۰ نفر
۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷

پیر سید احمد گیلانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان ساعتی پیش در بیمارستانی در کابل در سن 85 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از آناتولی، پیر سید احمد گیلانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان و رهبر حزب محاذ ملى افغانستان امروز بر اثر حمله قلبی در سن 85 سالگی در بیمارستان غازی امان الله خان کابل درگذشت.

گیلانی علاوه بر ریاست شورای عالی صلح، رهبری حزب محاذ ملی از احزاب جهادی افغانستان را نیز بر عهده داشت. او حدود یازده ماه قبل به عنوان شورای عالی صلح افغانستان از سوی رئیس جمهور غنی منصوب شد.

شورای عالی صلح افغانستان با تأیید این خبر، در رسانه ها إعلام كرده که گیلانی سه روز قبل در پی حمله قلبی در این بیمارستان بستری شده بود.

- پیر سید احمد گیلانی کی بود؟


او فرزند سید حسن گیلانی است و در سال 1932 در شهرستان سرخ رود استان ننگرهار به دنیا آمد.از مدرسه‌ی دینی امام ابوحنیفه و پس از آن از دانشکده‌ شرعیات دانشگاه کابل در سال 1964 فارغ التحصیل شد.

گیلانی رهبر (پیر) طریقت صوفیه قادریه در افغانستان بود و پس از به قدرت رسیدن حزب دمکراتیک خلق در این کشور در سال 1979 به پاکستان پناهنده شد. در آنجا حزب سیاسی- نظامی «محاذ ملی اسلامی افغانستان» را در مخالفت با اشغال کشورش توسط شوروی تاسیس کرد.

حزب محاذ ملی به رهبری گیلانی از پیروان طریقت صوفیه را تشکیل می دهد. آنها از گروه‌های مجاهدین افغان بودند که در دهه 1980 وارد جنگ با نیروهای شوروی در افغانستان شدند.

گیلانی در سال 1988 میلادی رئیس شواری قیادی اتحاد احزاب جهادی افغانستان مقابل شوروی در افغانستان شد. همچنین حزب وی نیز پس از به قدرت رسیدن طالبان با آنها به مخالفت پرداخته و وارد ائتلاف شمال در این کشور شدند.

گفتنی است گیلانی از نوادگان عبدالقادر گیلانی مؤسس طریقت قادریه است. پدرش سید حسن گیلانی در بغداد به دنیا آمده بود، اما در سال 1905 میلادی از عراق به افغانستان آمد تا طریقت قادریه را در این کشور بنیان‌گذاری کند. حبیب الله خان پادشاه وقت افغانستان به او زمین‌های زیادی در شهر کابل و استان ننگرهار در شرق افغانستان بخشید.

گیلانی، در سال 1952 با عادله نوه حبیب‌الله خان ازدواج کرد و از این طریق رابطه‌اش را با خاندان شاهی افغانستان مستحکمتر کرد. او در جریان ایجاد دولت انتقالی(کرزی)، سمت قاضی القضات را به دوش گرفت.

گیلانی در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی از حامیان وی محسوب می‌شد و در انتخابات ریاست‌جمهوری 2014 افغانستان از محمداشرف غنی ٰئیس جمهور این کشور حمایت کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =