۰ نفر
۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲

بی بی سی نوشت: یحیی جامع، رئیس جمهور پیشین گامبیا که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری شکست خورد کشورش را ترک کرد.


به گفته جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا آقای جامع با هواپیما به گینه رفته است و قرار است نهایتا برای زندگی در تبعید به گینه استوایی برود.

آقای جامع برای ۲۲ سال رهبر گامبیا بود اما در انتخابات ماه دسامبر مقابل آداما بارو شکست خورد.

یحیی جامع هنگام ورود به فرودگاه بانجول، پایتخت گامبیا با استقبال هوادارانش روبه‎رو شد. او بر روی سکوی کوچکی ایستاد و به مارش نظامی که توسط گروه موسیقی نواخته می‌شود. گوش داد. او سپس بر روی فرش قرمز قدم زد و به سوی هواپیما رفت و پیش از سوار شدن قرآنی که در دست داشت را بوسید.

آداما بارو که پیروز انتخابات ریاست جمهوری شده است در حال حاضر در سنگال به سر می‌برد و گفته است که به زودی به گامبیا باز می‌گردد.

او هفته پیش در سفارت گامبیا در سنگال سوگند یاد کرد.

آقای بارو در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی گفته است که قصد دارد با تشکیل کمیته حقیقت و آشتی اتهامات نقض خقوق بشر در دوران یحیی جامع را بررسی کند.

دو روز پیش کشورهای آفریقایی به یحیی جامع تا ساعت دوازده جمعه، ١ بهمن (٢٠ ژانویه)، مهلت داده‌اند از این سمت کناره‌گیری کند و از کشور خارج شود.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا گفته است که ماموریت نیروهای کشورهای آفریقایی در گامبیا پایان یافته است و فقط تعدادی از آنان برای تامین امنیت حضور خواهند داشت.

این جامعه که از حمایت سازمان ملل متحد پیشتر آقای جامع را تهدید کرده بود که در صورتی‌که شکست خود در انتخابات را نپذیرد و کناره گیری نکند به زور او را قدرتکنار خواهد گذاشت.

اتتخابات ریاست جمهوری گامبیا روز ١١ دسامبر برگزار شد و نتیجه شمارش آرا نشان داد که آداما بارو، نامزد ائتلاف مخالفان، برنده انتخابات شده است.

اگرچه یحیی جامع در ابتدا نتیجه انتخابات را پذیرفت، اما بعدا گفت که در انتخابات تقلب شده و لازم است رای‌گیری تکرار شود. پارلمان گامبیا، که نمایندگان آن از آقای جامع حمایت می‌کنند، رای داده که دوره ریاست جمهوری وی به مدت سه ماه تمدید شود.

یحیی جامع، که ٥١ ساله است، در سال ١٩٩٤در راس گروهی از افسران جوان ارتش دست به کودتا زد و در نخستین انتخابات ریاست جمهوری پس از کودتا در سال 1996 به عنوان رهبر حزب تازه تاسیس "اتحاد برای بازیابی و بازسازی" به پیروزی رسید هر چند ناظران خارجی نسبت به سلامت این انتخابات ابراز تردید کردند.

وی در انتخابات سال ٢٠٠١، که "نسبتا منصفانه" توصیف شد بار دیگر با اکثریت اندک آرا به پیروزی رسید، اما نحوه پیروزی او در انتخابات سال‌های ٢٠٠٦ و ٢٠١١، که به گفته منابع دولتی، حاکی از "حمایت گسترده مردم از نظام حکومتی و رئیس جمهوری بود" سئوال برانگیز بوده است.

یحیی جامع در سال ٢٠١٥ رسما نام گامبیا را به "جمهوری اسلامی گامبیا" تغییر داد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =