شفیعی: پیوستن عمان به ائتلاف عربستان متأثر از ۳ سناریو است

دکتر نوذر شفیعی، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، سه سناریو را در رابطه با پیوستن عمان به ائتلاف عربستان سعودی را مطرح کرد.

ابوالفضل خدایی: وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که مسقط در راستای فهم مشترک کشورهای اسلامی تصمیم گرفته است که به ائتلاف کشورهای اسلامی مبارزه با تروریسم بپیوندد. این در حالی بود که در حمله این ائتلاف به یمن تنها 4 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل کویت، امارات، بحرین و قطر مشارکت داشتند و بقیه کشورهایی که در این لیست قرار داشتند عملاً از همکاری با عربستان خودداری کردند. خبرگزاری خبرآنلاین در گفتگویی کوتاه با نوذر شفیعی، سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی در مجلس نهم شورای اسلامی، این موضوع را بررسی کرد.

دکتر شفیعی پیرامون علت پیوستن عمان به ائتلاف سعودی گفت: چند سناریو را در رابطه با این موضوع می توان بررسی کرد. فشارهای مختلف بر عمان می تواند سناریو اول باشد. یکی از این فشارها تهدید عمان مبنی بر خروج این کشور از شورای همکاری خلیج فارس بود. هر چند که این شورا دستاورد خاصی نداشته، اما عمان خواستار این نیست که اولین نقض کننده یا خارج شونده از این شورا باشد. درضمن عمان متهم بود که بیشتر در کنار ایران قرار دارد تا در کنار شورای همکاری خلیج فارس.

نوذر شفیعیاین نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: سناریوی دوم این است که عمان به این نتیجه رسیده است که بحران یمن خاتمه پیدا خواهد کرد و تمایل ندارد که به عنوان کشوری قلمداد شود که در نتیجه آنچه که در یمن رخ می دهد، مداخله نداشته باشد. به عبارت دیگر عمان تلاش می کند که از پیروزی های بعد از جنگ یمن، کلاهی از نمد برای خود ببافد، زیرا دولتی که در آینده روی کار خواهد آمد از دو جناح خواهد بود. بنابراین عمان نمی خواهد که هر کدام از این جناحین از این کشور ناراضی باشند.

در بررسی سناریوی سوم هم عمان به این ائتلاف وارد می شود، نه به عنوان اینکه در این ائتلاف جنگی شرکت کند، بلکه قصد این کشور این است که با ورودش، جهت ائتلاف را عوض کند و آن را از جنگ به صلح تغییر دهد. در واقع عمان احساس می کند که اگر به عنوان یک بازیگر در کنار ائتلاف باشد، راحت تر می تواند نظر ائتلاف را به سمت صلح سوق دهد. عمان ترجیح نمی دهد که خارج از بازی باشد و بقیه کشورها با سوء ظن به آن نگاه کنند.

دکتر شفیعی در پایان درباره تأثیر این موضوع بر ایران و مذاکرات سوری- سوری اظهار داشت: در سوریه نتیجه ای جز اتفاق کنونی نمی تواند موثر باشد. هیچ نیرویی در سوریه نمی تواند بر نیروی دیگر غلبه پیدا کند. همه ما تبعات جنگ را به خوبی در این کشور دیده ایم. مذاکرات بایستی سوری- سوری باشد و تنها راه حل برای پایان مخاصمه در سوریه مذاکره است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 621570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =