ایرنا نوشت: مطالعات محققان دانمارکی نشان می دهد کاهش 10 تا 15 درصد وزن بیماران چاقی که به نوعی بیماری التهاب مزمن پوستی موسوم به «پسوریازیس» مبتلا هستند، منجر به بهبود قابل ملاحظه علایم بیماری می شود.

پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که دو تا سه درصد افراد سفید پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. مهمترین علایم پسوریازیس شامل ایجاد تکه های ضخیم قرمز رنگ پوستی و فلس های نقره ای رنگ است که بسیار دردناک بوده و سبب خارش می شود. این عارضه معمولا زانو، آرنج، پوست سر، کف دست و پا و کمر را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین در اطراف ناخن ها و داخل دهان نیز دیده شده است. بروز علایم پسوریازیس در فصل سرما بیشتر است. این بیماری خود ایمنی از نظر ژنتیکی با چاقی، دیابت و دیگر حالت های سندرم متابولیک مرتبط است.
مطالعات محققان دانمارکی نشان می دهد افزایش وزن، فشار و تنش بیشتری را به سایر ارگان های بدن وارد می کند و از این طریق در تشدید علایم پسوریازیس موثر است، ادامه تحقیقات نشان می دهد کاهش 10 تا 15 درصد وزن بیماران چاق یا دارای اضافه وزن، در بهبود علایم بیماری نقش موثری دارد.
برخی عوامل در تحریک علایم پسوریازیس موثرند؛ این عوامل عبارتند از:
- رژیم غذایی
رژیم غذایی یکی از مهمترین موارد تحریک پسوریازیس است. به گزارش انجمن ملی پسوریازیس، این افراد معمولا نسبت به مرکبات، شیر کامل، گلوتن و غذاهای چرب واکنش نشان می دهند و توصیه می شود در مصرف این مواد غذایی محتاط باشند. غذای کنسروی و آماده، فست فود، گوشت قرمز و ادویه برخی از مواد غذایی ممنوعه برای بیماران مبتلا به پسوریازیس هستند.
- نوشیدنی های الکلی
نوشیدنی های الکلی یکی از مهمترین دلایل عود علایم بیماری است.
- نور خورشید
نور مستقیم خورشید یکی از دلایل بروز پسوریازیس است؛ در حالی که نور ملایم خورشید، علایم بیماری را بهبود می بخشد.
- هوای سرد و خشک
هوای سرد و خشک سبب تحریک پوست شده و علایم بیماری را تشدید می کند؛ بنابراین به بیمار توصیه می شود در فصل سرما از مرطوب کننده استفاده کنند.
- استرس
استرس یکی از مهمترین دلایل بروز علایم بیماری است. یوگا و مدیتیشن دو روش موثر برای کاهش استرس است.
- سیگار
تنباکوی موجود در سیگار یکی از مهمترین عوامل تحریک کننده پسوریازیس است.
- عوامل دارویی
برخی از داروها مانند داروهای مسدود کننده بتا برای کاهش فشار خون و داروهای استروییدی، سبب حمله پسوریازیس می شوند؛ بنابراین باید قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کرد.
- عفونت
عفونت های رایجی مانند گلودرد استرپتوکوکی، برفک و عفونت های تنفسی می تواند محرکی برای شروع پسوریازیس باشد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 620242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =