شرق نوشت: در روزهای اخیر بروز اعتراضات و ناآرامی‌ها در کشور بازتاب زیادی در رسانه‌های جهانی داشت، این اعتراضات و انتشار اخبار آن روی بخش‌های زیادی از کشور اثر گذاشت. صنعت گردشگری کشور یکی از این بخش‌ها بود که اخبار این روزها در اولین گام آنجا را تحت‌تأثیر قرار داده است.

بر اساس اخبار منتشرشده، برخي از گردشگران خارجي و تورهايي که از مقصد کشورهاي اروپايي به ايران راهي بودند، سفر خود را لغو کرده‌اند. آيا اين اثر مخرب دوام خواهد داشت؟ بايد منتظر ماند. در همين زمينه از يک کارشناس و يک فعال و تورگردان حوزه گردشگري خواسته‌ايم آخرين خبرها و جزئيات در اين زمينه را براي مخاطبان «شرق» توضيح دهند. آنچه در ادامه آمده است مشروح نظرات آنهاست.

آغاز هشدارها

سميه کارامد، کارشناس ميراث و گردشگري: در اندک‌زماني پس از توافق هسته‌اي و شروع به حذف تحريم‌ها عليه ايران (ژانويه ٢٠١٦)، گردشگري به مقصد ايران توجه زيادي را جلب کرد؛ رسانه‌هاي مختلف شروع به نوشتن از اين مقصد بازگشته به صحنه گردشگري کردند؛ افراد آن را در فهرست آرزوهاي خود جاي دادند و شهرهاي ايران بعد از ٣٧ سال دوباره در برنامه‌هاي سفر (itinerary) درخشيدند. يکباره گزارش‌ها و مقالات منفي درباره ايران جاي خود را به مدح و ستايش‌ها از معماري هوش‌ربا، طبيعت زيبا و مردم ميهمان‌نواز اين کشور خاورميانه‌اي دادند و يکباره سفر به ايران تبديل به «مد روز» شد!

گذشته از آنچه به آن اشاره شد، مهم‌ترين اتفاق به‌روز‌شدن هشدارهاي سفر براي مقصد ايران بود. اصولا هشدارهاي سفر
(Travel Warning) براي يک مقصد گردشگري، از روابط سياسي بين کشورها و نيز اتفاقات داخلي آن مقصد خاص نشئت مي‌گيرند؛ مشابه آنچه در ترکيه اتفاق افتاد و هشدارهاي وزارت امور خارجه به اتباع ايراني و لزوم اجتناب از سفرهاي غيرضروري به شهرهاي آشوب‌زده اين کشور.

به دنبال توافق هسته‌اي، کشورهاي انگليس و فرانسه هشدارهاي مسافرتي عليه ايران را يکباره کاهش دادند. پس از بازگشايي سفارت بريتانيا در تهران در ماه آگوست سال ٢٠١٥ دولت انگلستان توصيه‌هاي سفري پيشين خود را براي ايران به‌روز کرد و يکباره (به جز مناطق مجاور در نزديکي افغانستان، پاکستان و عراق) کل کشور ايران در نقشه راهنما به رنگ سبز و امن براي سفر اعلام شد. دولت فرانسه نيز عملي مشابه و البته قدري محافظه‌کارانه‌تر در پيش گرفت و در دسامبر ٢٠١٥، قلمرو مرکزي ايران را به رنگ زرد درآورد و فقط براي مناطق مرزي ايران هشدار سفر در نظر گرفت.

در کنار انگلستان و فرانسه، استراليا، آلمان، بلژيک، کانادا و بسياري ديگر از کشورها نيز هشدارهاي مسافرتي خود براي مقصد ايران را به‌روز کردند و با اطمينان‌بخشيدن از روابط ديپلماتيک مناسب و امکان حمايت از شهروندان خود در هنگام سفر، امنيت رواني آنها براي سفر به اين مقصد جديد را تأمين کردند. به زبان ديگر، به ترويج گردشگري ايران کمک شاياني کردند و از اين راه در طول دو سال گذشته، با بي‌تغييرماندن توصيه‌هاي مسافرتي، جريان شتاب‌گيرنده‌اي از مسافران به سمت ايران به راه افتاده است. ناآرامي‌هاي شهرهاي ايران در هفته اخير مصادف بود با آخرين روزهاي سال ميلادي و تعطيلات گسترده در سطح جهان. از روز سه‌شنبه و شروع سال جديد ميلادي اولين ترکش‌هاي بين‌المللي اين ناآرامي‌ها به اين مقصد گردشگري اصابت کردند: لغو سفر وزير امور خارجه فرانسه که براي تأمين مقدمات سفر رئيس‌جمهور آن کشور رهسپار ايران بود و نيز به‌تعليق‌درآمدن بعضي تورهاي گردشگري فرانسوي به مقصد ايران!

در ماه‌هاي اخير لبخند رضايت تورگردانان و راهنمايان تور ايراني حاکي از موفقيت آنها در دوباره‌آوردن فرانسوي‌هاي محافظه‌کار به ايران بعد از چهار دهه بود. همان‌ها که با گاردي بسته از هواپيما پياده مي‌شدند و در پايان روز اول سفرشان، عاشق اين کشور شده بودند و در بازگشت به فرانسه، دوستان خود را با ايران آشنا و به اين سفر ترغيب مي‌کردند... .

فقط فرانسوي‌ها نيستند که با بدگماني آميخته به ترس مقصد ايران را زير نظر دارند، آلماني‌ها و اتريشي‌ها نيز اگرچه هنوز سفرهايشان را تعليق نکرده‌اند، اما در حال تبادل اطلاعات با همتايان ايراني و پرس‌وجوي اوضاع و امنيت ايران‌اند. کانال‌هاي تلويزيوني در آلمان و اتريش، همچون کانال‌هاي فرانسوي مستمر در حال پوشش اعتراضات مردمي در ايران هستند. اگرچه اين پوشش‌هاي خبري به سمت توضيح واقعيات روز ايران و به‌رسميت‌شناخته‌شدن حق اعتراض توسط حاکميت (و مخالفت حاکميت با اغتشاش) پيش مي‌رود و جملگي سعي در تهيه تصويري عادلانه از ايران دارند، اما کمتر کسي است که به حکم عقل سليم علاقه به سفر به منطقه‌اي ناامن داشته باشد.

پس از دو سال ثبات مقصد گردشگري‌مان در چشمان دنيا، هشدارهاي سفر کشورهاي مذکور در بالا و بسياري بيشتر در روزهاي اخير بلافاصله تغيير کرده و به شهروندان خود که پيشاپيش در ايران‌اند يا رهسپار ايران هستند، توصيه دوربودن از تجمعات و شلوغي‌ها را مي‌کنند و البته آماده به زنگ بودن براي خروج سريع از ايران! به سادگي آنچه در دو سال رشته بوديم، در حال پنبه‌شدن است... .

امید شگوهی، فعال گردشگری در این باره می‌گوید: من به‌عنوان راهنما و فعال گردشگري در ايران در هفته اخير پيام‌هاي بي‌شماري از گردشگراني دريافت کردم که سفرهاي خود را در سال ۲۰۱۸ معلق کردند. سفر لودريان، وزير امور خارجه فرانسه که قرار بود اين هفته به ايران انجام شود و مقدمات سفر امانوئل مکرون را آماده کند، به تعويق افتاد. اين اخبار با زندگي مستقيم و غيرمستقيم خيلي از مردمان شهرهاي کوچک مرتبط است. اين اخبار مي‌تواند نااميدي در حوزه سرمايه‌گذاري خارجي را به همراه داشته باشد و مي‌تواند ما را به دوره‌اي بازگرداند که به نفع هيچ‌يک از ما نيست. مطالبه‌گري را ادامه دهيم؛ نه آشوب را که دومي خودزني‌اي بيش نيست.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
    9 0
    اخیییییییییییی...نه که میلیون میلیون توریست میومد...مردم اعتراض نکنند، چون چهار تا توریست میخواد بیاد
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
    0 0
    اونهايي که دست به تخريب ميزنن جوابگو باشن.البته مسئولين ما هم طبق معمول خواب تشريف دارن همگي شعار ميدن که اعتراضات و مطالبات بايد از طريق مراجع قانوني اعلام بشه ولي دريغ از يک مجوز .اين مجوزها فقط براي 9دي و روزهاي جمعه بعدازنمازهاي جمعه هست.
  • احسان A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
    0 0
    با این رویه حکومت، ایران از دست خواهد رفت