قریشی: سعودی‌ها عمان را وارد جنگ تبلیغاتی خود کرده‌اند

سید اصغر قریشی سفیر سابق کشورمان در یمن معتقد است که اقدام عربستان در جهت عضویت عمان به ائتلاف نظامی جنبه تبلیغاتی دارد و سعودی‌ها این موضوع را یک پیروزی برای خود قلمداد می‌کنند.

ابوالفضل خدایی: دسامبر 2015 درخواست عربستان مبنی بر عضویت عمان به ائتلاف نظامی مبارزه با تروریسم توسط  دولت مسقط رد شد. اما عمان پس از گذشت حدوداً یکسال، موضع خود را در این باره تغییر داد و خبر عضویت این کشور توسط عربستان رسانه ای شد . خبرگزاری خبرآنلاین در گفتگو با سید اصغر قریشی علل و پیامدهای این موضوع را بررسی کرده است که در ادامه می خوانید:

ارزیابی تان از پیوستن عمان به ائتلاف نظامی عربستان چیست؟

این ائتلاف در دسامبر 2015 شکل گرفت و محمد بن سلمان ولیعهد دوم عربستان آن را اعلام کرد. برخی از کشورها همان موقع با ابراز بی اطلاعی از تشکیل این ائتلاف، اعتراض کردند. در این بین عربستان سعودی نام تعدادی از کشورهای عضو را اعلام کرد که در آن زمان عمان حاضر به عضویت نشد. بعد از گذشت سیزده ماه، پیوستن عمان به این ائتلاف را ابتدا عربستان و سپس عمان بعد از یک روز اعلام کرد. اعلام عضویت عمان در این ائتلاف توسط عربستان قبل از این که عمان آن را اعلام کند، بیانگر علاقه و نیاز عربستان به بهره برداری از این قضیه است.

 چرا عمان در مرحله اول عضو ائتلاف نشد؟

دلایل متعددی را در این باره می توان عنوان کرد. یکی از دلایل آن خواسته عمان در برقراری توازن در رابطه با ایران و عربستان است. دلیل دیگری که می توان عنوان کرد سفر نخست وزیر انگلیس یعنی "ترزامی " به منطقه و شرکت در جلسات شورای همکاری های خلیج فارس است. موضوع دیگر آسیب پذیری عمان از تحولات یمن است. این موضوع می تواند مساله دخالت عمان را به موضوع یمن مطرح کند. آسیب پذیری عمان از ناحیه بحران یمن و قدرت گرفتن داعش و القاعده و استفاده عربستان از این موضوع، سبب شده تا این کشور به عضویت در این ائتلاف تمایل نشان دهد

این موضوع را نیز باید در نظر داشته باشیم که عمان کشوری کوچک و با امکانات نظامی محدود است و سعودی ها این کشور را از ظهور و قدرت گرفتن تروریسم در یمن ترسانده اند. همینطور سعودی ها انصارالله را به عنوان گروهی تروریستی تلقی می کنند و همین موضوع باعث تصویب قطعنامه ای در شورای همکاری خلیج فارس شد. نکته قابل توجه در این باره این بود که عمان علاقه ای به رسانه ای کردن این خبر نداشت و تنها عربستان بود که از این موضوع سود می برد و آن را به عنوان موفقیتی برای خود قلمداد می کرد.

با توجه به اینکه کشور عمان نقش مثبتی در تعدیل مواضع شورای همکاری های خلیج فارس داشته، آیا این عضویت می تواند تأثیری در روابط ما و این کشور داشته باشد؟

سعودی ها در این موضوع تبلیغات بسیار زیادی به نفع خود انجام داده اند و عمان نیز از سیاستهای قبلی خود پیروی می کند. آنها سیاستی متعادل داشته و در موضوع یمن مداخله نظامی نمی کنند، زیرا قانون اساسی عمان اجازه مداخله نظامی در کشورهای دیگر و همچنین خارج از شورای همکاری خلیج فارس را به عمان نمی دهد. یمن نیز خارج از شورای همکاری خلیج فارس بوده و عمان قادر نیست تا وارد جنگ یمن شود.

در زمان اشغال کویت توسط صدام، عمان به قضیه ورود پیدا کرد ولی کویت عضو شورای همکاری خلیج فارس بود. بنابراین اینطور نتیجه می گیرم که عمان خواستار رسیدن یمن به یک صلح پایدار بر مبنای گفتگو و مذاکره میان همه طرفها است. در مجموع عضویت عمان در این ائتلاف تغییر چندانی در سیاستهای بی طرفانه این کشور ایجاد نخواهد کرد و این موضوع بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته است.

به طور کلی انگیزه و هدف عربستان از وارد کردن عمان به این ائتلاف چیست و حضور عمان تا چه حدی می تواند به عربستان کمک کند تا در برنامه های تبلیغاتی و در مسیر بهره برداری موفق باشد؟

یکی از دلایل پیگیری عربستان برای پیوستن عمان به ائتلاف یمن، وجود شکستهایی است که عربستان در منطقه و به ویژه در سوریه متحمل شده است. موفقیت های ایران و روسیه و سوریه در حلب و گیر کردن عربستان در باتلاق یمن از دیگر مواردی است که اهمیت این موضوع را دوچندان می کند. اجلاس چهار جانبه که اخیراً با حضور وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، عربستان، امارات و با حضور نماینده ویژه سازمان ملل برگزار شد، به منظور یافتن راه حلی برای بحران یمن بود.

عربستان و متحدانش بر قطعنامه 2216 و طرح شورای همکاری خلیج فارس تاکید دارند ولی آمریکا همان طور که پیش از این در طرح خود اعلام کرده بود به دنبال راه حل توافقی است و برخلاف عربستان، بر قطعنامه 2216 و طرح شورای همکاری تأکید نمی کند. اولویت آمریکا در یمن مبارزه با القاعده و داعش است و طرح یا نقشه راهی هم که سازمان ملل ارائه کرده به دنبال تشکیل دولت توافقی از همه گروههای درگیر در یمن است و آنها هم بر قطعنامه 2216 تأکید نمی کنند و انصارالله هم این قطعنامه را از ابتدا قبول نداشته است. عمان هم هیچ گاه در ائتلاف نظامی به رهبری عربستان بر ضد یمن وارد نشد و بی طرفی خود را حفظ کرد و به این سیاست خود ادامه می دهد و بیانیه اخیر و پیوستن عمان به ائتلاف ضد تروریسم تغییری در سیاست عمان مبنی بر حمایت از راه حل سیاسی و نیز ادامه مذاکره طرفهای درگیر و تشکیل دولت توافقی ایجاد نمی کند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 619406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CA ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    8 1
    اين تز عمان. حالا بايد ديد بعد از روي كار آمدن ترامپ، روسيه چگونه رفتار خواهد كرد وآيا ما لاز هم تنهاتر ميشويم؟
  • شاهان A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    18 2
    به نظر من تو منطقه ما کشور عمان بهترین سیاست رو داره و اون سیاست تنش صفر هست با همه کشور ها تعامل داره بارها برای کشورمون نقش میانجی مورد اعتماد رو بازی کرده پادشاه باهوشی داره این کشور.