اقتصاد نیوز نوشت:

در راستای خیابان مولوی، چند قدم جلوتر که می‌روی، اولین دست‌فروش را می‌بینی، دست‌فروشی که شاید کمتر از 25 سال سن دارد، بالن آرزوها را می‌فروشد و چند متر آن طرف‌تر شخصی مواد محترقه بسیار خطرناکی را می‌فروشد که ممکن است آرزوهای بسیاری از افراد را خراب کند.

در این بازار از محصولاتی که خطر کمتری دارند همچون بالن و منور گرفته تا محصولاتی همچون اکلیل سرنج که ممکن است حتی جان انسان را به خطر بیندازد فروخته می‌شود.

_ جدول قیمت انواع مواد محترقه:

محصولات

تعداد در هر بسته

قیمت(تومان)

بالن

3

5,000

هفت ترقه

50

6,000

سوتی

12

4,000

تی‌ان‌تی

55

2,000

پروانه‌ای

20

6,000

زنبوری

6

4,000

کپسول

24

20,000

آبشار

2

2,000

اکلیل سرنج سه گوش

50

14,000

اکلیل سرنج

کیلویی

25,000

منور

12

10,000


فروشنده این محصولات چه کسانی هستند؟

یکی از فروشنده‌ها می‌گوید که جانباز 17 درصد و شغل اصلی او بنایی است و در ایام نزدیک چهارشنبه ‌سوری به فروش مواد محترقه مشغول می‌شود، او اضافه می‌کند که این شغل سود چندانی ندارد و تا مقداری از این ترقه‌ها را می‌فروشد، ماموران از آنها می‌گیرند.

به گفته یکی دیگر از فروشنده‌ها بسیاری از این دستفروشان دارای مدارک تحصیلی بالایی هستند. او می‌گوید که مدرک تحصیلی خودش لیسانس است و دارای همسر و فرزندانی است و به دلیل نبود کار مجبور به فروش مواد محترقه شده است.

یکی دیگر از فروشنده‌ها نیز می‌گوید که دانشجوی دانشگاه اراک است و رضایت زیادی از این شغل دارد، او می‌گوید که با خرید 40 میلیون تومان مواد محترقه 25 میلیون تومان سود می‌کند!

خریداران مواد محترقه چه کسانی هستند؟

یکی از خریداران پسر کوچکی است که با هیجان از فروشنده مواد محترقه پر سروصدا را طلب می‌کند و مدام سوال می‌کند کدام صدای بیشتری دارد، و می‌گوید: «دوست دارم صداش زیاد باشه، خیلی حال می‌ده.»

یکی دیگر از خریداران پدر جوانی است که از میان مواد محترقه وسایل کم‌خطر و پر نور را تهیه می‌کند و می‌گوید: «من این وسایل را خودم برای فرزندم می‌خرم، پسرم دوست دارد و با این کار من مطمئن هستم از وسایل خطرناک استفاده نمی‌کند و در این شب پرخطر کنار خودم است.»

یک پسر تقریباً 18 ساله‌ با ترس در خیابان مولوی حرکت کرده و با نگاه به جلو و آرام می‌گوید: «اکلیل سرنج کیلویی 25 هزار تومان و ایرانی آن 10 هزار تومان است ولی نوع اسرائیلی آن بهتر است و اگر بخواهید من برایتان تهیه می‌کنم.» 

به گفته این پسر، او به همراه دوستان خود جمع شده و با این مواد خطرناک «نارنجک» درست کرده و در خیابان‌ها آن را منفجر می‌کنند.

در میان خریداران گاه دختران جوانی هم به چشم می‌خورند که از دست‌فروشان این خیابان پروانه، آبشاری و بالن‌آرزوها خریداری می‌کنند.

اما در میان این خریداران، بیشتر پسران جوانی به چشم می‌خورند که به صورت باکسی خریداری کرده و آنها را در محل‌های دیگر می‌فروشند.

با ورود ماموران در این خیابان دست‌فروشان پراکنده می‌شوند ولی با هیچ کدام از دست‌فروشان به صورت جدی برخورد نمی‌شود و برخی از دست‌فروشان از جای خود تکان هم نمی‌خوردند و همچنان با آرامش خاطر به کار خود ادامه می‌دهند تا بخشی از نیاز برخی متقاضیان بازار مواد محترقه در آخرین چهارشنبه سال تامین شود. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =