علی ساجد

استراليا اعلام کرد کشورهاي جنوب شرق آسيا براي هماهنگي در برابر تهديد امنيتي ناشي از بازگشت اعضاي گروه تروريستي داعش به کشورهايشان ، ماه اوت اجلاس برگزار مي کنند. تصمیم برای برگزاری چنین اجلاسی در پی گسترش دامنه تهدیدات و عملیاتهای گروههای تروریستی در کشورهای مختلف اتخاذ شده است از جمله انفجار در منچستر انگلیس که در کانون توجه رسانه ها و افکار عمومی جهان قرار گرفته است.

یکی از مهمترین چالشهای امنیتی فراروی کشورهای مختلف، بازگشت عناصر تروریستی به موطن اصلی خود است که از آنها جهت آنچه خود جهاد می نامند عازم سوریه و عراق و یمن و لیبی و ... شده‌اند. ممانعت از بازگشت این تروریستها از طریق انسداد مرزها و تشدید تدابیر امنیتی در مبادی ورودی کشورها امکان پذیر نخواهد بود چرا که مجهز ترین فرودگاههای جهان به تجهیزات امنیتی و مراقبتی همانند فرودگاه استانبول نیز قادر به ردیابی و شناسایی این افراد نشد و در خود این فرودگاه شاهد انفجار مرگباری بودیم. قویترین سرویسهای اطلاعاتی نیز بارها از کشف و خنثی سازی چنین عملیاتهایی عاجز شده‌اند از این جهت است که بارها شاهد بروز عملیاتهای تروریستی در نقاط مختلف جهان از جمله کشورهایی که دارای سرویسهای اطلاعاتی و امنیتی قوی هستند، بوده ایم.

انسداد مرزهای زمینی هم با توجه به گستردگی و سختی و هزینه سنگین میسر نخواهد بود. پس راهی که مقامات کشورهای در معرض تهدید در رابطه با ممانعت از بازگشت تروریستها به کشورهای خود، در پیش خواهند گرفت چه خواهد بود؟

مشغول ساختن تروریستها در نقطه‌ای دور از کشور خود، سیاستی غیر انسانی و ناجوانمردانه ی این دولتها خواهد بود. لذا در آینده‌ای نه چندان دور باید منتظر تشدید درگیریها در مناطقی از جهان باشیم که تروریستها نسبت به جنگیدن در آن از نظر ایدئولوژیک راغب باشند؛ یعنی کشورهای اسلامی.

فروکش کردن آتش جنگ در عراق و سوریه و یمن و لیبی که زمینه را برای بازگشت تروریستها به کشورهای خود فراهم می کند، مورد رضایت این کشورها نخواهد بود و یقینا آنان در پی دامن زدن به این درگیریها برای مشغول ساختن تروریستها در این مناطق خواهند بود چرا که کشته شدن و یا فعالیت آنان در مناطق مذکور،  امنیت کشورهای متبوع تروریستها را در قبال بازگشت آنان، تامین خواهد کرد. سفر اخیر دونالد ترامپ به خاورمیانه را نیز نباید بی ارتباط به این مقوله تفسیر نمود. انعقاد قرارداد خرید تسلیحات نظامی بین عربستان و آمریکا در پشتیبانی گروههای تروریستی بی تاثیر نخواهد بود چرا که پیش از این بارها اخبار موثق و مستند فراوانی پیرامون تامین سلاح این گروهها از طریق سعودیها منتشر شده است.

*کارشناس ارشد مطالعات غرب آسیا

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
    2 2
    خسته نباشی کارشناس