۰ نفر
۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱

ایسنا به نقل از محسن هاشمی در مراسم سالگرد 133 سالگی اتاق بازرگانی تهران نوشت: حادثه ساختمان پلاسکو نشان داد راه توسعه در ایران هموار نیست.

محسن هاشمی با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی معتقد بودند اعتراف به اشتباه اشکالی ندارد و باید با تغییر مسیر اشتباهات را جبران کرد، گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره بر آبیاری درخت امید در کشور پافشاری داشتند و معتقد بودند نباید کاری کنیم که امید از جامعه بیرون برود.

محسن هاشمی در مراسم سالگرد 133 سالگی اتاق بازرگانی تهران که صبح امروز یکشنبه در تالار وحدت برگزار شد، با تسلیت درگذشت عده ای از هموطنان و آتش نشانان فداکار کشورمان در حادثه ساختمان پلاسکو و همچنین درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهارکرد: از ملت ایران که با همدردی و قدرشناسی شان از آیت الله هاشمی رفسنجانی در فقدان این عزیز برای خانواده اش تسکین و تسلی بودند تقدیر و تشکر می کنم.

وی با گرامیداشت یاد جان باختگان حادثه پلاسکو افزود: ساختمان پلاسکو عمری بیش از 50 سال دارد و نماد مدرنیته برای تهران و ایران بود و حادثه چند روز گذشته نشان داد راه توسعه در ایران هنوز آنطور که باید هموار نیست و خلاء هایی دارند که باید با دست کارآفرینان هموار شوند و مسیر توسعه در کشور بیش از پیش به جلو رود.

فرزند ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی به فعالیت های مبارزاتی آیت الله هاشمی قبل از انقلاب اسلامی و تلاش های ایشان برای تثبیت انقلاب اشاره کرد و گفت: آیت الله هاشمی حتی در زمان جنگ تحمیلی که در کنار فرماندهان بزرگ کشور، فرماندهی جنگ را بر عهده داشت سعی می کرد حداقل فعالیت ساخت و ساز و تولید در کشور را حفظ کند، که نمونه بارز آن پروژه متروی تهران است.

محسن هاشمی با اشاره به اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 63 در خطبه های نماز جمعه به پروژه متروی تهران اشاره کردند و خواستند که این پروژه در تهران حتی در زمان جنگ پیگیری شود، توضیح داد: علت این که این پروژه خوابیده بود وجود تفکر سه گانه در مورد توسعه در کشور بود.

وی با بیان اینکه قبل و بعد از انقلاب همیشه در کشور در رابطه با توسعه سه دیدگاه وجود داشت، تصریح کرد: دیدگاه اول توسعه را کاملا غربی و منفی می دانست و تلاش داشت این پروژه ها را به عنوان پروژه های استعماری معرفی کند که قرار است جیب ایران را به نفع غربی ها خالی کند و در این راستا حتی در مورد پروژه های نظامی از جمله خرید 16f و نیروگاه اتمی و پتروشیمی ها این نظرات عنوان می شد و در ابتدای انقلاب اکثر این پروژه ها دچار  بحران ادامه کار بود، که با تلاش سردار سازندگی در کنار همراهانش فعالیت این پروژه ها مجددا آغاز شد و امروز اکثرا به نتیجه رسیده اند.

وی با بیان اینکه نگاه دوم توسعه غربی را کاملا مثبت می دانست و معتقد بود تماما باید شبیه آن عمل شود تا مشکلات کشور برطرف شود، خاطر نشان کرد: نگاه توسعه ای حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی این بود که اسلام و فرهنگ ایرانی توسعه را در کالبد خود به عنوان یک ارزش می داند و در این مسیر باید از تجربه غرب و شرق برای توسعه، رفاه، کارآفرینی و افزایش صادرات و غیره برای ایران کمک گرفت.

وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی حتی معتقد بودند که برای صدور تفکر ایرانی اسلامی باید از این مسیر حرکت کنیم. یعنی ایرانی بسازیم که بتواند الگوی کشورهای جهان شود و همین ایده باعث شد برخی دوستانشان از کنارشان بروند و مورد بی مهری هایی قرار گیرند. اما تا آخر عمر در این مسیر حرکت کرده و سعی کردند با حمایت از کارآفرینان رفاه لازم را برای آن ها فراهم کنند.

محسن هاشمی به آخرین دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی به مسئولان اقتصادی و موضوعات مورد تاکید ایشان در این جلسه، اشاره کرد و گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی ارتقاء دانایی مردم را بهتر از تلاش برای اصلاح سیاستمداران در این مسیر می دانستند و معتقد بودند اعتراف به اشتباه اشکالی ندارد و با تغییر مسیر باید اشتباهات را جبران کرد.

وی با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی آبیاری درخت امید در کشور را از واجبات می دانستند، افزود: آیت الله هاشمی معتقد بودند نباید کاری کنیم که امید از جامعه برود. ایشان همچنین به دنبال همدلی در جامعه بودند و یکی از دلایل موفقیت در دوران سازندگی را همدلی بین نیروها می دانستند و همچنین حفظ نظام و نظم اجتماعی در جامعه را از پارامترهای توسعه تلقی می کردند.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    40 2
    واقعا اگر این مترو نبود هوای تهران و شلوغی خیابانهای به چه وضعی در می امد شهر های بزرگ امکانات مربوط به خودش را می خواهد
  • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    33 4
    ایکاش همان چهار سال پیش جنابعالی شهردار تهران میشدید تا جلوی خرابکاری های تیم مدیران جهادی فعلی شهرداری زودتر گرفته میشد انشاالله در شورای شهر بعدی شاهد حضور جنابعالی بعنوان شهردار جدید تهران باشیم