سوئدی‌ها از مدل جدید جنگنده ساخت این کشور رونمایی کرده‌اند که گفته می‌شود رقیب جدی برای لاکهید مارتین اف- ۳۵ خواهد بود. اف-۳۵ تاکنون با وجود هزینه بسیار مشکلات متعددی در روند ساخت خود داشته و خیلی‌ها را نا‌امید کرده است.

شرکت ساب نمونه اولیه نمونه جدید جنگنده خود با بهبودهای فنی مختلف به نام Gripen E ۳۹-۸ رونمایی کرده و به آن لقب «جنگنده هوشمند» را داده است. این مدل جدید نسبت به مدل‌های قبلی بزرگتر است و به موتور قدرتمند‌تری هم مجهز شده است. سامانه رادار آن بسیار پیشرفته تر شده و تسلیحات بیشتری را می‌تواند حمل کند. به همین خاطر بازار خریداران اف-۳۵ را هدف قرار داده و خود را به عنوان رقیب این جنگنده معرفی کرده است. برخی کارشناسان نظامی که منتقد پروژه لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ هستند می‌گویند بر خلاف اف-۳۵ این جنگنده سوئدی واقعا کار می‌کند!

تخمین زده می‌شد ساخت اف-۳۵ تاکنون هزینه‌ای بالغ بر 400 میلیارد دلار داشته است. به خاطرمشکلات فنی ساخت این جنگنده ۷ سال از برنامه زمان‌بندی شده اولیه آن عقب تر است.
گریپن جت مافوق صوتی با سرعت بیش از دو ماخ است که مثل جنگنده‌های قبلی شرکت ساب از طراحی بال‌مثلثی و بدون دم همراه با کانارد بهره می‌برد. مدل‌های تازه‌تر ساب ۳۹ به تجهیزات سوخت‌گیری هوایی هم مجهز شده‌اند و مدل‌های صادراتی آن سازگاری قابل توجهی با استانداردهای ناتو دارند. این جنگنده از یک موتور ولوو-فلایگموتور نیرو می‌گیرد که از موتور آمریکایی جنرال الکتریک اف۴۰۴ اقتباس شده است. موتوری که در جنگنده‌های اف-۱۸ هورنت هم نصب شده‌است.

نیروی هوایی سوئد به تازگی سفارش خرید جدیدترین مدل گریپن را داده‌است که از یک موتور ارتقایافته با نام اف۴۱۴جی و رادار آرایه فازی فعال بهره می‌برد. در این مدل ظرفیت سوخت داخلی هواپیما هم به طور قابل توجهی افزایش یافته‌است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    41 0
    شما نمی توانید یک جنگده نسل 4 با یک جنگنده نسل5 رادار گریز قیاس کنید از پایه مطلب شما اشتباه است.
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    13 23
    سوئد مگه قدرت چندم نظامی دنیا است که بخواد هواپیمایی درست کنه که رقیب اف 35 آمریکا باشه؟ یا کدومتون اسم یه جنگنده از سوئد رو بلدید؟ همه ما جنگنده های برتر دنیا ساخت آمریکا و روسیه رو بلدیم: اف 22، پکفا، اف 18 سوپر هورنت، سوخو 35 ولی کدومتون اسم یه جنگنده از سوئد رو بلدید و اصلا سوئد قدرتش ابدا قابل مقایسه باآمریکا و روسیه هست کخ بخواد یهویی و یه دفعه ای جنگنده نسل پنج بسازه؟
  • بی نام US ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    23 0
    این کجاش فابل مقایسه با اف ۳۵ است؟ اف ۳۵ یک جنگنده رادار گریز و کاملا پنهانکاره که بعضی مدلهاش قابلیت نشست و برخاست عمودی رو دارند یعنی به باند فرود احتیاج ندارند. در بهترین حالت این جنگنده جدید سوئد با توجه به قابلیتهاش با اف ۱۸ آمریکا قابل مقایسه است.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
      8 10
      حالا اگه اف35 رو با هواپیمای رادار گریز قاهر مقایسه میکردین قابل درک بود
  • شایان A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    20 2
    با سلام فکر نکنم مطلبی که ارائه کردید درست باشه به دلیل اینکه اف35 یک هواپیما رادار گریز هستش و ساب ۳۹ گریپن پرنده چند منظوره هستش و قابل مقاسیه با رافائل ،یورو فایتر و با نسل بروز شده اف 16 می باشد نه با اف 35 ...با تشکر
  • بی نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    10 0
    آخه چیه این شبیه اف 35 است؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    8 9
    بله سوئد چرا که نه؟
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    22 2
    رقيب اف ٣٥كه نميشه ولي به نوبه خودش شاهكار خوبيه.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    14 3
    درسته که به این جنگنده قاتل سوخوsu35 میگن ولی ابدا در حد اف35 نیست
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    11 1
    کلاخبرآنلاین ومشرق شمشیرو برای اف۳۵ از روبستن میان میگن این ازاف۳۵ بهتره نکته جالب اینه که فقط کارشناسای سایتای ایرانی اشکالات اف۳۵ رو میفهمن بقیه متوجه نمی شن
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    5 3
    f35 شاه جنگنده هاست