۰ نفر
۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۱
«خواستگاری» روس‌ها به لهجه گیلکی

نمایش «خواستگاری» در سه اجرا؛ سوم، چهارم و ششم فروردین چهار میلیون و نهصد و نود و هفت هزار تومان بلیت فروخت و ۴۱۰ تماشاگر داشت.

نرگس کیانی: اگرچه ایام نوروز است و خیابان‌های تهران نسبت به روزهای عادی خلوت، اما اگر سری به ضلع جنوبی پارک شهر، خیابان بهشت، تماشاخانه سنگلج بزنید با صحنه‌ای متفاوت مواجه می‌شوید که تعجب برانگیز است.

تعجب برانگیز است چون از یک سو اصولا به دیدن سالن تئاتری که مردم (کسانی که بلیت می‌خرند نه کسانی که بلیت مهمان می‌گیرند) در آن صف کشیده باشند عادت نداریم مگر این که خلافش ثابت شود و از سوی دیگر سالن‌های تئاتر در روزهای عادی هم به زحمت پر می‌شوند چه رسد به ایام نوروز.

تماشاخانه سنگلج اما این روزها روی دیگر سکه را نشان داده است. عظیم موسوی با نمایش کمدی موزیکال «خواستگاری» براساس اثر آنتوان چخوف و به لهجه گیلانی از سوم فروردین هر شب ساعت 19:30 روی صحنه می‌رود.

سیدمحسن حسن‌زاده، مدیر اجرایی و مدیر روابط عمومی تماشاخانه سنگلج در مورد استقبالی که در سه روز اول اجرا از نمایش «خواستگاری» شده است، گفت: «ما به هیچ عنوان توقع چنین استقبالی را نداشتیم. بعد از انقلاب سابقه نداشته است که تماشاخانه‌ای کار خود را از سوم فروردین شروع کند. سالن‌های تئاتر در سال‌های مختلف و به صورت گسسته از هفتم فروردین میزبان تماشاگران بوده‌اند اما آغاز فعالیت یک مجموعه تئاتری از سوم فروردین تاکنون اتفاق نیفتاده بود.»

او افزود: «ما قرارمان این بود که به بازگشایی تماشاخانه سنگلج از سوم فروردین به عنوان تجربه‌ای برای آزمون و خطا نگاه کنیم و میزان استقبال مخاطب را بسنجیم که خوشبختانه خودمان هم شگفت زده شدیم.»

مدیر سابق روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر تصریح کرد: «روز اول اجرا، پنجشنبه سوم فروردین جدا از پر شدن سالن به طور کامل، بلیت‌های یک ردیف از بالکن هم فروش رفت. در روز دوم و سوم اجرا؛ جمعه چهارم و یکشنبه ششم فروردین (با توجه به تعطیل بودن سالن‌های تئاتر در روز شنبه) باز به همین صورت بود. در این سه روز با وجود این که با تدبیر کارگردان برای تماشاگران تخفیف نوروزی در نظر گرفتیم و قیمت بلیت در سه روز اول هفته  12 هزار تومان و در سه روز پایانی هفته 15 هزار تومان بود، تاکید می‌کنم با وجود تخفیف در این سه روز توانستیم فروشی معادل چهار میلیون و نهصد و نود و هفت هزار تومان داشته باشیم و 410 تماشاگران با خرید بلیت به تماشای «خواستگاری» نشستند که فوق‌العاده امیدوارکننده است و ما را سر ذوق می‌آورد که این کار را در سال‌های بعد هم ادامه دهیم.»

عظیم موسوی، کارگردان نمایش «خواستگاری» هم در ابتدای صحبت خود در مورد استقبالی که در سه روز اول اجرای این نمایش از آن شده است، گفت: «اصلا انتظار نداشتم. نمایش «خواستگاری» چهارمین بار است که روی صحنه می‌رود؛ بار اول آذر 83، بار دوم شهریور 84 و بار سوم سال 87؛ خوشبختانه ما در سه اجرای قبلی هر بار با استقبال مخاطبان مواجه شده بودیم. این بار نیز علاوه بر این که خوشحالیم از این استقبال در ایام نوروز شگفت زده‌ایم.»

این کارگردان نمایش‌های سنتی ایرانی و نمایش‌های آیینی ادامه داد: «نوبت اجرای من در تماشاخانه سنگلج در اصل در اردیبهشت 96 بود و قرار بود اثر تازه‌ای را اجرا کنم که علی عابدی، مدیر تماشاخانه سنگلج درخواست کرد مجددا «خواستگاری» را روی صحنه ببرم و من قبول کردم. بعد از آن بود که گفتند اجرایم در ایام نوروز باشد و با توجه به این که در چند سال اخیر بعضی از سالن‌های تئاتر از هفتم فروردین باز بودند، من هم قبول کردم از هفتم روی صحنه بروم. بعد از آن بود که گفتند مرکز هنرهای نمایشی درخواست کرده است از سوم فروردین اجرا داشته باشیم و من هم با وجود این که به دلیل تعطیلی سالن‌ها در پایان اسفند و آغاز سال نو با مشکل نداشتن جایی برای تمرین مواجه بودم و بابتش عذاب کشیدم، قبول کردم و بازخورد خوبی گرفتم که خستگی را از تنم به‌در کرد.»

 کارگردان نمایش «اندر حکایت بلدیه اصفهان» افزود: «ما تمرین‌مان را از دوم اسفند 95 شروع کردیم و تا 26 اسفند ادامه دادیم. به دلیل وجود دکور نمایشی که آن روزها در سنگلج اجرا می‌رفت هم ناچار شدیم برای تمرین به اداره تئاتر برویم.»

او در مورد اجرای نمایشنامه‌ای از آنتوان چخوف، نویسنده روس به گویش گیلانی نیز توضیح داد: «موسیقی‌ای که در نمایش «خواستگاری» مورد استفاده قرار گرفته، موسیقی‌ای است که از روسیه وارد گیلان شده است. خیلی‌ها گمان می‌کنند این موسیقی‌ها در اصل گیلانی یا رشتی‌اند در صورتی که این گونه نیست و این آثار وارداتی در طول سالیان دراز با فرهنگ مردم خطه شمال کشور عجین شده است. از سوی دیگر شمال کشور ما و روسیه از لحاظ بحث خان و خان‌بازی، زمین و زمین‌داری و در کل رابطه رعیت و ارباب شباهت بسیاری به هم دارند. به دلیل همین شباهت‌ها بود که لهجه گیلانی را برای آداپتاسیون نمایشنامه چخوف انتخاب کردم.»  

کارگردان نمایش «کابوس‌های مرد مشکوک» در مورد نحوه انتخاب بازیگران هم گفت: «اساسا اعتقادی به استفاده از بازیگر چهره در تئاتر ندارم و به نفسِ تئاتر و تئاتر ایرانی علاقه‌مندم. از اولین نمایشی که سال 1356 کارگردانی کردم تا امسال که 1396 است و 40 سال می‌گذرد، همین گونه بوده‌ام.»

این پژوهشگر و کارگردان تعزیه در پایان گفت: «با توجه به تجربه‌ای که امسال داشتم، جزو موافقان بازگشایی سالن‌های تئاتر در ایام نوروز هستم. در صورتی که قبلا نظرم این نبود و گمان می‌کردم تا سیزدهم فروردین تماشاگر نخواهم داشت اما مسئله این است که مسئولان مرکز هنرهای نمایشی باید بدانند که اگر هنرمندان قرار است از هفتم فروردین یا همچون ما از سوم فروردین روی صحنه بروند، نیازمند امکانات هستند. وقتی همه سالن‌ها از 25 یا 26 اسفند تعطیل می‌شوند، تکلیف گروهی که قرار است از سوم فروردین روی صحنه برود چیست و کجا باید تمرین کند؟! تماشاگر نمی‌داند گرفتاری‌های ما چیست و ما اجازه نداریم به بهانه گرفتاری‌های‌مان کم فروشی کنیم.»

نمایش کمدی موزیکال «خواستگاری» تا 15 اردیبهشت هر شب ساعت 19:30 به اجرای خود ادامه می‌دهد. این نمایش روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه با 50 درصد تخفیف با بهای  12 هزار تومان و روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه با 38 درصد تخفیف با بهای  15 هزار تومان در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

عکس‌ها: رضا معطریان

57242 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =