شریعتمداری: از تولید کالاهای استراتژیک دفاع می‌کنم

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: فرمودند من وزیر واردات هستم؛ در حالی که من حامی کالاهای استراتژیک در بخش صنایع و کشاورزی در کشور خواهم بود.

به گزاری خبرگزاری خبرآنلاین، محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مایلم از مهندس نعمت‌زاده که چه در این دوره و چه در ادوار گذشته مسوولیت سکانداری صنعت کشور را برعهده داشتند، تقدیر کنم. همچنین متواضعانه از مخالفان محترم که مخالفت خود را با تکیه بر برخی از واقعیت‌های موجود در بخش صنعت و معدن برای پیشبرد بهتر وضعیت صنعتی کشور مطرح کردند، تقدیر می‌کنم. همچنین از موافقان محترم سپاسگذارم.

وی با اشاره به برنامه‌های خود برای وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: برنامه من ابتدا اهداف کلی را مشخص کرده و در 17 سرفصل به مسایل خرد و کلان پرداخته و برنامه‌های اجرایی را نیز در 13 سرفصل تقدیم کرده‌ام. در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس تلاش شد بخشی از آن مورد تشریح قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: من تاکید می‌کنم که همه برنامه‌های تقدیمی برای دوره آینده مبتنی بر اسناد بالادستی است. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان یک داروی موثر و به عنوان یک سند بالادستی مورد توجه قرار دارد. از سوی دیگر، برنامه‌های رییس‌جمهور و برنامه ششم توسعه اقتصادی، از مهم‌ترین تکیه‌گاه‌ها برای تهیه برنامه‌ها بوده است.

شریعتمداری تصریح کرد: برنامه‌های من مبتنی بر اندیشه تولید رقابتی در کشور و حل مشکلات از سر راه تولید رقابتی است.

کیک اقتصادی کشور را باید بزرگ‌تر کنیم

شریعتمداری با اشاره به نظام اقتصادی و تجاری کشور، گفت: سهم ما از کیک اقتصاد جهانی را حجم و سرانه تولید ناخالص داخلی مشخص می‌کند. ما به عنوان اولین هدف مکلف هستیم کیک اقتصادی کشور را بزرگ‌تر کنیم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حال حاضر بخش صنعت و معدن 22.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است. همین‌طور بخش صنعت و تجارت امروز 34 درصد از اشتغال کشور را در اختیار دارند. رشد صنعتی کشور نیز طی سال‌های گذشته، یعنی سال‌های 91 و 92 منفی بوده است و آثار آن بر اقتصاد کشور و صنعت همچنان باقی است. البته طی سال‌های 93، 94 و 95 این وضع تغییر کرده و رشد صنعتی مثبت 6 درصد شده است.

شریعتمداری تصریح کرد: در بخش صنعت، معدن و تجارت با 49 هزار طرح نیمه‌تمام صنعتی مواجه هستیم. 11 هزار و 200 طرح از این تعداد، بالغ بر 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اتمام آن در اولویت برنامه‌های ما است.

توجه ویژه به صنایع کوچک

وی با اشاره به کل واحدهای صنعتی موجود در کشور که حدود 85 هزار واحد صنعتی ثبت شده است، گفت: توجه به صنعت و معدن کوچک واجد اهمیت است. در حوزه معادن دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده شناخته و ناشناخته‌ای هستیم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: امروز از مجموعه 9 هزار پروانه معدنی صادره، 5 هزار و 800 واحد معدنی فعال داریم و کمتر از انگشتان دست، معادن بزرگ و بقیه معادن خرد هستند که نیاز به توجه دارند. از سوی دیگر، معادن از نظر فناوری نیاز به روزرسانی دارند و شرایط محدودی را دارند.

شریعتمداری با بیان این‌که سهم ما از تجارت کالا در جهان 0.3 درصد است، متذکر شد: ما ظرفیت‌های معدنی زیادی را ایجاد کردیم و این ظرفیت‌ها را گسترش می‌دهیم. اما عمده این صنایع متکی به منابع داخلی هستند و سهم ارزش افزوده ما در این بخش‌ها باید افزایش یابد و با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی باید عمل کنیم.

وی گفت: شهرک‌ها و نواحی صنعتی یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های توسعه‌ای در کشور هستند. متاسفانه از مجموعه 959 شهرک و ناحیه صنعتی، تنها برای حدود 150 واحد از این شهرک‌ها تقاضای موثر برای ایجاد واحدهای صنعتی وجود دارد. توجه به شهرک‌ها و نواجی صنعتی در مناقق محروم، با اتخاذ شیوه‌های مشوق و حمایتی نیز از مهم‌ترین برنامه‌های ما خواهد بود.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: اختصاص 1.5 میلیارد دلار از منابع از صندوق توسعه ملی، البته با تصویب نمایندگان مجلس، برای توسعه فعالیت‌ها در این نواحی در نظر گرفته خواهد شد.

شریعتمداری با اشاره به ظرفیت‌های معدنی کشور، عنوان کرد: میزان برداشت ما از این بخش کمتر از 0.9 درصد است و باید این سهم را برای معادن موجود با استفاده از تکنولوژی‌های به روز و ماشین‌آلات جدید افزایش دهیم.

تدوین سند استراتژی توسعه صنعتی

وی با اشاره به فقدان سند استراتژی توسعه صنعتی، گفت:در سال 81 در زمان برادر عزیزم آقای جهانگیری اهتمام ویژه ای برای تهیه سند استراتژی توسعه صنعتی انجام شد،اما بعدا گفتند این سند را لیبرال ها نوشتند.در دوره بعد سند دیگری نوشته شد که گفتند این را نهادگراها نوشتند.مشکل صنعت و معدن کشور ما نداشتن سند استراتژی توسعه صنعتی است.البته این سند وجود دارد، اما ویرایش و تبدیل آن به میثاق ملی مهم است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که ما برمبنای برنامه ششم توسعه کشور عمل می‌کنیم و برنامه‌ها برمبنای اولویت‌های صنعتی کشور تهیه شده است، گفت: لازم است به یک نکته اساسی اشاره کنم. هر کسی وزیر صنعت باشد، باید مورد حمایت جدی نمایندگان قرار گیرد. اقتصاد ما از دهه 40 تاکنون حدود 5 برابر توسعه پیدا کرده، اما در همین دوره صنعت ما 30 برابر رشد کرده است. مبنای تاسیس واحدهای صنعتی موجود در کشور، توجه به تولید برای پاسخ به نیازهای داخلی بوده است.

شریعتمداری افزود: شاید برای اولین بار است که با تصویب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، صنعت و معدن کشور به سوی برونگرایی سوق داده شده است. یعنی تولید صنعتی و معدنی برپایه بازارهای بین‌المللی. بنابراین ما باید از این نسخه شفابخش برونگرایی در تاسیس واحدهای صنعتی و تبدیل واحدهای صنعتی موجود به واحدهای برونگرا توجه کنیم.

بازگشت شدید تقاضا به سال‌های 80 و 81

وی عنوان کرد: وقتی بازارهای داخلی مبنای تولید باشد، اتکای تولید فقط به بازار داخلی خواهد بود. در سال‌هی 86 تا 92 در زمینه تقاضا دچار آسیب‌های جدی شدیم. یکی از آسیب‌ها این بود که با کاهش سطح درآمدهای خانوار شهری و روستایی روبه رو بودیم. یعنی سطح تقاضا در سال 92 بازگشت شدید به تقاضا در سال‌های 81 و 80 داشته است، بنابراین اگر ما برای تقاضا در بازار داخلی و برای ایجاد تقاضا در بازار خارجی اقدام نکنیم، کشور ما در معرض خطر خواهد بود. من تقاضا می‌کنم نمایندگان از هر کسی که در این مسوولیت قرار گرفت،  برای این هدف حمایت کنیم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: امروز اکثر واحدهای تولیدی از مازاد تولید صحبت می‌کند و مشکل عمده، عدم وجود تقاضا در بازار است. امروز مواجه هستیم با مدیونانی در زندان‌ها که به دلیل عدم وجود تقاضا برای کالاهایشان در زندان‌ها هستند و دچار ورشکستگی شدند. ما نیازمند حل مشکل تقاضا در بازار داخلی هستیم و برای کالاهای مصرفی و بادوام باید تقاضا ایجاد کنیم.

شریعتمداری عنوان کرد: در کشورهایی که درآمد سرانه چند برابر ایران است مردم با کیفی پر از کارت‌های اعتباری زندگی می‌کنند. امروز چرا مردم ما باید از چنین چیزی محروم باشند. حتما برای کالای مصرفی و با دوام تقاضا بوجود می‌آوریم.

اصل رقابتی کردن بنگاه‌ها

وی متذکر شد: ما برای رقابتی ساختن بنگاه‌ها، نیازمند سازمان‌های توسعه‌ای در وزارتخانه هستیم؛ مثل ایدرو. مهم‌ترین رسالت ایدرو، رقابتی کردن تولید در داخل است. ایدرو باید پیشتاز رقابتی کردن بنگاه‌های کوچک در داخل باشد و مساله برونگر کردن بنگاه‌ها و ایجاد خوشه‌های صنعتی را در دستور کار به طور جدی قرار دهد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که برای نوسازی صنعت داخلی نیازمند تسهیلات بانکی هستیم، گفت: مجموعه تسهیلات بانکی عددی حدود 230 هزار میلیارد توممان است. عدد تسهیلات بانکی بسیار اندک است. به همین دلیل اختصاص 16 هزار میلیارد تومان به عنوان یک داروی موثر مطرح شده و 24 هزار واحد تولیدی را به حرکت در آورد.

کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نزدیک به نرخ تورم

شریعتداری با بیان این‌که ما باید از کیک موجود در نظام بانکی، سهم صنعت و معدن را افزایش یابیم، درباره نرخ سود تسهیلات بانکی عنوان کرد: من معتقد به نظام اقتصاد آزاد به معنای رها کردن بازار نیستم، معتقد به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و سوق دادن به نرخ تورم هستم. تولید صنعتی و معدنی کشور با بازدهی در حدود 10 درصد، قطعا با سود بانکی 20 درصد نمی‌تواند ادامه حیات داشته باشد. نوسازی صنایع و معادن با نرخ‌های سودی نزدیک به نرخ تورم مقدور و ممکن است.

وی متذکر شد: یکی از سوالات نمایندگان، توجه به امر صادرات بود. اگر ما تقاضا در بازارهای خارجی ایجاد نکنیم، اشتغال از دست می‌رود. من با رها کردن نرخ ارز مخالف هستم، اما تثبیت نرخ ارز و اجازه ندادن به بازی کردن نرخ ارز در یک دامنه منطقی، قطعا صادرات کشور را با مشکل مواجه می‌کند. این‌گونه واردات را ارزان و صادرات را با مشکل مواجه می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضعیت معادن، گفت: هنوز مجموعه اکتشافات معدنی ما در حداقل ممکن است. مهدی کرباسیان، رییس ایمیدرو برنامه قابل قبولی از خود در این مدت و در بخش معدن به جای گذاشته است. ما باید اکتشاف را دقیق‌تر کنیم. اگر چنین باشد، می‌توانیم ظرفیت معادن را به سه برابر موجودی اکنون اضافه کنیم. من اهتمام به توسعه بخش معدنی را توجه جدی دارم.

شریعتمداری با بیان این‌که شورای عالی معادن را در صورت رای اعتماد فعال خواهم کرد، افزود: صنعت ما امروز تمرکزگرا است. ما باید صنعت را برونگر کنیم و به حاشیه مرزها ببریم. این عدم تمرکز هم توسعه صادرات غیرنفتی را به دنبال خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی 48 تکلیف و برنامه برعهده این بخش گذاشته شده است، گفت: روند حرکت صنعت جهان، به سمت انقلاب چهارم صنعتی است. امروز نانوتکنولوژی، محاسبات کوانتومی، توسعه اقتصاد داده‌ها، شبیه‌سازی، امنیت سایبری و... باید عرصه‌های جدید صنعت ایران در آینده باشد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: فرمودند من وزیر واردات هستم، در حالی که من حامی کالاهای استراتژیک در بخش صنایع و کشاورزی در کشور خواهم بود.

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =