۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶

محمدرضا باقری اهرنجانی

هفتمین کتاب فروشی بسیار عجیب جهان، عنوانی است که جین کمپبل یک نویسنده انگلیسی برای آن برگزیده و هشت سال است که در داخل یک اتومبیل پراید در تهران فعالیت می‌کند.

این اتومبیل پراید به سرعت از خیابان‌های تهران گذر کرده و در بزرگ‌ترین نهاد بین‌المللی یعنی سازمان ملل متحد مورد تقدیر قرار گرفته است. همچنین خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس، کیودو، الجزیره و نیز روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از آن گزارش‌هایی تهیه کردند.

کتابرانه از سال گذشته به همت مدیرعامل دبیرستان علامه طباطبایی در منطقه جنت آباد صاحب یک ایستگاه کتاب شد که دوستداران کتاب در این مکان به مطالعه و یا خرید کتاب می‌پردازند.

از کتاب خوانی در مهد کودک تا جهانی شدن

بنیانگذاران این مرکز فرهنگی،  مهدی یزدانی و همسرش سروناز هرانر یک شاعر و مدرس زبان انگلیسی دانشگاه هستند که برای پاسخگویی به دغدغه های فکری خود و نیز ارتباط با مردم از سال 1388 و همزمان با ازدواج‌شان فعالیت فرهنگی خود را با کتاب خوانی در مهدکودک‌های تهران آغاز کردند و بعد به طور اتفاقی تصمیم به تاسیس این کتابخانه و کتابفروشی عجیب گرفتند.

یزدانی در این زمینه می‎گوید: «یک روز ما دو نفر سوار پرایدمان شدیم و همسرم شروع به کتاب خوانی کرد و حس خاصی در ما ایجاد شد و به این فکر افتادیم که می‌توانیم با انسان‌ها ارتباط برقرار کنیم، قواعد و قوانین عرضه سنتی کتاب را کنار گذاشتیم و به ساختار شکنی دست زدیم.»

مهدی یزدانی و همسرش سروناز هرانر

او همچنین اضافه کرد: «ما برای معرفی کتاب مسیر سنگلاخی را طی کردیم و از تونل‌های راهسازی گرفته تا کارخانه‌ها و از صبح تا شب کار کردیم تا بتوانیم به دغدغه فکری و مسئولیتی که احساس می‌کردیم پاسخ دهیم. هدفمان آشنایی مردم با دنیای کتاب بود و فعالیت تجاری مدنظرمان نبود.»

این کتابخانه در طول هشت سال فعالیت خود 150 هزار عنوان کتاب را به خریداران عرضه کرده است.

یکی از چالش‌های بزرگ بینانگذاران كتابرانه، انتخاب و گزینش کتاب از میان هزاران عنوان کتاب ناشران مختلف بود.

یزدانی بسته بزرگی از فهرست آثار منتشر شده ناشران مختلف را به من نشان داد و گفت: «طی شش ماه 36 هزار عنوان کتاب را بررسی کردم و این کار شبانه روزی بسیار طاقت فرسا بود.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش DE ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    17 0
    تحسين برانگيز است