سیاره فراخورشیدی که در آن ضدآفتاب می‌بارد!

منجمان به تازگی موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی شده‌اند که در قسمت‌ تاریک آن همواره برف‌هایی از جنس تیتانیوم‌ اکسید می‌بارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، طبیعت جهان هستی همواره انسان را شگفت‌زده می‌کند و محققان به تازگی یکی از عجیب‌ترین سیارات فراخورشیدی را کشف کرده‌اند که ماده ضدآفتاب تیتانیوم اکسید به صورت برف در آن می‌بارد.

این تحقیق می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در رابطه با ویژگی‌های جو سیارات فراخورشیدی مشابه زمین در اختیار محققان بگذارد.

این سیاره که "کپلر-13ای‌بی"(Kepler-13Ab) نام دارد، یکی از داغ‌ترین سیارات فراخورشیدی شناخته شده محسوب می‌شود که دمای آن در طول روز به 2760 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

دلیل این دمای بسیار بالا نزدیکی این سیاره به ستاره میزبانش است که جلوی گردش آن به دور خودش را می‌گیرد و سبب می‌شود همانند ماه زمین که همواره یک سمت آن به سمت زمین بوده و سمت دیگر دیده نمی‌شود، این سیاره نیز یک سمت به سمت ستاره و بخش دیگری در طرف دیگر داشته باشد که همواره در تاریکی قرار دارد.

محققان برای شناخت ویژگی‌های جوی این سیاره تلسکوپ فضایی هابل را به نحوی هدایت کردند تا با طیف‌سنجی مادون قرمز در زمان قرارگیری این سیاره بین هابل و ستاره میزبانش، بتوانند اطلاعات بیشتری در رابطه با آن بدست آورند.

داده‌های بدست آمده نشان می‌دهد که جو بالای این سیاره بسیار خنک‌تر از آن چیزی است که پیش‌بینی شده است.

محققان معتقدند که دلیل این خنکی، نبود گازهای جاذب و منتشرکننده حرارت است که سبب می‌شود تیتانیوم اکسید موجود در جو بالا رفته و به صورت ابر درآید.

برای تبدیل تیتانیوم اکسید به ابر نیاز است که بادهای شدید آنها را به محل مناسب برسانند.

این سیاره جاذبه‌ای 6 برابر مشتری دارد و همین موضوع سبب ایجاد برف‌های تیتانیوم‌اکسیدی می‌شود که به این فرایند "تله سرد" گفته می‌شود.

"توماس بیتی"( Thomas Beatty) از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می‌گوید: در حالت کلی مطالعات جوی ما بر روی سیارات مشتری داغ یک آماده‌سازی برای شناخت سیارات خاکی مشابه زمین است، زیرا این سیارات ما را با بهترین دیدگاه‌ها در رابطه با وضعیت آب و هوایی سیارات فراخورشیدی آشنا می‌کنند.

این تیم معتقد است که فرایند اتمسفری "تله سرما" احتمالا در اکثریت قریب به اتفاق مشتریان داغ رخ می‌دهد. با این حال، توزیع مواد در بخش‌های روز و شب این سیارات یکسان نیست و در سیارات کوچک‌تر، احتمال دارد که برف اکسید تیتانیوم به قسمت روز از سیاره برسد، تبخیر شده و به حالت اولیه خود یعنی گاز برگردد.

این سیاره 1730 سال نوری از زمین فاصله دارد، اما اگر روزی موفق به سفر به آنجا شدید، باید کرم ضد آفتاب هم همراه خود ببرید، زیرا ضدآفتاب‌های طبیعی آن در قسمت شب آن می‌بارند.

نتایج این تحقیق در نشریه علمی Astronomical منتشر شده است.