ایرنا نوشت: بیانیه پایانی نهمین دوره اجلاس سران نشست گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به دی.8 پس از برگزاری جلسه سخنرانی سران در سالن همایش های بین المللی لطفی کردار استانبول منتشر شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا و به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در این بیانیه هدف اصلی برگزاری نشست سران گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه(دی.8) در استانبول، گسترش همکاری‌ها برای افزایش فرصت‌ها اعلام شد.

آناتولی همچنین اعلام کرد: در بیانیه پایانی این اجلاس آمده است: سران و مقامات عالیرتبه کشورهای بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه در بیستمین سال تاسیس سازمان دی.8 با شعار 'همکاری برای افزایش فرصت‌ها' در استانبول گردهم آمدند.
در این بیانیه همچنین عنوان شده است: استانبول، داکا، قاهره، تهران، بالی، کوالالامپور، ابوجا و اسلام آباد بر اساس ارزش ها و تامین رفاه اقتصادی و اجتماعی مردم بر پایه صلح، دموکراسی، توسعه، گفت و گو، همبستگی و مشارکت، به تعهداتی که در اجلاس داده اند، پایبند خواهند بود.
در ادامه این بیانیه آمده است: اجلاس دی.8 در استانبول نقطه عطفی در روابط سیاسی و اداری بین کشورهای عضو بوده و در بیستمین سالگرد تاسیس این گروه گسترش همکاری های اقتصادی و توسعه بر اساس حاکمیت ملی، برابری، مشارکت، برادری، اعتماد و درک متقابل را جشن می گیریم.
بر اساس این بیانیه، هدف ترکیه از برگزاری نهمین اجلاس گروه دی.8 در استانبول، گسترش همکاری های متقابل است و ما تعهد خود را برای انطباق واقعی با تغییرات اقلیمی و از بین بردن اثرات منفی آن بر مردم کشورهای عضو اعلام می کنیم.
به گزارش آناتولی، در این بیانیه همچنین با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی در توسعه فعالیت های تجاری در کنار نقش دولتها به عنوان موتور محرک و مدیریت کننده اقتصاد، بر توسعه همکاری بین کشورهای عضو تاکید شده و بر همکاری بخش‌های خصوصی کشورهای عضو با هدف دستیابی به 20 درصد کل تجارت با کشورهای عضو تأکید شده است.
در این بیانیه همچنین با اعلام رضایت از اجرایی شدن منشور گروه دی.8 از سال 2017 که در سال 2012 در هشتمین اجلاس این گروه در اسلام آباد پایتخت جمهوری اسلامی پاکستان تصویب شده بود، از کشورهای عضو که هنوز این منظور را تصویب نکرده اند، خواسته شده تا در کوتاه ‌ترین زمان ممکن آن را به تصویب برسانند.
در بخش دیگری از بیانیه با ابراز خرسندی از ابتکار ایران برای ایجاد دانشگاه گروه دی.8 وابسته به دانشگاه همدان که به عنوان یک سازمان مشارکتی فعالیت خواهد کرد، از ایران خواسته شده است تا روشهای کاری این دانشگاه را تعیین کرده و کشورهای عضو را برای توسعه منابع انسانی خود با استفاده از امکانات این دانشگاه یاری کند.
در بیانیه پایانی اجلاس سران دی.8 همچنین با قدردانی از میزبانی مردم و رئیس جمهوری ترکیه از نهمین نشست سران گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه(دی.8)، بر همبستگی اعضای این گروه با ترکیه پس از کودتای نافرجام تاکید شده و برای رجب طیب اردوغان رئیس دوره ای این نشست، آرزوی موفقیت شده است.
به گزارش ایرنا، در حاشیه این نشست، یادداشت تفاهم همکاری بین بانک توسعه اسلامی و گروه دی.8 از سوی مسئولان دو طرف امضا شد.
نهمین دوره اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به دی.8(D8) امروز جمعه در مرکز همایش های بین المللی لطفی کردار شهر استانبول ترکیه برگزار شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت کردند.
در این نشست سران کشورهای عضو و کشورهای میهمان عکس دسته جمعی گرفتند و رئیس جمهوری پاکستان پس از سخنرانی، ریاست دوره ای این سازمان را به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تحویل داد.
در ادامه جلسه پس از سخنرانی رییس جمهوری ترکیه، پیش نویس دستورکار نهمین نشست دی.8 ارایه شده و گزارش فعالیت یک ساله سازمان دی.8 توسط سیدعلی موسوی دبیرکل ایرانی این سازمان تشریح شد.
در ادامه اسناد نشست بررسی و پذیرش شده و بیانیه 2017 و برنامه اجرایی مشترک استانبول که به عنوان اسناد نهایی برای نهمین نشست دی.8 در خلال هفدهمین جلسه شورای وزرای خارجه دی.8 پیشنهاد شده است، امضا شد.
مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری بین دی هشت و بانک توسعه اسلامی، شرکت در نماز جمعه، ضیافت ناهار با حضور رییس جمهوری ترکیه و دیدار سران با همدیگر و نیز دیدار معاون اول رییس جمهوری ایران با رییس جمهوری ترکیه از جمله برنامه های جانبی این نشست بود.
در نشست امروز، علاوه بر وزرای امور خارجه ترکیه و پاکستان، محمد بخاری رئیس جمهوری نیجریه، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران، محمد یوسف کلا معاون رئیس جمهوری اندونزی، داتو سری احمد زاهد حمیدی معاون رئیس جمهور مالزی، محمد شهریار علم وزیر امور خارجه دولت بنگلادش و حمدی لوزا وزیر امور خارجه مصر سخنرانی کردند.
الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان و آلفا کندی رئیس جمهوری گینه نیز به عنوان سران کشورهای مهمان در این نشست حضور یافتند.
نشست کمسیونرهای سازمان دی.8 طی 2 روز گفت و گو و مذاکره و با امضای دو سند 'طرح اقدام' و 'بیانیه استانبول' در روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته برگزار شد.
اجلاس وزرای امور خارجه سازمان دی.8 با بیستمین سالگرد تاسیس این سازمان مصادف شده و سیدعلی موسوی دبیرکل این سازمان پست دبیرکلی را پس از چهار سال به نماینده مالزی و به عنوان دبیرکل جدید تحویل داد.
سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به دی.8(D8) متشکل از هشت کشور ایران، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر، پاکستان، نیجریه و ترکیه در سال 1997 و با هدف گسترش فعالیت های اقتصادی میان کشورهای اسلامی تاسیس شد.
کشاورزی، صنعت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، تجارت و گردشگری از جمله زمینه هایی است که در سازمان دی.8 در اولویت قرار دارد و در این رابطه اقدامات مناسبی برای تسهیل تجارت میان کشورهای عضو صورت گرفته است.
موافقتنامه تجارت ترجیحی، موافقتنامه تسهیل صدور روادید بازرگانی، همکاری های هواپیمایی کشوری، موافقت اولیه تاسیس دانشگاه دی.8 در همدان، همکاری های علمی و فناوری، تشکیل فدراسیون اتاق های بازرگانی از جمله این اقدامات است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =