«خبرجنوب» نوشت: استاندار فارس گفت: دانشمندان ما نباید بگذارند یک عده کاسب کار و مقاله کپی کن اعتبارشان را زیر سوال برده و خدشه دار کنند.

محمدعلي افشاني در همايش هم انديشي دانشمندان برتر كشور كه در مجتمع فرهنگي رفاهي دانشگاه شيراز در حال برگزاري است، افزود: در دورهاي تعداد مقاله به يك موضوع بسيار مهم تبديل شده بود و همين مساله نيز مشكلاتي را به همراه داشت و به سرقت مقالات ديگران، كپي و پاياننامهنويسي توسط عدهاي غيرمتخصص و كاسب كار انجاميده بود كه با توجه به اهميت حفظ اعتبار دانشمندان، توجه به اين مساله ضروري است.
وي در ادامه يادآور شد: آزادي لازمه تحقيق و پژوهش است و بدون آن هيچ دستاوردي براي بشر حاصل نميشود و دانشمند و دانشگاه ما بايد به خلق دانش پرداخته و پاسخگوي نيازهاي جامعه باشد.
افشاني شركت پژوهشگران جوان در همايشهايي از اين قبيل كه دانشمندان برتر تكريم ميشوند را بسيار مهم دانست و گفت: حضور جوانان در اين گردهمايي ها باعث ايجاد انگيزه در بين محققان جوان شده و به تبادل تجربيات ميانجامد.
استاندار فارس با اشاره به حديثي از حضرت علي (ع) برقرار گرفتن عالمان در جايگاه واقعي خود تاكيد كرد و افزود: زماني علم در جامعه معنا و مفهوم واقعي پيدا ميكند كه عالمان در جايگاه واقعي خود قرار بگيرند و به قول حضرت علي(ع) در يك جامعه نامطلوب عالمان زبانشان بسته و جاهلان تكريم مي شوند، كه وضعيت نبايد بدين گونه باشد.
افشاني يادآور شد: علم و اثرات آن را بايد به طور ملموس در زندگي مردم ديد و به اين منظور نيازسنجي و كاربردي كردن مقالهها ميتواند در رفع مشكلات نقش داشته باشد.
رئيس دانشگاه شيراز نيز با اشاره به اهميت خودباوري، عنوان كرد: زماني كه دوره دكترا در بخش شيمي دانشگاه شيراز به عنوان اولين مركز علمي كشور در حال راه اندازي بود عده اي مي گفتند اين ممكن نيست اما زماني كه محقق شد همه متوجه شدند كه بخش شيمي چه كمكي به ارتقاي سطح دانش كشور كرده و نيمي از دانشمندان جهان اسلام ايران را همين بخش شيمي به جامعه عرضه كرد.
دكتر ابراهيم گشتاسبي راد گفت: بخش شيمي دانشگاه شيراز تعدادي از دانشمندان يك درصد برتر ISI را دارا بوده و اين بخش باعث راه اندازي ساير دوره هاي دكترا در كشور شده است.
وي ادامه داد: توليد صرف مقاله هر چند ممكن است وضعيت كمي را ارتقا دهد اما به تنهايي نتيجه اي براي ما ندارد و محصولات علمي بايد به پيشرفت كشور بيانجامد.
رئيس دانشگاه شيراز افزود: اطمينان و اعتماد به فرهيختگان اهميت بسزايي دارد و آنها ميتوانند بهترينها را در دانشگاهها انتخاب كنند چرا كه رشد و توسعه كشور در اولويتشان است.
دكتر گشتاسبي راد ضمن انتقاد به برخي مسئولان كشوري يادآور شد: چرا فرهيختگان و دانشمندان خود نبايد مختار باشند كه اعضاي هيات علمي و دانشجويان دوره دكترا را انتخاب و سرنوشت دانشگاههاي خود را تعيين كنند و در اين خصوص از مسئولان خواستاريم به دانشگاه ها اعتماد نمايند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 637907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =