محققان اسلامی «قدیمی ترین» بودن قرآن دانشگاه بیرمنگام را زیر سوال بردند

شفقنا نوشت:

از وقتی دانشگاه بیرمنگام اعلام کرده به صورت تصادفی قرآنی را پیدا کرده که به زعم این دانشگاه، قدیمی ترین قرآن موجود در دنیا است، سیل اظهارنظرها درمورد این اتفاق به راه افتاد.

به گزارش onislam، بسیاری از محققان اسلامی می گویند قرآنی که در دانشگاه بیرمنگام وجود دارد قدیمی است؛ اما قدیمی ترین مصحف شریف نیست. یکی از این گروه های تحقیقی جهان اسلام از موزه توپ گاپی در ترکیه است که می گوید قرآنی که در این موزه وجود دارد هم قدیمی تر است و هم کامل تر.

هالیت اِرن از محققان موسسه تحقیقات تاریخی اسلام یا IRCICA می گوید ما با دانشگاه بیرمنگام تماس گرفته ایم تا مدارکی از این قرآن را برای مطالعه دراختیار ما قرار دهد؛ ما هنوز نمی دانیم این قرآن چند صفحه است؟ ما هیچ اطلاعاتی درست و کاملی از این قرآن نداریم.

ارن می گوید ما از سال 2005 مشغول آزمایش و تحقیق روی قرآن های قدیمی جهان هستیم تا قدیمی ترین قرآن موجود در دنیا را پیدا کنیم و منتظریم روی قرآن یافت شده در بیرمنگام نیز تحقیق کنیم؛ بدون تحقیق نمی توان صحت ادعای این دانشگاه را تائید کرد.

ارن نیز می گوید قرآن موجود در توپ گاپی استانبول کامل تر است چرا که 624 صفحه است و 400 سال نیز عمر دارد؛ در حالی که تصاویری که در اینترنت از قرآن بیرمنگام به دست آمده نشان می دهد این قرآن کامل نیست. ترک ها مدعی اند این موزه بهترین و کاملترین مرجع آثار اسلامی در دنیا است.

ادعای ترک ها در مورد کامل نبودن قرآن بیرمنگام درحالی مطرح می شود که محققان این دانشگاه با آزمایش رادیوکربن روی این مصحف اعلام کرده اند قدمت این قرآن به 1370 سال یعنی بین سالهای 568 تا 645 پس از میلاد بازمی گردد.

ارن در ادامه می گوید ما در موزه توپ گاپی قرآن هایی منسوب به حضرت علی(ع) که دریمن کشف شده و همچنین یک قرآن از قاهره منسوب به عثمان در اختیار داریم. این درحالی است که دانشگاه توبینگن در آلمان نیز سال گذشته مدعی شده بود قدیمی ترین قرآن جهان را که به سال 649 پس از میلاد باز می گردد در اختیار دارد.

ادعای دانشگاه بیرمنگام از سوی محققان سعودی نیز مورد تردید واقع شده چرا که آنها می گویند جوهر قرمزی که برای نوشتن آیات استفاده شده اصلاً در زمان مورد ادعا وجود نداشته است. سعودی ها می گویند احتمالاً این قرآن مربوط به دوران خلافت عثمان ابن عفان خلیفه سوم است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    3 0
    البته کسی که به یکی ز موزه های استانبول رفته باشد می داند که ترک ها راجع به میراث صدر اسلامشمشیر و قرآن و ... ادعاهای واهی زیادی دارند و اغراق می کنند.
  • منوچهر IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    2 0
    ترکیه است که می گوید قرآنی که در این موزه وجود دارد هم قدیمی تر است و هم کامل تر مگر ایشون اون قران رو دیدن که میدونن قران خودشوشن کاملتره ؟ این یک جبهه گیری متعصبانه است .
  • بی نام RO ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    3 0
    محققان ایرانی نظری ندارند؟
  • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 2
    تاریخ ادعایی بیرمنگامی ها هم که میرسه به خلیفه سوم.