خوزستانی‌ها دلهره مواجهه با زمستان و بحران گرد و غبار را دارند

ایسنا نوشت: نماینده اهواز با بیان اینکه مردم خوزستان به علت بحران سال گذشته از مواجهه با فصل زمستان دلهره دارند، گفت: متاسفانه هنوز شاهد حرکتی قوی در بحث مقابله با ریزگردها در خوزستان نیستیم و لازم است که در تزریق اعتبارات و اقدامات در حال اجرا، سرعت بیشتری به خرج داده شود.

جواد کاظم‌نسب الباجی با اشاره به بازدید از آخرین روند اجرای عملیات مهار ریزگردها در کانون‌های جنوب و جنوب شرق اهواز اظهار کرد: کانالی حدود 40 کیلومتری برای آبرسانی به بخشی از اراضی این کانون‌ها در حال احداث است که عملیات احداث آن تا چند روز دیگر تقریبا به پایان می‌رسد و آب به این اراضی خواهد رسید. 
  
وی ادامه داد: همچنین نهال‌هایی که در این اراضی کاشته شده، رشد خوبی داشته‌اند اما انتظار می‌رود با توجه به گستردگی اراضی و وسعت کانون‌های گرد و غبار، اعتبارات جدیدی به منظور مبارزه با ریزگردها تزریق کنند تا فعالیت‌های جدیدی نیز در این کانون‌ها کلید بخورد. 
  
نماینده اهواز در خانه ملت با بیان اینکه هنوز از اقدامات در حال اجرا برای مقابله با ریزگردها بهره کافی نبرده‌ایم، تصریح کرد: انتظار مردم از نمایندگان و دولت این است که حداقل بتوانند نفس راحت بکشند و از کمترین امکانات یعنی آب و برق برخوردار باشند.

اما متاسفانه فصل زمستانی که باید توام با خیر و برکت برای مردم باشد، برای مردم ما ترس، دلهره و اضطراب می‌آورد. 
  
کاظم‌نسب الباجی ادامه داد: مردم ما با توجه به بحران خاموشی سال گذشته، علاوه بر دلهره مواجه با پدیده ریزگردها، دلهره تکرار خاموشی‌های سال گذشته و قطعی آب، برق و تلفن را دارند.

تقریبا یک سال از این بحران گذشته و دیگر هیچ بهانه‌ای برای ما و مردم قابل قبول نیست و باید خوزستان و به ویژه اهواز را برای رفع و مقابله با هرگونه بحران آماده کنند. 
  
وی با انتقاد از عدم تخصیص کامل اعتبارات مقابله با ریزگردها به خوزستان عنوان کرد: دوستان ما در جهاد نصر در حد توان خود برای مهار ریزگردها با اقدامات در حال اجرا زحمت می‌کشند اما به طور کلی شاهد حرکت قوی و جانانه‌ای که منجر به مهار کانون‌های گردو غبار شود، نیستیم. 
  
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم تسهیل اجرای طرح‌ها و اقدامات مقابله با ریزگردها در اهواز و خوزستان بیان کرد: همچنان اراضی و کانون‌های وسیع زیادی در خوزستان و به ویژه اهواز وجود دارند که با وزش باد می‌توانند موجب برخاستن ذرات گرد و غبار و وقوع پدیده ریزگردها شوند. 
  
کاظم‌نسب الباجی ادامه داد: بنابراین باید در تزریق اعتبارات و اجرای عملیات‌ها و اقدامات با ریزگردها، سرعت بیشتری به خرج داده شود. متاسفانه 100 میلیون دلاری که دولت برای مقابله با ریزگردها در خوزستان در نظر گرفت، کاملا اختصاص نیافته است که هفته آینده در نشست مجمع نمایندگان، خواستار تزریق مابقی این اعتبارات خواهیم شد. 
  
وی اظهار کرد: بخشی از اراضی کانون‌های گرد و غبار در جنوب و جنوب شرق اهواز به ویژه دربخش‌های غیزانیه و بخش مرکزی اهواز حاصلخیز هستند و در صورت حمایت دولت و همراهی دولت با نمایندگان، می‌توان این اراضی را به زیر کشت آبی برد. این اراضی حتی به تسطیح نیاز ندارند. 
  
نماینده اهواز افزود: کشت در این اراضی و نگهداری این اراضی توسط کشاورز موجب مهار ریزگرد و گرد و غبار در این مناطق به صورت اتوماتیک می‌شود که البته هزینه کمتری را برای دولت در پی خواهد داشت و از سویی موجب رونق بیشتر کشاورزی در خوزستان می‌شود. 
  
کاظم‌نسب الباجی ادامه داد: در روزهای آینده حتما پیگیر فراهم شدن امکان کشت در این اراضی خواهیم شد تا با تأمین آب این اراضی حاصلخیز به زیر کشت بروند و اراضی شوره‌زار را به اراضی سبز تبدیل کنیم. همچنین همزمان با این موارد باید تأمین کامل حق‌آبه تالاب‌های استان خوزستان مورد توجه ویژه دولت قرار بگیرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =