جدال با نساجی قائمشهر به اتمام رسید، از همین امروز شمارش معکوس برای دیدار مقابل پرسپولیس برای استقلال آغاز شده است؛ مسابقه‌ای مملو از هیجان، حساسیت و البته حاشیه برای هر دو تیم که بدون شک برنده و بازنده آن دو نیمه کاملاً متفاوت را در ادامه راه تجربه خواهند کرد.

روزنامه خبرورزشی نوشت: برندگان شهرآورد سرمست از این فتح بزرگ در بسیاری از مشکلات خودشان فائق خواهند آمد و ناکامان جدال سنتی تا مدت‌ها باید تیغ تیز این شکست را بر تن بکشند. یکی از مهم‌ترین دوره‌های زمانی برای استقلال و پرسپولیس، روزهای باقی مانده بین آخرین مسابقه تا زمان به صدا درآمدن سوت شهرآورد تهران است؛ ایامی که خودش حاشیه‌ها و حوادث بسیاری را در دل داشته و حتی برخی اوقات به سرفصل‌هایی برای تاریخ 2 باشگاه بدل شده است. این مسئله در رابطه با استقلال بسیار پررنگ‌‌تر می‌نماید. آبی‌ها در هفته‌های منتهی به شهرآورد اتفاقات ریز و درشت بسیاری داشته‌اند که در نوع خود بسیار جالب توجه و جذاب تلقی می‌شود، به همین خاطر بد ندیدیم حالا که ساعت شنی برای آغاز مسابقه حساس روز پنج‌شنبه شروع به کار کرده است، نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات رخ داده برای استقلال در هفته‌های منتهی به شهرآورد طی دهه‌های اخیر بیندازیم: :

ناکامی قبل از کامیابی
استقلال یکی از بدترین برهه‌های منتهی به شهرآورد پایتخت را در بهار سال 71 سپری کرد. شاگردان منصور پورحیدری فقید از اواسط فروردین آن سال تا اواخر اردیبهشت‌ماه که باید به مصاف پرسپولیس می‌رفتند، فقط و فقط یک برد کسب کرده بودند. اوج مشکلات برای آنها زمانی نمایان شد که در فاصله 6 روز مانده تا شهرآورد، در اصفهان مغلوب سپاهان شدند، به همین خاطر کمتر کسی تصور می‌کرد مقابل پرسپولیس امتیاز کسب کنند ولی برخلاف انتظار آنها، استقلال شهرآورد بهار 71 را با تک‌گل صمد مرفاوی به سود خودش خاتمه داد. آن پیروزی موجب شد تا آبی‌پوشان هر 2 مسابقه رفت و برگشت فصل مقابل پرسپولیس را با برتری به اتمام رسانده باشند.

اخراج بی‌حاصل
شرایط استقلال قبل از شهرآورد زمستان سال 78 بسیار عجیب و غریب بود. این تیم با یوگنی سکوموروخوف سرمربی روسی فقید خود آن‌طور که هواداران انتظار داشتند، بازی نمی‌کرد و نتیجه نمی‌گرفت، به همین خاطر علی فتح‌ا... ‌‌زاده مدیرعامل وقت باشگاه در تصمیمی بسیار عجیب در حالی که فقط 3 روز تا زمان شهرآورد پایتخت فرصت باقی بود، پیرمرد روس را برکنار کرده و منصور پورحیدری را مجاب کرد تا از هدایت تیم ملی کنار بکشد و روی نیمکت استقلال بنشیند! تدبیری که البته کارگر واقع نشد و استقلالی‌ها با حساب 2 بر صفر آن مسابقه را به حریف سنتی خودشان واگذار کردند. منصورخان فقید سال‌ها بعد در مصاحبه با خبرورزشی اذعان کرد که نمی‌داند اگر زمان‌ به عقب برگردد، باز هم چنین کاری خواهد کرد یا نه؟

یک قدم تا اخراج
روز‌هایی که استقلال قبل از دیدار مقابل پرسپولیس در پاییز سال 86 سپری کرد را هم باید در این مطلب مورد توجه قرار داد؛ ایامی که تیم با ناصر حجازی عزیز خوب نتیجه نمی‌گرفت و قبل از شهرآورد پایتخت چند شکست متوالی در کارنامه‌اش ثبت شده بود، به همین خاطر قبل از رویارویی با پرسپولیس این شایعه مطرح شد که در صورت ناکامی استقلال، ناصرخان از سمت خودش کنار گذاشته می‌شود. جالب اینجاست که در آن زمان امیر قلعه‌نویی تیم نداشت و عده‌ای مدعی بودند که در صورت عزل حجازی، دوباره به استقلال برمی‌گردد. البته مسابقه با نتیجه مساوی یک - یک تمام شد تا حجازی چند هفته بیشتر روی نیمکت استقلال قرار داشته باشد و روی کار آمدن قلعه‌نویی چند ماه به تعویق بیفتد!

وعده پیروزی
یک هفته قبل از جدال استقلال و پرسپولیس در شهریور سال 90، آبی‌پوشان پایتخت در یک جدال حیثیتی با حساب 3 بر 2 مغلوب تراکتورسازی شدند (در آن زمان هدایت تراکتورسازی بر‌ عهده امیر قلعه‌نویی بود) به همین خاطر هواداران این تیم نگرانی بسیار زیادی در رابطه با رویارویی مقابل حریف سنتی خودشان داشتند ما پرویز مظلومی طی مصاحبه‌ای بسیار عجیب در فاصله 6 روز مانده تا جدال مقابل سرخپوشان صراحتاً از پیروزی در آن بازی سخن به میان آورد و گفت: به تراکتورسازی باختیم اما شک نداشته باشید پرسپولیس را می‌بریم. من همین‌جا به همه طرفداران قول می‌دهم که پرسپولیس را برای سومین مرتبه متوالی شکست خواهم داد. اتفاقی که البته افتاد و استقلال طی یک بازی برتر توانست با حساب 2 بر صفر از سد پرسپولیس بگذرد تا مظلومی پیش استقلالی‌ها بدقول نشود.

شام آخر
... و بالاخره می‌رسیم به جدال این 2 تیم در تابستان سال گذشته؛ نبردی که استقلال هفته‌ای کابوس‌وار را قبل از ورود به زمین سپری کرد. شاگردان علیرضا منصوریان تا پیش از جدال رفت مقابل پرسپولیس در دور رفت فصل گذشته طی 5 بازی فقط توانسته بودند سه امتیاز کسب کنند، به همین خاطر علیرغم تکذیب مدیران باشگاه، خیلی‌ها تأکید داشتند که ناکامی در شهرآورد یعنی پایان کار زودهنگام این مربی در استقلال و چراغ سبز به جانشینان او. البته مسابقه با تساوی بدون گل تمام شد و منصوریان نیز در استقلال ماندنی. او در جدال برگشت مقابل پرسپولیس به یک پیروزی بسیار ارزشمند دست پیدا کرد ولی هرگز تصور نمی‌کرد که عمر سر مربیگری‌اش آن‌قدر کوتاه شود که نتواند در شهرآورد این هفته روی نیمکت بنشیند.

43503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =