رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت و گو با شبکه «سی بی سی» تصریح کرد تهران نمی خواهد شاهد پاره شدن «برجام» باشد اما اگر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید آمریکا این توافق را بر هم بزند، ایران آماده است به سرعت فعالیت های هسته ای خود را به حالت اول بازگرداند.

به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه خبری کانادایی «سی بی سی» درباره گفت و گوی روز شنبه (2بهمن ماه 21 ژانویه) خود با صالحی نوشت: «رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که معاون رئیس جمهوری ایران نیز هست اظهار کرد، اگر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید آمریکا آن طور که گفته، توافق هسته ای بین المللی ایران را پاره کند، تهران می تواند به سرعت برنامه هسته ای خود را به حالت اول برگرداند.»
این تارنما در ادامه افزود: «صالحی همچنین این که ترامپ در سخنرانی مراسم تحلیف خود از ایران حرفی نزد را نکته مثبت دانست اما در عین حال قصد دولت آمریکا را برای ساخت سامانه دفاع موشکی برای دفع حملات موشکی ایران و کره شمالی، «بی معنی» خواند و گفت: «این یک تصمیم سیاسی است که با هر منطقی منافات دارد. ایالات متحده بیش از 16 هزار کیلومتر با ما فاصله دارد و ما هرگز قصد نداشتیم موشک هایی بسازیم که چنین مسافتی را طی کنند.»
سی بی سی، توافق هسته ای را دغدغه اصلی ایران و «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک) را که سال گذشته میان ایران و گروه 1+5 (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) شکل گرفت، «نمایش بی نظیری از اجماع بین المللی» توصیف کرد.
این شبکه همچنین با اشاره به تمدید 10 ساله «قانون تحریم های ایران» موسوم به «ایسا- ISA » در آخرین روزهای دولت اوباما و اظهارات ترامپ علیه توافق هسته ای ایران و غرب، افزود: «صالحی طراح کلیدی توافقی است که ترامپ می خواهد آن را پاره کند و می گوید اگر ترامپ چنین کاری کند، ایران آماده است تا برنامه هسته ای خود را به سر جای اولش برگرداند و ایران در این خصوص «به طور مقتضی» واکنش نشان خواهد داد.»
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه این گفت و گو تاکید کرد: «ما قبلا هم این کار را کردیم.آن توافق جواب نداد و ایران قادر بود با سرعت فعالیت های هسته ای خود را از سر بگیرد. ما آماده ایم. ما می توانیم خیلی راحت برنامه را از سر بگیریم و نه تنها به سر جای قبلی خود برگردیم بلکه به لحاظ فنی در سطح بسیار بالاتری قرار بگیریم. من نمی خواهم چنین روزی را ببینم و در چنین وضعیتی تصمیم بگیرم اما ما آماده ایم.»
شبکه «سی بی سی» در پایان گفت و گوی خود با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به برگزاری مراسم تحلیف ترامپ در اول بهمن ماه (20 ژانویه) اشاره کرد و نوشت: «صالحی گفت که مراسم تحلیف را تماشا کرده و انتظار داشته که ترامپ درباره ایران یا توافق هسته ای حرفی بزند اما وی به هیچ یک از این دو اشاره ای نکرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =