۰ نفر
۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
خرم‌آباد به بن‌بست ترافیک می‌رود

تا چند وقت پیش در فیلم های تلویزیونی از شهروندان تهرانی که با تاخیر در محل قرار حاضر می شدند سؤال می شد چرا دیر آمدید، علت تاخیر را گرفتار شدن در ترافیک پاسخ می دادند. اما این جمله برای شهروندان خرم آبادی مانوس نبود.

نصیر محمدزاده: ولی به تازگی در زمان تاخیرها جمله در ترافیک گرفتار شده ایم بیان می شود. این مساله علاوه بر اتلاف وقت در فرایند حمل ونقل شهری، سلامت روان بسیاری از شهروندان را تهدید و باعث مشکلات روحی می شود.

- اعمال قانون مانند طرح ترافیک،زوج و فرد خودروها و طرح‌های فرهنگ ساز مانند سه شنبه بدون خودرو، یکشنبه با اتوبوس و تشویق شهروندان به مکمل های حمل و نقلی مانند دوچرخه سواری و پیاده روی، همگی برای این است که در سطح شهر ترافیک روان وجود داشته باشد. اما اجرای همین طرح ها زمان زیادی را برای به ثمر نشستن نیاز دارند. پس می طلبد برنامه ریزی دقیقی انجام پذیرد، زیرا بحث های ترافیک بعلت پیچیدگیهای، وابسته بودن به خیلی از مسائل شهری و نظرات مختلف کارشناسان ترافیک مشکلات خاص خود را دارد.

- در شهر خرم آباد به دلایل مختلف ترافیک به حال خود رها شده و مدیریت شهری هیچ برنامه ای برای آن ندارد، از جمله این دلایل می توان آماده شدن طرح جامع حمل و نقلی و ترافیک شهری را نام برد، که این مساله باعث شده حتی مسائل فرهنگی در رابطه با ترافیک که ارتباط چندانی به این مساله ندارد به فراموشی سپرده شود. نبود کارشناسان زبده و جسور در شورای شهر، شهرداری و شورای ترافیک خود مزید بر این علت است.

- باید قبول کرد که خرم آباد به یک شهر بزرگ از لحاظ وسعت و جمعیت تبدیل شده و با ورود سالیانه بیش از 10هزار خودرو جدید به شهر و نداشتن برنامه کوتاه و بلند مدت، شهر را درمسائل ترافیک به بن بست می کشد.

- در ابتدا روز با باز شدن مغازه های سطح شهر دیگر جای پارک در خیابان های اصلی وجود ندارد، بیشتر کوچه های شهر به پارکینگ تبدیل شده که علاوه بر تلف شدن وقت شهروندان باعث مزاحمت برای ساکنان کوچه های مناطق مختلف شده است. اما رانندگان تاکسی نیز با مشکلات عدیده ای مواجه هستند زیرا علاوه بر وجود خودروهای شخصی مسافرکش با وجود ترافیک در سطح شهر بیشتر زمان خود را تلف شده می بینند و همین مساله باعث می شود که کمتر تمایل به مسافرکشی در مرکز شهر را داشته باشند. توسعه ناوگان حمل و نقل شهری که به کلی تعطیل شده است و هیچ برنامه ای از سوی مدیران شهری برای آن عملا دیده نمی شود. با ذکر مطالب بالا مدیریت شهری باید در تفکر و برنامه ریزی خود در مسائل ترافیک تجدید نظر نماید :

- 1- از همین امروز بحث های فرهنگی ترافیک شروع شود.
- 2- مدیران شهری خود و کارکنان تحت امرشان در مسائل فرهنگی ترافیک پیش قدم شوند.(جلوی درب شهرداری مرکزی و مناطق آن پارک خودروی کارکنان از خیلی از ادارات بیشتر به چشم می آید.)
- 3- توسعه حمل و نقل عمومی را در برنامه داشته باشند.
- 4- سرویس ادارات را که تعطیل شده اجباری کنند.
- 5- در بعضی از خیابان های مرکز شهر در ساعتی خاص طرح ترافیک را اجرا کنند تا شهروندان در آینده با مساله طرح ترافیک زودتر کنار بیایند.
- 6- ازشهروندان در راه اندازی کمپین های مختلف برای طرح‌های ترافیک کمک بگیرند.
- 7-با اجرای طرح ترافیک از ورود خودروهای شخصی مسافر کش به مرکز شهر جلوگیری می شود و دیگر نیاز به برخورد تاکسیرانی به شکل تعقیب و گریز را ندارند.

- در آخر بیان این مطلب که اتوبان و شاهراه مشکلات ترافیک را به کلی برطرف نمی کند، این مساله در خیلی از کشورها منسوخ شده است زیرا هر چه عرضه بیشترباشد، به همان میزان تقاضا افزایش می یابد.پس تنها راه وموثر اعمال قانون است.
- با خرید تجهیزات لازم، برنامه ریزی دقیق و هماهنگی دستگاه های مرتبط گامی بلند برای رفاه و آسایش شهروندان برداریم.

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 641175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =