۰ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸

کشورهای اروپایی از بازگشایی بانک اتحادیه اروپا در ایران صحبت می‌کنند و این نشان می‌دهد که عزم اروپا برای همکاری با ایران جدی است و با گشایش چنین بانکی دست‌کم بانک‌های درجه 2 و 3 که کمتر با تجارت آمریکا در ارتباط‌اند با یاران همکاری خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران، احمدپورفلاح، رئیس اتاق ایران و ایتالیا در یادداشت خود نوشت:

عقب‌نشینی از مواضع پیشین آمریکا در مورد برجام با توجه به وعده‌های انتخاباتی ترامپ به جمهوری خواهان و حامیان اصلی‌اش عجیب نبود. به نظر من گفته‌های ترامپ بیش از تمرکز بر واقعیات فضای کنونی شعاری بود و درعمل با اشاره به تاریخچه رابطه ایران و آمریکا و تکرار ادعاهای گذشته حرف تازه‌ای نداشت. می‌توان گفت به معنی واقعی کلمه حرف تازه‌ای نشنیدیم که به احیا یا تشدید تحریم‌ها بینجامد و حتی بحث‌های مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اقدامات وزارت اقتصاد آمریکا هم درگذشته مطرح‌شده بود و هر جا که فکر می‌کردند ایران خرید نظامی می‌کند، جلوی آن را می‌گرفتند. حرف‌های ترامپ در مورد برجام درنهایت با موضع‌گیری اتحادیه اروپا تعدیل شد و حالا باید منتظر تصمیم کنگره ماند.

اکنون فاصله‌ای دوماهه تا اعلام تصمیم کنگره باقی است اما از همین ابتدا می‌توان کفه ترازوی قضاوت را به نفع منطق ایران سنگین دید. موضع‌گیری رئیس‌جمهور ایران و اظهارنظر مسئولان منطقی و اصولی بود و به‌طور حتم موردتوجه منابع بین‌المللی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر فکر نمی‌کنم تصمیم کنگره، به عقب رفت جایگاهی که ایران پس از برجام به دست آورده بینجامد و به‌طور حتم روند همکاری با کشورهای اروپایی تکامل پیدا می‌کند. کشورهای اروپایی از بازگشایی بانک اتحادیه اروپا در ایران صحبت می‌کنند و این نشان می‌دهد که عزم اروپا برای همکاری با ایران جدی است و با گشایش چنین بانکی دست‌کم بانک‌های درجه  2 و 3 که کمتر با  تجارت آمریکا در ارتباط‌اند با ایران همکاری خواهند کرد. بنابراین حرف‌های ترامپ نسبت به آنچه پیش‌ازاین در جریان بود، کمتر مؤثر است. به نظر می‌رسد در جریان مبادلات بین‌المللی در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و هرچند سرعت تحقق انتظارات کافی نیست اما شرایط گام‌به‌گام بهتر می‌شود.

ایتالیا به‌طور مشخص درگیر ترامپ نبوده و نیست اما ایران برای بهبود روابط باید مسئله سوئیفت را حل کند. اکنون بانک‌های درجه 2 و 3 با ایران کار می‌کنند و واردات از طریق صرافی انجام می‌شود. هیئت‌های خارجی نسبت به ایران علاقه‌مندی نشان می‌دهد و در نوامبر همراه با هیئتی برای مذاکره با مسئولان بانکی و بیمه که سرمایه‌گذاری مشترک را دنبال می‌کنند به رم خواهیم رفت. روند مذاکرات تجاری عادی است و مطلقاً در طرف‌های خارجی ناامیدی ایجاد نشده است. آمار هم این مسئله را تائید می‌کند. دست‌کم در رابطه با ایتالیا ، حجم مبادلات نسبت به ماه قبل 10 تا 15 درصد افزایش‌یافته است.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =