مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در مراسم هفته پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر این که اروپا علم را از مسلمانان آموخت، گفت: «انتقال علما، کتاب و ترجمه از عوامل تمدن‌ساز است.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم گراميداشت هفته پژوهش، با رونمايی از 110 اثر پژوهشی در حوزه روابط فرهنگی و بين‌المللی و همچنين معرفی پژوهشگران برتر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پيش از ظهر امروز (سه‌شنبه 30 آذر) با حضور علی‌اكبر ولايتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بين‌الملل، ابوذر ابراهيمی‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جمعي از پژوهشگران كشورمان و اساتيد اين حوزه و همچنين كاركنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل حسينيه الزهرا (س) برگزار شد.

در اين مراسم، دکتر ولايتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بين‌الملل در سخنرانی خود با تقدير از رونمايی 110 اثر پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه روابط فرهنگی و بين‌المللی، گفت: «ترجمه و انتشار آثار پژوهشی در حوزه روابط فرهنگی و بين‌المللی به زبان‌های ديگر، ابتكاری است در راستاي انتقال فرهنگ اسلامی ايرانی كه پس از انقلاب اسلامی ايران تحول يافته است و پيش از آن، انتقال مفاهيم ارزشی و فرهنگی به جوامع ديگر، در كشور ما صورت نمی‌گرفت.»

او در ادامه با بيان اينكه موضوع فرهنگ ايرانی به قدمت تاريخ بشر و فرهنگ اسلامی به قدمت تاريخ دين مبين اسلام است، افزود: «ایرانی‌ها همیشه مردمی فرهنگی بودند و خواهند بود و بیشترین نقش را در تمدن اسلامی ایفا کرده‌اند. آن‌ها همچنان پرچمدار بازسازی و بازنگری تمدن اسلامی، ایرانیان هستند.»

دکتر ولایتی ضمن اشاره به چند نکته در خصوص اهمیت ترجمه به عنوان ابزاری برای انتقال فرهنگ یک قوم به قومی دیگر گفت: «اسلام سعه صدری دارد كه آن را به ملت‌های مختلف منتقل کرده و موجب جهانی شدن همه دستاوردهايش شده است.»

او ادامه داد: «در حاليكه بسیاری از مکاتب، مذاهب و روش‌ها نتوانستند بر اقوام و فرهنگ‌های دیگر مسلط شوند، اسلام در اين باره موفق عمل كرد. برخی اين بحث را مطرح می‌كنند كه این تمدن مسلمانان و یا تمدن اسلامی است؛ پاسخ آن، هر دو تمدن‌هاست، یعنی هم تمدن اسلام و هم تمدن مسلمانان.»

ولايتی همچنين گفت: «هيچ كسی به اجبار دين مبين اسلام را نمی‌پذيرد، «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ ...»؛ اسلام بر خلاف بسياری از مكاتب و مذاهب، هر سخن نيكی را قبول می‌كند. زمانی كه اسلام در جهان گسترش يافت، بهترين ارزش‌های هر قوم و فرهنگ و تمدنی را پذيرفت و داخل مجموعه فرهنگ اسلامی قرار داد كه اين هنر اسلام است.»

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تأکید کرد: «زمانی كه اسلام با تمدن‌های دیگر مجاورت داشت آنها را نفی نکرد. گاهی ادعايی مبنی بر كتاب‌سوزی مسلمانان مطرح می‌شود؛ اين اتهام واهی است زيرا اسناد تاريخی موجود خلاف این ادعای واهی را اثبات می‌كند.»

او مهم‌ترین راه‌های انتقال فرهنگ‌ها را ترجمه آثار به زبان‌های مختلف دانست و گفت: «حنین‌ بن اسحاق و اسحاق‌ بن حنین، پدر و پسری هستند که در قرون دوم و سوم 220 کتاب و رساله را از زبان‌های یونانی و سریانی به عربی ترجمه کردند. در نمونه‌اي ديگر، فارابی زبان یونانی یاد گرفت و دست به ترجمه كتاب «ما بعد الطبیعه» ارسطو زد؛ چون ترجمه قبلی اين كتاب دچار اشکال بود.»

انتقال علما، كتاب و ترجمه، سه عامل مهم علم و تمدن

ولايتی در بخش ديگری از سخنانش به ترجمه کتب در تاریخ اسلام اشاره کرد و افزود: «از راه‌های دیگر انتقال فرهنگی ترجمه کتاب‌ها و انتقال دانشمندان بوده است. ابوریحان بیرونی، ابوسهل مسيحی و ابن‌سینا با اجبار به دربار غزنوی دعوت شدند. ابوريحان در دربار محمود عزنوی حاضر شد، ابوسهل مسيحی در مسیر فوت کرد و ابن‌سینا هم به دليل مذهب شيعه كه داشت، از خوارزم گريخت و ابتدا به دربار آل زيار و بعد به دربار آل‌بویه پناه آورد.»

او سپس با بيان اينكه انتقال علما، كتاب و ترجمه، سه عامل مهم انتقال علم، فرهنگ و تمدن است، ادامه داد: «اسلام جمع‌كننده همه تمدن‌ها است و اروپا، علم خود را با استفاده از تلاش‌های علمی مسلمانان آموخت و بارور كرد. اين تأثير به اندازه‌ای است كه كاغذ و باروت اختراع چينی‌هاست اما اروپايی‌ها آن را به نام مسلمانان می‌شناسند. اعداد صفرتا 9 اختراع هندی‌هاست اما در كشورهای اروپايی به آن اعداد عربی می‌گويند. بر اين اساس تأكيد می‌شود كه مسلمانان در شكل‌دهی تمدن‌ بشری، نقش اساسی داشته‌اند.»

فرهنگ امروز مسلمانان در بیداری اسلامی جلوتر از غرب است

دکتر ولایتی در ادامه سخنان خود، افزود: «غربی‌ها معتقدند هر چه تمدن وجود دارد برای آن‌هاست در حالیکه تمدن متعلق به تمام بشر است نه یک قوم خاص. ما دلایل متعددی داریم که نشان می‌دهد مسلمانان تمدنی را که از یونان و روم گرفتند بسیار بر آن افزودند. حتی در تاریخ آمده که فیثاغورث حدود 10 سال در ایران زندگی می‌کرد و بسیاری از علومش را از ایرانیان و هندی‌ها آموخت.»

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل يادآور شد: «فرهنگ امروز مسلمانان در بیداری اسلامی جلوتر از غرب است، امروز مشخص است که فرهنگ غرب منحط شده و مناظرات اخیر کاندیداهای آمریکا این امر را تأیید می‌کنند، چرا که هر کدام سعی داشتند یکدیگر را به بی‌اخلاقی و بی‌ارزشی متهم کنند. این مناظرات درپوش را از جامعه‌ای که دچار ضدارزشی و بی‌اخلاقی شده برداشته است، بنابراین غرب امروز احتیاج به فرهنگ ما دارد.»

او تأكيد كرد: «ما در سایه بیداری اسلامی و پرچم‌داری ایران در برابر چهره وارونه‌ای که غرب از اسلام نشان می‌دهد، ایستاده‌ایم.»

دکتر ولايتي در سخنان پايانی خود، ضمن تبریک انتخاب مجدد ابراهیمی‌ترکمان به عنوان ریيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جلسه شورای عالی اين سازمان، گفت: «دكتر ابراهيمی‌ترکمان، فرد شایسته‌ای هستند و خداوند بر طول عمرشان بیفزاید.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 614392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    1 1
    با تشكر