۰ نفر
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰

محمود فاضلی

رهبر سازمان تروریستی القاعده ضمن اعلام جهاد علیه اسپانیا، اعضای خود را تشویق کرد که به «اشغالگری اسپانیایی» دو شهر «سئوتا و ملیا» واقع در این کشور پایان دهند. در فیلم ویدئویی جدید، رهبر القاعده اشاره می‌ کند که شهرهای مذکور به دلیل اینکه تحت اشغال «مرتدها» هستند، رنج می‌‌برند. الظواهری در پیام خود گفته است: «آیا شما فکر می‌‌کنید که ما آندلس را فراموش کرده‌ایم؟ شما اشغالگر هستید و به زودی و با تحقیر از سرزمین‌های ما خارج خواهید شد. سوگند می‌‌خوریم که این بستگی به زمان دارد. سئوتا و ملیا قبرستان شما خواهند بود. آن سرزمین‌ها را بدون اجازه اشغال کردید و در آن برادران مسلمان ما را تحقیر می‌کنید». القاعده اخیرا علاوه براسپانیا، رژیم صهیونیستی را به دلیل اشغال فلسطین، روسیه را به دلیل اشغال آسیا و هند را به دلیل اشغال کشمیر تهدید کرده است.

دولت اسپانیا در یکسال گذشته بارها اقدامات ویژه‌ای امنیتی جهت مقابله احتمالی با حملات تروریستی در این کشور را تشدید کرده است که آخرین نمونه آن در جریان جشن‌های خیابانی «جشن شاهان» در شهرهای مختلف این کشور بود. نیروهای امنیتی اسپانیا تلاش دارند این تجمعات در تیررس سوء قصدهای تروریستی (مشابه حوادث نیس فرانسه و برلین آلمان) قرار نگیرند. برهمین اساس کنترل شدیدی بر رانندگان خودروهای جشن اعمال شد و از ورود کامیون و خودروهای سنگینی در ساعات جشن به خیابان‌های اطراف محل برگزاری جلوگیری ‌شد. قرار دادن موانع مختلف امنیتی همچون پایه‌های بتنی‌ و خودروهای سنگین در اماکن ورودی خیابان های پرجمعیت پایتخت، از مهم ترین اقدامات نیروهای امنیتی در این کشور است.

وزارت کشور اسپانیا نیز در یک سال اخیر بارها افرادی را به اتهام برنامه ریزی برای حملات تروریستی افراطی دستگیر کرد که آخرین نمونه آن دو نفر مراکشی تبار بودند. نیروهای امنیتی این کشور از سال 2015 که سطح هشدار ضد تروریستی در اسپانیا به درجه چهار از مجموع پنج درجه افزایش یافت، در مجموع 175 تروریست اسلامگرای افراطی را دستگیر کردند. نیرویهای امنیتی این کشور معتقدند افراط گرایان به اسپانیولی می‌نویسند و آنها حتی به تحلیل نتایج انتخاباتی این کشور می‌پردازند. انتشار تدریجی متون و اطلاعیه های ترجمه شده به اسپانیولی احتمال یک اقدام تروریستی در خاک این کشور را افزایش داده است.

سرویس‌های جاسوسی اسپانیا 186 اتباع این کشور یا مقیم این کشور را که به سوریه و دیگر مناطق جنگ با داعش سفر کرده اند، را شناسایی کرده که از این رقم حداقل 31 نفر به هلاکت رسیده‌اند. افرادی که از این مناطق باز گشته‌اند، 25 نفر هستند (24 نفر آنها از سوریه و عراق، یکنفر از مالی) که از این تعداد 15 نفر در زندان هستند و 10 نفر دیگر آزادند. رقم افراد خطرناک مربوط به داعش در اسپانیا 75 نفر است. چندی پیش دو زن 21 و 26 ساله اسپانیایی که در سال 2014 با هدف پیوستن به داعش عازم سوریه شده بودند، به همراه فرزندانشان در مسیر بازگشت به اسپانیا و در مرز ترکیه و سوریه دستگیر شدند. یکی از بچه‌ها متولد سوریه و حاصل ازدواج یکی از این زنان با یک «جهادگرا» بودند. مسئولین عملیات دستگیری این دو زن مدعی اند آنها بخشی از گروه «مبارزین خارجی» داعش بوده و یک تهدید بالقوه تروریستی علیه اسپانیا هستند.

نیروهای امنیتی و انتظامی اسپانیا مجموعا در سال جاری میلادی 36 عملیات مرتبط با دستگیری «جهادگرایان» در این کشور انجام دادند که منجر به بازداشت 69 نفر به اتهام فعالیت‌های تروریستی شده است. به این ترتیب تقریبا به ازای هر 5 روز، یک نفر در این رابطه در اسپانیا دستگیر شده که اتهام اکثر این افراد، تبلیغات برای عضوگیری جهادگرایان و در برخی موارد، خطر ارتکاب سوء قصد تروریستی از سوی آنها بوده است. دستگیری جهادگرایان در حوادث تروریستی 15 مارس 2004 مادرید در دستور کار نیروی های امنیتی اسپانیا قرار گرفته و از آن زمان تا کنون مجموعا 672 نفر به این اتهام دستگیر شده‌اند.

دولت اسپانیا در محکومیت اقدامات تروریستی در کشورهای مختلف خاورمیانه نیز بسیار فعال بوده و همین امر موجب خشم گروههای تروریستی گردیده است. مادرید بارها خشم و انزجار خود را از حملات تروریستی در ترکیه، عراق و سوریه را اعلام و ضمن محکومیت شدید این سوء قصدهای تروریستی، اظهار امیدواری نموده عاملین این حملات به سزای اعمال خود نزد دستگاه های قضایی برسند. اسپانیا از آتش بس اخیر در سوریه استقبال و امیدوار است این آتش بس منجر به نجات جان انسان‌ها، تسهیل دسترسی به کمک‌های انساندوستانه و پیشرفت به سوی حل و فصل مذاکره بحران سوریه با توجه به حفظ وحدت و تمامیت ارضی این کشور شود.

49312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =