حکایت قهوه‌خانه غبار گرفته‌ای که ﺩل از گرﺩشگران خارجی برﺩه است

«خبرجنوب» نوشت: با اینکه در نزدیکی بازار وکیل قرار گرفته و عنوان پلاک یک این بازار تاریخی را به خود اختصاص داده و در حال حاضر هم به یکی از اماکن نام آشنا برای گردشگران خارجی تبدیل شده، اما مردم شیراز با آن بیگانه اند!

اين روزها قدمت و پيشينه تاريخي و حتي تغيير كاربري هم نتوانسته تيمچه نمازي شيراز را به جاذبه گردشگري بدل كند، هرچند كه اكثر گردشگران خارجي كه گذرشان به بازار وكيل مي افتد حتما سري هم به اين بناي تاريخي مي زنند و نوشيدن چاي ايراني در استكانهاي كوچك و طرح قديمي را تجربهمي كنند.
اينجا تيمچه نمازي است كه روزگاري نه چندان دور كارگاه نجاري و جوشكاري بوده و مدتي هم به كتابفروشي تبديل شد و در حال حاضر به چايخانه اي تغيير كاربري داده كه از در و ديوارش اشعار پيروي شيرازي مي بارد.
تنها كافي است چند قدمي از بازار وكيل فاصله بگيرد تا با درب چوبي قديمي كه مملو از تكه هاي كاغذ است، مواجه شويد؛ كاغذهايي كه گزيده اي از اشعار حماسي، عاشقانه، عارفانه و پندآموز از شاعران نامي ايران زمين به خصوص پيروي شيرازي را نمايش مي دهد. اما جذابيت اين مكان تاريخي كه به تيمچه نمازي معروف است و هيچ پلاك معرفي هم ندارد به همين درب قديمي و كاغذ اشعار ختم نمي شود چرا كه با ورود به اين بناي تاريخي، احساس مي كنيد به گذشته سفر كرده ايد. از ديوارهاي بنا با تزئينات خاص آجركاري و كاشي هفت رنگ، گلدان هاي شمعداني و درهاي قديمي با كلون هاي آهني گرفته تا نصب تصاوير و نقاشي هايي بر ديوارها و حجره هاي بنا كه حكايت از كهن بودن اين مكان دارد را مي توان از جذابيت هاي اين بنا دانست.
به گزارش خبرنگار سرويس گردشگري «خبرجنوب»، با اينكه مبلمان موجود در اين فضاي تاريخي بسيار كهنه و رنگ پريده است اما اشعار شاعر شيرازي (پيروي شيرازي) كه برروي كاغذهاي كوچك و بزرگ در گوشه و كنار بنا ديده مي شود، جلوه اي خاص به اين مكان داده است. با ديدن اين اشعار آنقدر محو خواندن مي شوي كه كهنگي ميز و صندلي ها را از ياد مي بري و حتي اگر هم سفارش چاي يا شربت مي دهي، فراموش مي كني كه آنها را بنوشي.
تيمچه نمازي كه به گفته رضا ركن منظر، در واقع زماني تجارتخانه مرحوم نمازي بوده است به نمايشگاه و فروشگاه مبل سازي تغيير كاربري مي دهد، اما با گذشت زمان و تعطيل شدن كارگاه، حدود 20 سال اين بنا متروكه مي گردد.
وي در گفت وگو با خبرنگار ما با بيان اينكه به اميد احياي اين مجموعه تاريخي و تبديل آن به مكاني كاملا فرهنگي، آن را كتابفروشي كرده است، افزود: متاسفانه تبديل بنا به كتابفروشي سودي نداشت و با عدم استقبال مردم مواجه شد به طوري كه حتي فروشمان در روز به يك كتاب هم نميرسيد، از اين رو طي يك سال اخير با هدف ترويج كتابخواني و شعرخواني، اين بنا به كافه شعر و ادب تبديل شد اما با يك تفاوت اساسي و آن هم نصب اشعار شعراي نامي ايران به خصوص پيروي شيرازي بر در و ديوارش!
رضا ركن منظر پيروي شيرازي در ادامه اضافه كرد: در حال حاضر اشعار 3 كتاب حاج حسين علي ركن منظر پيروي شيرازي (پدرم) در اين بناي تاريخي به صورت كاملا تخصصي معرفي مي شود به طوري كه مشتريان با ورود به اين مكان مي توانند ضمن سفارش چاي و يا شربت خنك، اين اشعار را با چرخاندن سر به اطراف به راحتي بخوانند.
وي به مهجوربودن اين شاعر نامي شيرازي اشاره كرد و گفت: پيروي شيرازي همچنان مهجور باقي مانده و اميدوارم با اين اقدام بتوانم اين شاعر كه بيش از 8 هزار بيت شعر دارد را به مردم بشناسانم.وي در ادامه گفت: حدود 6 سال اين مكان كتابفروشي بود و در حال حاضر به چايخانه سنتي تبديل شده، ولي براي شيرازي ها ناشناخته است، اما اكثر گردشگران خارجي به اين مكان تاريخي مي آيند و به محض قرارگرفتن در فضاي خاص آن شروع به گرفتن عكس يادگاري مي كنند.
وي اضافه كرد: در اين مكان، نمايشگاه و كارگاه مصنوعات چوبي سنتي و سفال نيز وجود دارد كه همواره مورد استقبال گردشگران خارجي و داخلي بسياري است.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =