ایرنا نوشت: رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: امروز کمتر از سه درصد دانش آموزان مقطع متوسطه آموزش و پرورش در هنرستانهای کشاورزی در حال تحصیل هستند.

اسکندر زند رو افزود: نبود نیروی کار علمی و متخصص از جمله مشکلات جدی بخش کشاورزی است که برای حل این معضل باید جوانان نسبت به تحصیل در رشته های تخصصی کشاورزی ترغیب شوند.

وی گرایش جوانان و نوجوانان را رشته های کشاورزی بسیار پایین توصیف و بیان کرد: از مجموع 700 هزار دانش آموز مقطع متوسطه در سطح کشور فقط 20 هزار نفر در هنرستانهای کشاورزی تحصیل می کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: باید جوانان را نسبت به فعالیت در بخش کشاورزی ترغیب کرد و برای ورود به این عرصه جاذبه ایجاد نمود.

وی گفت: چالش جدی حوزه کشاورزی توسعه دانش است بگونه ای که باید در بخش این در کنار استفاده از همه ابزارها، تجهیزات، کود و سم دانش نیز افزایش یابد.

زند افزود: بر اساس مطالعه انجام شده، کشاورزی که به همان اندازه که از کود و سم در هکتار استفاده می کنند از دانش نیز بهره می گیرد تولید و بازده محصول و آب مصرفی وی نیز چندین برابر افزایش می یابد.

وی ادامه داد: بطور دائم بر رسالتهای بخش کشاورزی افزوده می شود چنانکه رسالت سنگین این بخش تولید غذا در کشور برای 80 میلیون نفر است بطوری که امسال در راستای تلاشهای صورت گرفته 117 میلیون تن محصول کشاورزی در ایران تولید شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: رسالت دیگر بخش کشاورزی تولید غذای سالم و عاری از آلودگی میکروبی و شیمیایی و در کنار این مباحث درگیری کشاورزان با محدودیت منابع و لزوم حفظ پایداری سامانه و نظام تولید است. به این منظور هم اکنون دو راهکار تعادل بخشی آبهای کشور و بهره وری آب در دست انجام می باشد.

وی افزود: در خصوص خاک و زمینهای مورد بهره برداری هم با چالش مواجهیم. شور شدن، فرسایش و کاهش مواد عالی خاک از جمله این مسائل است و باید به این تنگناها مشکل سرمایه گذاری اندک و پایین در بخش کشاورزی را هم افزود.

زند ادامه داد: بر اساس آمارها از هر هزار ریالی که در کشور سرمایه گذاری می شود فقط چهار تا پنج تومان آن در بخش کشاورزی صورت می گیرد و همین از جمله معضلات این بخش است. طی چند سال اخیر با توجه بیشتری که به بخش می شود شرایط امیدوار کننده تری ایجاد شده است.

وی گفت: تولید 117 میلیون تن محصول کشاورزی شاهکار و موفقیت ارزشمندی است. در مزرعه موفقیتهای خوبی داشته ایم اما اگر این تولید به بازار و صادرات وصل نشود مشکل خواهیم داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در این شرایط یکی از ضرورتها توجه به زنجیره تولید از مزرعه تا بازار و صادرات است که جز با ورود تشکلهای بخش کشاورزی این موضوع محقق نمی شود.

35223

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =