خبر درخواست پناهندگی اولین خلبان زن نیروی هوایی افغانستان از آمریکا واکنش‌هایی در افغانستان به همراه داشت. نیلوفر رحمانی که برای گذراندن دوره آموزشی ۱۸ ماهه عازم آمریکا شده بود، درخواست پناهندگی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع افغانستان تایید کرد، نیلوفر رحمانی ۲۵ ساله از آمریکا درخواست پناهندگی کرده است. پیش از آن، رحمانی در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفته بود که از بازگشت به افغانستان هراس دارد و می‌ترسد جانش به خطر بیفتد.رحمانی که سال ۲۰۱۵ جایزه "زنان شجاع" را از وزارت خارجه آمریکا دریافت کرده بود، نمادی از تلاش‌ها برای ارتقای شرایط زنان در کشورش بود.

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت، دولت کابل امیدوار است که مقام‌های آمریکایی با درخواست پناهندگی خانم رحمانی مخالفت کنند.

او گفت: زمانی که یک افسر از عدم امنیت و تهدیدهای امنیتی کشورش هراس دارد، دیگر از مردم عادی چه انتظاری می‌توان داشت؟ او برای خودش بهانه تراشیده است. ما صدها زن تحصیلکرده و فعالان حقوق بشر زن داریم که اینجا کار می‌کنند و امنیت دارند.

با این حال وزارت خارجه آمریکا سال ۲۰۱۵ در حاشیه اعطای جایزه "زنان شجاع" اعلام کرد که نیلوفر رحمانی و خانواده او بارها مستقیما نه تنها از سوی طالبان بلکه از سوی بستگان تهدید شده‌ و بارها مجبور شدند تا سکونتگاه خودشان را تغییر دهند.

کاربران رسانه‌های اجتماعی در افغانستان هم با انتقاد از تصمیم نیلوفر رحمانی، او را به هدر دادن پول دولت و فرار از مسئولیت‌هایش متهم کردند. در همین حال ده‌ها نیروی افغانستان که برای گذراندن دوران آموزشی راهی آمریکا شده بودند، در دو سال گذشته گم شده‌اند و دست‌کم یکی از آنها در حال عبور به سمت مرز کانادا بازداشت شده است.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 616477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =