استفاده دانشمندان از خون اژدهای کومودو در مقابل باکتری‌های مقاوم

محققان دانشگاه جورج میسون با نمونه‌برداری و آزمایش خون اژدهای کومودو موفق به کشف 48 ترکیب ویژه برای مقابله با عفونت‌های ناشی از انواع باکتری مخصوصا گونه‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، اژدهای کومودو بزرگترین عضو خانواده مارمولک‌سانان است. این جانور با طول حداکثر سه متر و وزن حداکثر 136 کیلوگرم مجهز به یک سلاح بیولوژیک منحصربه‌فرد برای شکار طعمه‌ است.

مهمترین سلاح اژدهای کومودو علاوه بر دندان‌های بسیار تیز و برنده، ترشح بزاق بسیار سمی حاوی بیش از 50 گونه از خطرناک‌ترین باکتری‌های موجود است. این جانور با تنها یک بار گاز گرفتن خون طعمه را عفونی کرده و در نهایت با گسترش عفونت توسط خون پس از مدتی طعمه از پای آمده و این شکارچی به راحتی به غذای خود دست می‌یابد.

مهمترین ویژگی قابل بررسی در مورد اژدهای کومودو، چگونگی مقاومت سیستم ایمنی بدن این جانور در برابر عفونت ناشی از این باکتری‌های خطرناک است.

محققان پس از جمع‌آوری چندین نمونه خونی از این خزنده موفق به کشف 48 ماده ناشناخته موسوم به پپتیدهای ضد میکروبی کاتیونی یا CAMPs در خون شدند. این عوامل نشانگر راز مقاومت بسیار بالای سیستم ایمنی این جاندار است.

سرپرست گروه محققان در مورد یافته‌های این مطالعه اظهار کرد: پس از جداسازی اولیه سلول‌های موجود در پلاسمای خون اژدهای کومودو مشخص شد که پپتیدهای ناشناخته‌ای در پلاسمای خون این جاندار وجود دارد که مقاومت بی‌نظیری در برابر انواع عفونت‌های باکتریایی از خود نشان می‌دهد. این پپتیدهای ناشناخته تحت هیچ شرایطی با روش‌ موسوم برای شناسایی عوامل موجود در پلاسمای خون قابل شناسایی نیستند.

وی در ادامه افزود: پس از مطالعات گسترده بر روی خون اژدهای کومودو موفق به ساخت نوعی پپتید با کد DRGN-1 شدیم که خواص منحصربه‌فردی در درمان زخم و نابود کردن باکتری‌های بسیار مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک دارد.

محققان امیدوارند تا با ادامه این تحقیقات در نهایت موفق به تولید و ثبت اولین سری از داروهای با خواص درمانی بالا شوند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    2 0
    کلا این موجود خیلی خاصه به نظر بنده خیلی بیشتر اینا بایتسی روش تحقیق کرد تقریبا کی از موجودات باقیمانده از دوران قدیم هم هست شبیه دایناسورها هم هست