۰ نفر
۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۶
معرفی نامزدهای بوکر بین‌المللی

از یک هجویه چینی درباره کمونیسم تا بازگویی افسانه رابین هود در جمهوری کنگو ۱۳ کتاب از ۱۱ زبان متفاوت به فهرست نامزدهای جایزه بوکر بین‌المللی راه یافتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در فهرست نامزدهای جایزه بوکر بین‌المللی غالب نامزدها از کشورهای اروپایی هستند که مشهورترین آن‌ها اسماعیل کاداره نویسنده و روزنامه‌نگار سرشناس آلبانیایی است.

کاداره که پیش از این در سال ۲۰۰۵ این جایزه ادبی را دریافت کرد این بار با کتاب «مقام سزاوار خیانکار» به جمع نامزدها راه یافته است.

جایزه بوکر بین‌المللی هر سال به بهترین رمان ترجمه شده به زبان انگلیسی اهدا و جایزه ۵۰ هزار پوندی آن به صورت مساوی میان نویسنده و مترجم قسمت می‌شود.

نویسنده ۸۱ ساله آلبانیایی در فهرست نامزدهای بوکر بین‌المللی سه نامزد پیشین این جایزه را نیز کنار خود می‌بیند. عاموس عوز ۷۷ ساله با رمان «یهودا» که نخستین کتاب او در یک دهه گذشته است سال ۲۰۰۷ نیز برای مجموعه آثارش نامزد دریافت این جایزه شده بود همراه با آلن مابانکوی نویسنده فرانسوی زاده جمهوری کنگو که سال ۲۰۱۵ نیز نامزد بوکر بین‌المللی شده بود، امسال نیز نامزد جایزه شده‌اند.

سومین نویسنده‌ای که در فهرست نامزدهای امسال پیشینه نامزد شدن برای بوکر بین‌المللی را دارد، یان لینانکه نویسنده چینی است که سال گذشته نیز با «چهار کتاب» به فهرست نامزدها راه یافته بود. او اینبار با «تاریخچه انفجار» در جمع نامزدهای دریافت جایزه حضور دارد.

ماتیاس آنار پژوهشگر زبان فارسی و عربی فرانسوی نیز با رمان «قطب‌نما» به فهرست نامزدهای این دوره از جایزه بوکر بین‌المللی راه یافته است. او ۱۸ ماه پیش از این جایزه گنکور؛ قدیمی‌ترین و معتبرترین جایزه ادبی فرانسه را از دریافت کرد.

در حالی که هفت مترجم زن در نامزدهای امسال حضور دارند، تعداد نویسندگان زن فهرست تنها سه نفر است. ویولتا گرگ شاعر لهستانی امسال با نخستین رمانش با عنوان «بلعیدن جیوه» نامزد بوکر بین‌المللی شده است. سامانتا شوبلین آرژانتینی دیگر نویسنده زن حاضر در فهرست است که با «تب رویا» به فهرست نامزدها راه یافته است. این رمان پنجمین کتاب شوبلین و نخستین کتاب او است که به زبان انگلیسی ترجمه شده است. سومین زن نویسنده نامزد بوکر بین‌المللی امسال دورده نورس از دانمارک است. او با کتاب «آینه، شانه، سیگنال» به فهرست نامزدهای بوکر بین‌اللملی راه یافته است.

داوران جایزه بوکر بین‌المللی ۱۳ نامزد فعلی جایزه را از میان ۱۲۶ اثر ثبت شده، برگزیدند. نیک بارلی مدیر جشنواره بین‌المللی کتاب ادینبورگ، دنیل هان مترجم، الیف شفق و چیکا اونیگوه نویسندگان اهل ترکیه و نیجریه و هلن مورت شاعر بریتانیایی اعضای هیات داوری این دوره از جایزه بوکر بین‌المللی هستند.

فهرست شش نامزد نهایی جایزه بوکر ۳۱ فروردین منتشر می‌شود و برنده جایزه ۲۴ خرداد در مراسمی در لندن معرفی خواهد شد.

منبع:‌ گاردین/ ۱۵ مارس

58241

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =