«خبرجنوب» نوشت: پژوهشگر و متخصص زبان های باستانی گفت:۱۲ هزار گل نوشته در تخت جمشید هنوز خوانده نشده است.

عبدالمجید ارفعی درحاشیه برگزاری نخستین کنگره معماری و شهر سازی فارس در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون بیش از ۵ هزار کتیبه گلی خوانده شده که این آثار متعلق به برج و بارو تخت جمشید و محوطه جهانی شوش است.
وی ادامه داد:دو هزار و 160 گل نوشته خوانده شده و به چاپ رسيده که حدود ۲ هزار کتیبه به انگلیسی و بیش از ۱۰۰ کتیبه دوزبانه است و حدود دو هزار و 500 کتیبه دیگر خوانده اما چاپنشده است.عبدالمجيد ارفعي افزود:بيشتر اين گل نوشته ها متعلق به سال هاي سيزدهم تا بيست و هشتم حکومت داريوش هخامنشی است.وی ادامه می دهد: اين كتيبه ها و گل نوشته ها در سال 1312 پيدا شدند که حدود 30 هزار قطعه بودند.
پژوهشگر و متخصص زبانهای باستانی در خصوص موضوع گل نوشته ها نیز گفت: تمامی این آثار در خصوص مباحث مالی و حقوقی در دوره هخامنشی است، به طوری که حقوق کارمندان، کارگران و همراهان در یک سطح است و حقوق مسئولین هر بخش نیز مانند یکدیگرمی باشد.
ارفعی اضافه کرد: به طور مثال در برخی از این گل نوشته ها به مبلغ پرداخت حقوقی کارگران می پردازد که می توان به پرداخت ماهیانه ۳ پیمانه گندم معادل ۹ لیتر و ۲۵۰ سیسی و یا بهعبارتی دیگر ۲۸ کیلو گندم اشاره کرد. این پژوهشگر و متخصص زبانهای باستانی ادامه داد مسئولین بخش های مختلف در برخی از مواقع تا ۶ پیمانه نیز گندم دریافت میکردند حتی مسئولین زن نیز چنین پرداختی داشتند. همچنین در مباحث حقوق مردم عادی مردها ۳ پیمانه وزنان 2 پیمانه دریافت میکردند.
وی با بیان اینکه تعداد زیادی از گل نوشته ها در خارج از کشور وجود دارد، افزود: ورود این گل نوشته ها به کشور در گرو رای دادگاه است که امیدواریم هر چه سریع تر این آثار ایرانی از توقیف خارج شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 637911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =