با نزدیک شدن به آغاز کار دونالد ترامپ، حاشیه‌های خبری پیرامون اظهارات جنجالی او نیز گسترده‌تر شده است. دولت آلمان خویشتنداری و حفظ آرامش را در این لحظه توصیه می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دویچه وله روز جمعه، ۲۰ ژانویه، دونالد ترامپ رسما کار خود را به عنوان رئیس جمهور جدید ایالات متحده آغاز می‌کند. ترامپ از زمان کارزار انتخاباتی خود تا نخستین نشست خبری‌اش، کم سخنان جنجالی بیان نکرده است.

اما تا کنون او بیشترین توجه را معطوف به مسائل داخلی آمریکا، مهاجران غیرقانونی، احداث دیوار مرزی، بیمه درمانی و همچنین ایجاد اشتغال در خود کشور کرده بود، و کمتر به مسائل مربوط به سیاست خارجی پرداخته بود. با آغاز رسمی کارش، بدیهی است که سیاست خارجی دولت ترامپ در کانون توجه رسانه‌های بین‌الملل قرار گیرد.

مرکل و اظهارات ترامپ

دو مصاحبه‌ای که ترامپ اخیرا با روزنامه‌های اروپایی انجام داده سر و صدا و حاشیه‌های بسیاری در پی داشته است. مصاحبه‌ای که روزنامه بیلد آلمان با ترامپ داشته و مصاحبه تایمز با او.


ترامپ در این دو مصاحبه به مسائل مختلفی پرداخته بود. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را اقدامی منطقی و هوشمندانه خوانده بود. او پیش بینی کرده بود که اتحادیه اروپا در آینده‌ای نه چندان دور فرو بپاشد و از سیاست‌های پناهندگی صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل به مثابه یک اشتباه فاجعه‌بار یاد کرده بود.

ترامپ در این دو مصاحبه، از جمله بار دیگر دست به انتقاد از عملکرد ناتو می‌زند.

آنگلا مرکل از اعلام موضع صریح در برابر اظهارات ترامپ خودداری کرده است. تنها گفته شد که مرکل با دقت تمام مصاحبه او را با نشریات اروپایی مطالعه کرده است.

از سوی دیگر، اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت نیز عنوان کرده که سیاست آلمان و صدراعظم این کشور در قبال مسائلی چون سیاست پناهندگی، اتحادیه اروپا و پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی، ناتو، سیاستی روشن است و همگان با مواضع مرکل درباره این موارد آشنا هستند.

صدراعظم آلمان گفته بود که ما نمی‌بایست آرامش خود را از دست دهیم و باید توجه خود را بیش از پیش معطوف به همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اروپا بکنیم.


سخنگوی دولت آلمان در عین حال افزود که در حال حاضر باید منتظر شروع رسمی کار دونالد ترامپ ماند و آنگاه بر اساس مواضع دولت جدید آمریکا، زمینه‌های همکاری تنگاتنگ با دولت ترامپ شکل گیرد.

واکنش به توییت‌های ترامپ

یکی از سخنگویان وزارت امورخارجه آلمان نیز گفته است که این منطقی نیست که «برای هر بند این مصاحبه یا هر جمله‌ای که ترامپ در توییتر منتشر می‌کند ما اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل شویم و مرتب این جملات و اظهارات را دنبال کنیم و نسبت به تک تک آن‌ها واکنش نشان دهیم.»

ترامپ تا کنون اظهارات جنجالی بسیاری داشته است که خیلی از آن‌ها با یکدیگر در تناقض هستند. مثلا ترامپ در مصاحبه خود با روزنامه "بیلد" مدعی شده بود که باید برای واردات خودروهای آلمانی عوارض گمرکی تعیین شود.


ترامپ در مصاحبه خود با روزنامه "بیلد" گفته بود، که آلمانی‌ها می‌توانند خودرو برای بازار آمریکا بسازند، ولی باید برای هر خودروی آلمانی ۳۵ درصد مالیات پیش‌بینی شود.


این در حالی است که مختصات بازرگانی خارجی آمریکا چیزی نیست که توسط یک نفر تعریف و تعیین شده باشد. بسیاری از موازین مربوط به سیاست بازرگانی کشورهای جهان توسط سازمان تجارت جهانی تعیین شده است. بنابراین ممکن نیست که یک کشور به طور یک جانبه این موازین را از اعتبار ساقط کند.

در همین رابطه، وزیر امورخارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین‌مایر گفته است که ما از شریک اقتصادی خود، آمریکا، انتظار داریم به موازین تصریح شده حقوق بین‌الملل که از سوی سازمان تجارت جهانی تعیین شده‌اند، پایبند بماند.

آیا تهدید‌های ترامپ را باید جدی گرفت؟

آیا اصولا می‌توان به همین سادگی عوارض گمرکی جدید وضع کرد؟ رئیس اتاق صنایع و بازرگانی آلمان، اریک شوایتزر پاسخ این پرسش را این چنین داده است: «به نظر نمی‌رسد که چنین چیزهایی با موازین سازمان تجارت جهانی همخوان باشد.»

روشن است که اظهارات دونالد ترامپ نه تنها موازین ناظر بر بازرگانی خارجی که از سوی سازمان تجارت جهانی تعیین شده را به زیر سئوال می‌برد، بلکه به همکاری‌های اقتصادی آمریکا با کشورهای دیگر نیز آسیب می‌رساند.

رئیس اتاق صنایع و بازرگانی آلمان معتقد است که این سیاست می‌تواند به شرکت‌های آمریکایی نیز لطمات اقتصادی جدی وارد کند. اریک شوایتزر گفته است که هرگاه ترامپ چنین سیاستی را به اجرا بگذارد، در انتهای کار ما تنها با بازندگان سر و کار خواهیم داشت.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =