بانوی شایسته تهرانی

محیط زیست و شهرمان برای ما چقدر اهمیت دارد؟ آیا محیط پیرامون ما و تمیزی یا کثیفی آن برای ما از اهمیت برخوردار است؟ چه تعداد از شهروندان تهرانی نسبت به محیط زیست و شهر خویش دغدغه دارند و نسبت به آلود گی های زیست محیطی، در هر شکل و نوعی بی تفاوت نیستند؟ چگونه باید شهر و محیط زیست خویش را پاکیزه نگه داریم؟ هر شهروندی، ولو با یک تذکر و اقدام کوچک به مانند بانوی شایسته تهرانی، می تواند سفیر سبز و پاکی شهر خویش و محیط زیست خود باشد...

امروز در صف پمپ بنزین ایستاده بودم. راننده خودروی جلوی من با خوردن و پوست کردن تخمه و ریختن پوست آن به بیرون ماشین و خیابان، در انتظار حرکت خودروهای جلویی خویش بود!. درهمین اثنا، بانوی محترم و عابر پیاده ای با مشاهده وضعیت مزبور، خود را به آن راننده نزدیک نمود و با ادبیاتی بسیار محترمانه و مسئولانه، به وی تذکر داد که " آیا بهتر نیست، پوست تخمه را به خیابان نریزید و داخل نایلکسی در ماشین خود قرار دهید و شهر خویش را پاکیزه نگه دارید..."؟! راننده خودرو به بهانه نداشتن کیسه زباله در ماشین خویش، ظاهراً اقدام خود را در نبود کیسه مزبور توجیه کرد و ضمن تائید ضمنی توصیه آن بانوی محترم، به کار خویش ادامه داد، اما آن مادر مهربان، با رفتن به مغازه مجاور و گرفتن کیسه فریزری، آنرا به راننده خودروی مزبور داد تا دیگر، وی، بهانه ای برای آلوده کردن شهر خویش نداشته باشد و بدین سان نیز، از ریختن هر چه بیشتر پوست تخمه های مورد استفاده خود به خیابان خودداری نماید.


نکته جالب اینجاست،آن خانم محترم، در نهایت ادب و احترام و با گشاده رویی و مهربانی،راننده خودرو را به پاکیزه نگه داشتن شهر و محیط زیست خود دعوت کرد و وی را در این زمینه نیز مورد تشویق قرار داده و علاوه بر تذکر دلسوزانه به وی، زمینه پاکیزه کردن شهر و خودروی آن راننده جوان را نیز درعمل، فراهم آورد. با خود گقتم، باید از این بانوی شایسته تهرانی و ایرانی که من اساساً، به مانند آن راننده، وی را نمی شناخته و نمی دانستم که کیست؟، در قالب یادداشت حاضر، تشکر کرده و با تاکید بر نوع نگرش مزبور و تاکید بر حس مسئولیت شهروندی نسبت به خود و دیگران و محیط زیست پیرامون خویش، همگی در مقام شهری آباد، پاکیزه و بایستۀ شهروندانی با فرهنگ برآمده و نسبت به حق حیات شهروندی و حقوق و تکالیف هم نسبت به یکدیگر بی تفاوت نبود :

من در دل دارم از دو کس سپاس، یکی حد شناس و دگر، قدر شناس


شهرما، خانه ماست؛
در حفظ و پاکیزگی آن، به نیکی و نکویی کوشیده و با هم اندیشی و همدلی محبانۀ و مسئولانه، آنرا گرامی داشته و در راستای حقوق شهروندی مردم و شهروندان مدیریت نمائیم. در حفظ و نکوداشت حقوق و تکالیف شهروندی خویش، منتظر دیگران نباشیم و از خود شروع کنیم. همواره، آنگونه که درست است، فکر کرده و عمل نمائیم. 

همه شهروندان به مانند آن بانونی شایسته تهرانی و ایرانی می توانند " سفیر سبزی و پاکی " شهر و محیط زیست خویش باشند. این نگرش را از خردسالی به فرزندان خویش آموزش داده و آنرا در خانواده، نظام آموزشی و فرهنگی خویش بعنوان یک فرهنگ، نهادینه نمائیم....

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389649

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    68 8
    هم با هم؛ سفیر پاکی و سرسبزی برای محیط زیست و شهرمان باشیم....
    • علی A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      1 5
      ببخشید اشتباه مثبت دادم
  • سعید IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    54 10
    خانواده را که کلا بی خیال، اما من مانده ام ک تو این مدارس چی یاد می دهند. یعنی نریختن زباله کف خیابون مسئله خیلی غامضیه؟؟
    • بی نام A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      4 0
      آقا سعید عزیز اگر کسی به منزلتون بیاد و زباله بریزه و به حریم خصوصی شما یا محیط زیست شما توجهی نکنه، بازم این حرفو می زنید؟
    • بی نام DE ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      1 2
      خیلی ام غامضآقا قشنگ بود...
    • بی نام A1 ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      2 1
      از این مطلب اینو برداشت کردید؟ تهران با این همه سیستم جمع آوری مکانیزه زباله، وضعش این چنین هست پس زباله بریزید و آنرا مشکلی فرض نکنید
  • پيمان A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    4 1
    شما در خارج مثلاً سنگاپور ، آب دهان بندازيد فوراً پليس شما را بازداشت مي كند چه رسد به زباله؟ شخصيت و تربيت در خانواده كسب مي شود. بشدت نياز به كار فرهنگي داريم.
  • ساناز IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    5 0
    منم چند بار خواستم تذکر بدم،آدم خوش رویی هم هستم،اما ازبددهنی وبداخلاقی ناشی از تشتت اعصاب عمومی این روزها ترسیدم
  • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    2 3
    اگه عکس خان رو نمیذارین لااقل از کار خوبش برا تبلیغ بقیه هم استفاده نکنین
    • فرهنگ A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      5 0
      باید به نویسنده این مطلب گفت : از این پس به هنگام رفتن به پمپ بنزین، با خود دوربین به همراه ببرند و از اینگونه صحنه ها عکس و فیلم تهیه کنند اما مشکل اینجاست که ایشان اجازه ندارند از آن بانوی محترم تهرانی عکس گرفته و در سایت قرار دهند؟ این یاداشت به ترتیب مندرج در آن، در مقام تقدیر از آن بانوی شایسته تهرانی و تاکید بر فرهنگ سازی مسئولانه در این باره منتشر شده است و نگارنده در بدو امر نیز بدان توجه داده است نه از حیث تبلیغ نویسنده یا خبرآنلاین که اساساً نیازی هم بدان ندارند...
  • بی نام US ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    4 0
    بانوی شایسته رو خوب اومدی