۰ نفر
۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۹

محمدتقی حسینی*

آیت الله هاشمی رفسنجانی دار فانی را وداع گفتند. خبر ناگهانی و تلخ و کوبنده بود. هنوز از شوک این خبر بیرون نیامده ام. اتفاق خیلی سریعتر از آن چیزی افتاد که کسی فکرش را می کرد. هاشمی به اعتراف دوست و دشمن انسان بزرگ و تاثیرگذاری بود. در میان رجال سیاسی دوران جمهوری اسلامی شاید به تعداد انگشتان یک دست نتوان کسانی را پیدا کرد که در اندازه او در سیاست و سرنوشت ایران تاثیر داشته اند.

هاشمی با مبارزه پنهانی علیه حکومت پهلوی پا به میدان سیاست نهاد و با پیروزی انقلاب همواره از موثرترین شخصیت های سیاسی بود. در دوران طولانی حضور خود در سیاست هم او و هم فضای سیاسی ایران دوران های سخت و بحرانی را تجربه کردند. اما همواره او بود که در بحرانی ترین لحظات خود را نباخت و توانست نقشی بزرگ در بازگرداندن آرامش و ثبات به فضای سیاسی کشور ایفا کند. هاشمی مثال بارز یک سیاستمدار کارآزموده، خردورز، معتدل و توسعه گرا بود. او در همه دوران های حیات سیاسی خود از افراط و زیاده روی دوری گزید. حتی در مواقعی که برخی سیاسیون بدترین نسبت ها را نثار او کردند او برای آنها سلامت و عافیت آرزو کرد. در دوران سخت و سرنوشت ساز جنگ تحمیلی، فرماندهی او بر جبهه ها بسیار تعیین کننده بود و آنگاه که نیاز به تصمیمی دردناک برای پایان دادن به جنگ بود، دچار اشتباه نشد ومردانه قدم پیش نهاد. در آشوب های منطقه ای و لشکرکشی های چند ملیتی به منطقه که آغاز آن در نبرد کشورهای هم پیمان برای بیرون راندن عراق از کویت اشغال شده بود، هاشمی در قامت رئیس جمهور و رئیس شورایعالی امنیت ملی موضعی خردمندانه را اتخاذ کرد و تسلیم تندروی های احساسی نشد. در حل و فصل مسائل جنگ نیز با بردباری و تدبیرکم نظیری آنچنان عمل کرد تا آنکه صدام حسین که دشمن خونین ایران و انقلاب اسلامی بود را وادار کرد تا همه خواسته های ایران را بپذیرد. دیپلماسی نامه نگاری او برای حل و فصل موضوعات جنگ نمونه ای موفق و قابل توجه است.

او بی گمان در سخت ترین دوران ها بهترین و امین ترین مشاور و کمک برای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری بود. درزمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی که به دوران سازندگی معروف گردید، او نگاه توسعه گرای خود را به خوبی نشان داد. هرچند برخی اقدامات و اظهارات وی در این زمینه برایش هزینه داشت و تلاش بسیاری به عمل آمد تا او را برگزار کننده مانور تجمل معرفی کنند اما آنچه او در آن مقطع گفت و انجام داد همان نیازی است که امروز هم برای ایران پابرجاست. او نیاز ایران را به عنوان مهد انقلاب اسلامی به خوبی تشخیص داده بود. خردورزی در سیاست با نام هاشمی رفسنجانی در این ملک عجین شده است. در غوغاهای زمانه که عمدتا او و محبوبیتش را در معرض خطر قرار دادند، هاشمی ماند و تدبیر کرد تا هم دمکراسی نوپای ایران بتواند امکان رشد و بالندگی بیابد و هم جامعه از آسیب ها برکنار بماند. پاسخ مردم به این خردورزی را می توان در رای اول تهران به وی برای مجلس خبرگان و فهرست مورد حمایت وی برای مجلس شورای اسلامی در انتخابات اسفند ماه 1394 مشاهده کرد. خردورزی سیاسی هاشمی رفسنجانی کمک زیادی به بارور شدن نهال دمکراسی در ایران و توسعه و بالندگی مادی و معنوی این سرزمین بوده است. جای او بی گمان بسی خالی خواهد بود.


از ویژگی های فردی هاشمی رفسنجانی هوش سرشار و حافظه قوی و توان بالای مذاکره وی بود. او مرد میدان های سخت بود. سال ها برکرسی ریاست مهمترین نهادهای قانونگذاری و تصمیم گیری تکیه زده بود و توانسته بود با وجود عقاید مختلف و بعضا متعارضی که بسیاری از آنها علیه وی بودند، تصمیمات سرنوشت سازی را اتخاذ کند. این توانایی وی حتی در سال های اخیر و علیرغم کهولت سن پابرجا بود. در سال های اخیر چندین نوبت به همراه برخی شخصیت های خارجی به حضور ایشان رسیده بودم. حافظه قوی، طبقه بندی منظم موضوعات و قدرت استدلال و شجاعت وی در طرح موضوعات کم نظیر بود. تاکید می کنم که پس از هر دیدار بی مبالغه از نحوه گفتگوی او با مقامات خارجی به وجد آمدم. از جمله در ملاقات وی با برتی آهرن نخست وزیر سایق ایرلند و نیز فرانسوا فیون نخست وزیر سابق فرانسه و کاندیدای فعلی ریاست جمهوری آن کشور حضور داشتم. هر دو مقام در زمانی که من قائم مقام امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودم به دعوت همان وزارتخانه و برای گفتگو با بخش های اقتصادی زیرمجموعه آن به تهران آمدند. هر دو آنها نیز تقاضای دیدار با آقای رفسنجانی را داشتند که انجام گرفت. این دیدارها پر از نکات مهم و جذاب و آموزنده بودند. مقام های مورد ملاقات نیز از تحت تاثیر شخصیت هاشمی قرار گرفته بودند.

خداوند ایشان را رحمت کند و جامعه ما را نیز در فراق او صبر عطا کند و دمکراسی نوپای ایران را که بر اساس آموزه های انقلاب اسلامی بوجود آمده است از خطرات مصون بدارد. آمین

*سفیر ایران در مکزیک 

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 621391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    24 3
    مردی برای تمام فصول
  • جهان خورشیدی A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    25 5
    خیلی زود جای خالیش را نظام احساس خواهد کرد.مردی که منتقدانش تمام‌ قد به احترام خدمات ودلسوزی هایش میایستند.خدایش بیامرزد .ما بزرگمردی ازجمس مردم را ازدست دادیم.امیدوارم دوستدارانش بتوانند براین غم فائق آیند
  • بی نام A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    1 0
    هاشمی نوستالژی ما دهه شصتی ها بود فکر کنم ما هم کم کم باید برویم...