چسب مایعی که در ۶۰ ثانیه جلوی خون‌ریزی زخم‌های عمیق را هم می‌گیرد/ طرح محققان ایرانی

گروه محققان به سرپرستی پروفسور "نسیم عنابی" پژوهشگر ایرانی دانشگاه "نورث‌ایسترن" و با کمک پروفسور "علی خادم‌حسینی" مدرس علوم پزشکی دانشگاه هاروارد موفق به ساختن یک نوع چسب مایع مخصوص جراحی شده‌اند که می‌تواند زخم را در عرض 60 ثانیه بهبود بخشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، این چسب مایع که حالت سیلیکونی دارد و "MeTro" نام دارد، توسط سرنگ داخل زخم ریخته شده، آن را پر کرده و ظرف یک دقیقه موجب بهبود چشمگیر زخم می‌شود.

چسب‌های پیشرفته جراحی که زخم‌ها را سریعتر التیام می‌بخشند، منفعت زیادی در پزشکی دارند؛ چرا که زمان ریکاوری بیمار را به طور چشمگیری کاهش می‌دهند و عوارض کمتری نسبت به بقیه روش‌ها دارند که این یک مزیت فوق‌العاده است.

این محصول جدید از آنجایی که قابلیت تزریق مستقیم را داخل زخم دارد و در 60 ثانیه زخم را بسته و التیام می‌دهد، در این زمینه موفقیت چشمگیری داشته است.

محققان در پی ساخت این چسب جراحی که نامش را "MeTro" گذاشته‌اند، می‌گویند: این چسب می‌تواند جایگزین نخ‌های جراحی معمول و دیگر روش‌های رایج برای بستن و بهبود زخم توسط پزشکان شود تا زخم‌ها را به طور کامل بسته و التیام دهد.

اما مزایای این چسب جدید به این مورد محدود نمی‌شود. از آنجایی که بسیار سریع عمل می‌کند، می‌تواند در شرایط اضطراری مانند صحنه‌های تصادف یا در مناطق جنگی مورد استفاده قرار گیرد.

پروفسور "نسیم عنابی" از دانشگاه "نورث‌ایسترن" که با سایر محققان آمریکایی و استرالیایی در این زمینه مشغول به کار بود، گفت: زیبایی فرمول "MeTro" این است که به محض تماس با سطح بافت، مانند یک ژل ساکن شده و از بافت زخمی بیرون نمی‌ریزد.

چسب ژل مانند، پروتئین‌های طبیعی و بسیار منعطف را با مولکول‌های حساس به نور مخلوط می‌کند که وقتی در معرض نور ماوراء بنفش قرار می‌گیرد، در عرض 60 ثانیه زخم را بهبود می‌بخشد.

این تابش ماوراء بنفش، چسب را سفت می‌کند، به طوری که چسب بافت‌های آسیب‌دیده را التیام می‌دهد. همچنین شامل یک آنزیم تضعیف کننده است که می‌تواند تعیین کند چسب تا چه اندازه در زخم باقی بماند؛ این زمان می‌تواند از ساعت‌ها تا ماه‌ها بسته به زمان لازم برای بهبودی، تنظیم شود.

با توجه به انعطاف‌پذیری بالا این چسب می‌تواند برای درمان زخم‌های باز در بافت‌های گسترده مناسب باشد، چرا که این زخم‌ها در معرض خطر دوباره باز شدن هستند، مثل ریه‌ها و قلب.

محققان این تیم تحقیقاتی می‌گویند که این چسب می‌تواند در درمان زخم‌های داخلی نیز بسیار مؤثر و مفید باشد.

پروفسور "عنابی" محقق اصلی مطالعات جدید است که "MeTro" را از طریق شیوه‌های خود به ارمغان آورده است، جایی که این گروه به سرعت و با موفقیت زخم‌ها را در شریان‌ها و ریه‌های جوندگان و ریه خوک‌ها، بهبود بخشیدند. با توجه به نتایج حاصل شده، "عنابی" و گروهش در حال حاضر تمرکز خود را روی آزمایشات انسانی متمرکز کرده‌اند.

پروفسور "خادم‌حسینی" می‌گوید: "MeTro" به نظر می‌رسد در طول دوره التیام زخم‌ها، بدون هیچ گونه نشانه‌ای از عوارض، به طور مداوم پایدار باقی بماند.

گروه تحقیقاتی نتایج مطالعات خود را در مجله "Science Translational Medicine" منتشر کرده‌اند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 714126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =