ایسنا نوشت: روزنامه الریاض، نزدیک به خاندان سعودی به سخنرانی اخیر امیر قطر واکنش نشان داد و آن را "مملو از تناقض‌گویی و تلاشی برای توجیه غیرمنطقی موضعگیری دوحه دانست.

" این روزنامه تنها یک راه نجات برای قطر متصور است و آن "اعتراف به اشتباه خود به جای ادامه دادن به آنها" است.
روزنامه شبه دولتی الریاض عربستان نوشت: زمانی که اعلام شد تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر قرار است سخنرانی کند، ما انتظار داشتیم که این سخنرانی آغازی برای پایان بحران و پاسخ مثبت قطر به خواسته‌های کشورهای دعوت کننده به مبارزه با تروریسم و بازگشت قطر از خودستایی‌ها و به طور خاص از لجبازی‌های بدون دلیلش باشد با توجه به اینکه این اولین سخنرانی امیر قطر از زمان آغاز بحران بود.

این روزنامه نوشت: ما امید ما پس از شنیدن سخنرانی امیر قطر که شفاف هم نبود، از بین رفت، این سخنان در واقع تلاش برای توجیه غیرمنطقی موضعگیری دوحه بود. سخنان او پر از تناقض بود.

روزنامه الریاض عربستان در ادامه درباره سخنرانی امیر قطر نوشت: در این سخنرانی اشکالات و تناقض گویی‌های بسیاری وجود داشت و گویا کسی که متن این سخنرانی را نوشته از تاریخ قدیم و جدید قطر اطلاعی نداشته است، امیر قطر درباره رویکردش برای حل بحران از دو اصل سخن گفت. یکی احترام به حاکمیت تمامی کشورها و دیگری اینکه هیچ کشوری سیاست‌هایش دیکته نشود بلکه همه کشورها به تعهدات متقابل خود پایبند باشند. اگر در سخنرانی امیر قطر چیز دیگری جز این جمله نبود، همین یک جمله برای اثبات تناقض گویی وی در گفتار و عمل کافی بود.

الریاض ادامه داد: اگر به بخش اول آن درباره حاکمیت ملی کشورها توجه کنیم، می‌بینیم که قطر اولین کشوری است که به حاکمیت دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی منطقه تجاوز کرد و اسناد و مدارک آن وجود دارد، با این وجود هیچ یک از کشورهایی که قطر به حاکمیت آنها بدون دلیل تجاوز کرد، مقابله به مثل نکردند بلکه از قطر خواستند به این اقداماتش که موجب بر همزدن امنیت کشورها شده و دوحه را به سوی پرتگاه می‌برد، پایان دهد، اما بخش دوم این جمله درباره پایبندی همه کشورها به تعهداتشان باید بگوییم، قطر در سال‌های 2013 و 2014 در نشست سران کشورهای منطقه متعهد به اجرای تمامی مصوبه‌ها شد اما هیچ یک از آنها را اجرا نکرد.

این روزنامه عربستانی در ادامه نوشت، موضع‌گیری قطر کاملا شکننده و دلایلش سست است و بهتر است که رهبری قطر به جای ادامه دادن به اشتباهاتش به خطای خود اعتراف کند که این برایش بهتر است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =