پاسخ محمدرضا بختیاری معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی تهران به نظرخواهی خبرآنلاین که پرسیده بود ارزیابی شما از سیاست خارجی دولت یازدهم چیست؟

" بيش از يك سال است كه از اعلام إجرائي شدن برجام در نيمه ژانويه ٢٠١٦ ميگذرد. ايران و جامعه جهاني بخوبي ياد دارند كه تا قبل از دستيابي به توافق هسته اي كه ابتدا در ژوييه ٢٠١٥ تفاهم كاغذي آن حاصل شد موقعيت ايران در سطح بين المللي از چه جايگاهي برخوردار بود. تحريمهاي بين المللي و يكجانبه بعضي كشورها مانند ايالات متحده و اتحاديه اروپا شرايط سختي را بر جمهوري اسلامي ايران تحميل كرده بود و روابط بين المللي كشور را در همه ابعاد سياسي، اقتصادي، فرهنگي و نظامي بشدت تحت تأثير قرار داده بود. در چنين شرايطي ميتوان در يك كلام گفت كه فضاي كاملا مسموم سياسي تبليغاتي ايران هراسي تمام روابط ايران را با ساير نقاط جهان تحت الشعاع  قرار داده بود بطوريكه عملا هيچ كار عمده اي  از منظر سياست و تجارت خارجي  با ساير كشورهاي دنيا امكان پذير نمي بود.

در اين حال مذاكرات خستگي ناپذير هسته اي ايران با كشورهاي ١+٥ در همان ماههاي اول روي كار آمدن دولت دكتر روحاني كليد خورده وادامه يافت تا اينكه در ژوييه سال ٢٠١٥ تفاهم اوليه آن حاصل و سپس در ژانويه ٢٠١٦ عملياتي گرديد.  اين مهم باعث گرديد كه وزن و نفوذ ايران در تحولات بين المللي و خصوصا منطقه اي بيشتر نمايان شود. با حصول چنين توافقي (برجام) و از بين رفتن تهديدات امنيتي عليه كشورمان به يكباره شاهد سرازير شدن سيل ديدار هياتهاي سياسي و تجاري از سراسر شرق و غرب دنيا به كشورمان شديم.

بيش از ٢٥٠ هيات سياسي و تجاري خارجي در سطوح مختلف به سرپرستي روساي جمهور و نخست وزيران تا معاونين وزرا و روساي سازمانهاي اين كشورها از ايران ديدن نمودند كه جملگي حرف آنها إبراز آمادگي و علاقه براي توسعه روابط دوجانبه با كشورمان بود كه اين روند همچنان ادامه دارد. بسياري از اعضاي تجاري اين هيأتها با انجام مذاكرات و توافقات اوليه و ثانوية  كار مشترك خود را با شركاي ايراني خود شروع  كرده كه همچنان نيز ادامه دارد. اين تحول بعني خروج كشور از انزواي سياسي و اقتصادي بين المللي بايستي به عنوان بزرگترين دستاورد سياست خارجي ايران در اين دوره قلمداد شود. فضاي ايران هراسي عليه كشورمان عليرغم تلاش بيهوده برخي كشورهاي منطقه، رژيم صهيونيستي و ايالات متحده تا حدود بسيار زيادي برطرف گشته و خيلي از كشورهاي دنيا ايران را همانند سابق شريكي مطمئن براي همكاريهاي اقتصادي تاييد و انتخاب نموده اند. در سايه چنين تحولاتي در سال گذشته شاهد رفت و آمد توريستهاي زيادي از كشورهاي مختلف به ايران بوديم در حاليكه رفت و آمد ايرانيان نيز به ساير كشورها چه براي تجارت و چه براي گردشگري به مراتب آسانتر شد، گرچه تا رسيدن به نقطه مطلوب هنوز زمان بيشتري لازم است. اينها در حاليست كه تجارت خارجي رونق تازه اي يافته است.

فروش نفت ايران كه در زمان تحريمها به پايين تر از يك ميليون بشكه در روز كاهش پيدا كرده بود و فقط به تعدادي از كشورها قابل فروش بود اكنون جايگاه و سهم خود را در بازارهاي جهاني بازيافته و در حال حاضر بيش از ٢/٧ ميليون بشكه به سراسر دنيا و بازارهاي سنتي ايران صادر ميشود. حمل و نقل بين المللي زميني، دريائي و هوايي نيز از سر گرفته شد بطوريكه اكنون حمل بار و مسافر ايراني به اكثر بنادر و پايتختهاي اروپايي و آسيايي بدون محدوديت صورت ميگيرد. اين در حاليست كه با انعقاد قراردادهاي خريد هواپيماهاي جديد با شركتهاي سازنده خصوصا از دو شركت ايرباس و بويينگ و ورود تدريجي آنها به ناوگان هوايي كشور، صنعت هوايي كشور دوباره جان تازه اي خواهد گرفت.


تمامي اين تحولات در يكسال اندي پيش در روابط خارجي كشور موجب شد تا صادرات ايران به ساير كشورها بيش از ٤٠ درصد رشد كرده و در مقابل قريب  ٢٠ درصد از ميزان واردات كالا به كشورمان در مقايسه با سال گذشته كاسته شود كه اين نشان دهنده تراز مثبت تجاري به نفع كشورمان ميباشد. تورم لجام گسيخته كه در چند سال گذشته به بالاي ٤٦ درصد رسيده بود از سال گذشته تا كنون تك رقمي و در ماههاي اخير به كمتر از ٨ درصد كاهش يافته و در عين حال رشد اقتصادي به بالاي ٤ درصد براساس گزارش صندوق بين المللي پول افزايش يافته در حاليكه آمارهاي داخلي اين رشد را بيش از ٧ درصد اعلام نموده است. اين همه حاصل تلاشها و دستاوردهاي ديپلماتيك كشور در خاتمه بخشيدن به بزرگترين پرونده تهديد امنيتي  يعني پرونده PMD و خارج شدن ايران از ذيل فصل ٧ منشور ملل متحد و بر طرف كردن سايه شوم جنگ از سر كشور بوده كه به عنوان بررگنرين تحول سياست خارجي در سال گذشته بوده است.

اكنون در سايه اين تحولات عظيم راه براي توسعه و تعامل فعالتر كشورمان با ساير كشورهاي دنيا باز گرديده است. يقينا با حفظ انسجام ملي و صبر و تلاشهاي برجامي تدريجا با رفع موانع باقيمانده نتايج گسترده تري در عرصه سياست خارجي كه محصولش توسعه تجارت خارجي و افزايش همكاريهاي اقتصادي بين المللي براي كشور ميباشد به ارمغان آورده خواهد شد كه در سالهاي آتي نه چندان دور اين حاصل را برداشت خواهيم كرد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =