ربات‌‌های کوچک چطور در آینده دارو را به نقاط مورد نیاز بدن‌تان می‌رسانند؟

ایرنا نوشت: محققان روبات کوچکی ساختند که با ایمپلنت در زیر پوست می‌تواند به نقاط مختلف بدن دارورسانی کند؛ این روبات کوچک که از جنس هیدروژل و با استفاده از فناوری سه‌بعدی ساخته شده است، فاقد هرگونه باتری یا سیم بوده و با استفاده از میدان مغناطیسی خارجی فعال می‌شود.

این روبات کوچک بر اساس فناوری «چرخ ژنو» عمل می‌کند که در ساخت ساعت کاربرد دارد؛ چرخ ژنو سازوکاری چرخ‌دنده‌ای است که حرکت دورانی پیوسته را به حرکت دورانی منقطع متناوب تبدیل می‌کند.
در این روبات زیستی کوچک، مکانیسم دورانی چرخ ژنو توسط میدان مغناطیسی خارجی فعال می شود و یکی از شش مخزن حاوی دارو تخلیه می‌شود.
بدین ترتیب پس از ایمپلنت روبات زیر پوست بیمار، در زمان لازم پزشک می‌تواند با استفاده از میدان مغناطیسی، دارو را در بدن او آزاد کند.
محققان برای اطمینان از عملکرد روبات، آن را در بدن موش‌های مبتلا به سرطان استخوان آزمایش کرده و نتیجه را با موش‌هایی که به شیوه متداول شیمی‌درمانی شدند، مقایسه کردند. در نتیجه مشخص شد رشد تومور در بدن موش‌هایی که با استفاده از روبات دارو را دریافت می‌کنند، کمتر است و تعداد سلول‌های سالم سایر اندام‌ها که در اثر دارو آسیب می‌بینند در مقایسه با شیوه متداول شیمی‌درمانی، کاهش چشمگیری داشته است.
در حال حاضر این فناوری روی موش ها آزمایش شده است؛ اما به زودی در بدن انسان برای دارورسانی به تومورهای سرطانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
فرآیند چاپ سه‌بعدی این روبات که تنها 1.5 سانتیمتر طول دارد، 30 دقیقه طول می‌کشد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Robotics منتشر شده است.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 620460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =