به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نظر میرسد آلودگی هوا همچنان تصمیم ندارد دست از سر تهران و چند كلانشهر دیگر ایران بردارد. این در حالی است كه با این كه تصمیمهای مختلفی برای كاستن از آلایندههای هوا گرفته شده، همچنان این روند ادامه دارد و تعطیلیهای پیاپی مدارس و طرح زوج و فرد هم نتوانسته این روند را بهبود ببخشد.
در همین زمینه، در یك نظرسنجی از مردم خواستیم نظرشان را مطرح كنند و بگویند دلیل شکست برنامههای کنترل آلودگیهوا در تهران و شهرهایبزرگ چیست؟ در پاسخ به این سوال، حدود 150 نظر ثبت شده و كاربران جوابهای مختلفی به دلایل شكست خوردن برنامههای كنترل آلودگی هوا دادهاند كه بعضی از این دلایل را دستهبندی كردهایم و در ادامه میخوانید.
مهاجرت: دلیل آلودگی هوای تهران حضور شهرستانیها در تهران است. نه تهران و نه هیچ شهری نمیتونه سه برابر ظرفیتش جمعیت داشته باشه ... توسعه ناهمگون واقعا پدر تهران رو درآورده و افراد رو از تمام نقاط کشور مثل آهنربا میکشه طرف خودش در حالی که اگه درصد خیلی پایینتری از این مزایا توی بقیه شهرها وجود داشت این مهاجرت با این ابعاد که الان تهران رو به این وضع کشونده اتفاق نمیافتاد ... بیش از شصت درصد از فرصت های شغلی یا امکانات رفاهی و خدماتی امروز تهران نه توسط دولت بلکه بدست بخش خصوصی پدید آمده در حالیکه اگر هر ایرانی سرمایه و مهارت خود را در زادگاه خویش مصروف میداشت امروز هم تهران عزیز جان ما نفسی براحتی میکشید و هم ایران دوست داشتنی ما به رشدی متوازن تر رسیده بوددر هر صورت هیچ دلیل عقلانی و منطقی ای اینرا تایید نمیکند که تاوان رشد کمتر سایر مناطق وطنم را باید بنده زاده تهران با تحمل ترافیک و آلودگی کشنده هوا و گرانی مسکن بدهم ....
خودروهای فرسوده و موتورسیكلتها: اتوبوسهای ناسیونال و مینی بوسای فیات و خاورهای قدیمی و کمپرسی های بنزو جمع کنید ببینید چه حجمی از آلودگی کم میشه ... تنها راهکار مسئولان برای کاهش آلودگی خودروها هستند. به نظرم موتورسیکلتها، اتوبوس و کامیونهای قدیمی و کارخانجات سهم بیشتری نسبت به خودروها دارند، ولی متاسفانه دیوار کوتاهتر از خودروها پیدا نمیکنن.
كمبود وسایل نقلیه عمومی: کمبود وسایل نقلیه عمومی علت اصلی آلودگی هواست. تا به امروز هم ارادهای در بین مسئولین دیده نشده؛ برای مثال در شیراز بیش از یک دهه است پروژه مترو در حال اجراست ...
عملكرد شهرداری: در تهران علت اصلی عملکرد شهرداری تهران در تخریب فضای سبز،باغات، تراکم فروشی ،برج سازی و خودرو محور بودن کلیه پروژه های شهرداری است ... این همه ساختوساز و فروش تراکم و عملکرد غلط شهرداری در ارایه مجوزهای ساخت نابودکننده شهر بودهاند ... چون اینقدر شهرداری كرور کرور تراکم میفروشه و کل باغها رو به برجها تبدیل کرده و همه چیز رو میفروشه. انگار بقیه دنیا بلد نیستن که آسمانخراش بدون حساب بسازند ... وقتی باغها و پارکها از بین بره که بساز و بفروشها مال و برج بسازند همین میشه نتیجهاش
تولید بیرویه خودروهای بیكیفیت: به زمانی بود هر خونه ای یه ماشین بود الان هر خونه ای ٣ تا ماشینه همه هم میارن بیرون بعد اصلا طرحی وجود نداره كه جلوی آلودگی رو بگیرن بجای پراید و غیره ماشینهای هیبریدی ارزون بزارید هم آلودگی هوا كم میشه هم چهره شهر قشنگ میشه ... مافیای خودروهای ضعیف داخلی موثره ... باید ماشینهای هیبرید جدید مثل تویوتا پریوس پرایم در کشور تولید شوند .... یک راهش این است که دولت اجازه بدهد اتوموبیلهای هیبریدی و برقی با قیمت تمام شده و نه با سود 110 درصد وارد و به مردم عرضه شود هرچند شاید ظاهرا در ابتدا سود دولت کم شود اما در درازمدت با کاهش مصرف بنزین و کاهش الودگی هوا و کمتر مریض شدن مردم هزینه پرداختی دولت کمترشده وبه نفع همه هست
و در كنار عدهای دیگر كه به بنزینهای بیكیفیت، آلودگی ناشی از كارخانجات، فقر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شدن موضوع آلودگی هوا اشاره كردهاند، نظر چندین كاربر قابل اشاره است كه گفتهاند: چرا برنامههای کنترل آلودگی هوا شکست خورده؟ چون اصلا برنامهای وجود نداشته.
شما هم میتوانید برای شركت در این نظرسنجی، نظرتان را در این خبر ارسال كنید.
47234
نظر شما