نامه رییس شورای مرکز گفت‌وگوی ادیان به رییس مرکز بین‌المللی بودایی درباره مسلمانان میانمار

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رییس شورای سیاست‌گذاری مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها با ارسال نامه‌ای به آشین نیانیسارا، خواستار پایان دادن به خشونت‌ها علیه مسلمانان میانمار شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، متن كامل نامه به اين شرح است:

«عاليجناب دكتر آشين نيانيسارا، رييس محترم مركز آكادمي بين‌المللي بودايي سيتاگو، ميانمار

با تقديم بهترين سلام‌ها و درودها، همانگونه كه مستحضريد؛ پیام تمام ادیان الهی و آیین‌های بشری بعد از دعوت به حق و حقیقیت؛ پاسداشت صلح و دوستی و احترام و مهربانی به همه انسان‌هاست. به‌همین دلیل اعمال خشونت و افراط‌گرایی هنگامی ‌که منتسب به ادیان و آیین‌های مذهبی می‌شود؛ اسفبار و نگران‌کننده‌تر است؛ زیرا منجر به قضاوت‌های ناصواب در کارآمدی دستورات مذهبی می‌شود.

بديهي است نقش و رسالت رهبران مذهبی در كنار سایر رهبران سياسي و اجتماعي براي تحقق صلح پايدار و زندگي كريمانه انسان‌ها در كنار يكديگر، بسيار حائز اهميت بوده و است و رهبران اديان الهی و آیین‌های بشری به عنوان شخصيت‌هايي كه دفاع از حريم انسانيت و انسان‌ها را جزو مسئوليت‌هاي اساسي خويش مي‌دانند، تأثير بسزايي در كاهش خشونت‌ها و درگيري‌ها و تسكين آلام بشري دارند و در همين راستاست كه امروزه موضوع ارتباط و همكاري آنان و ترويج گفت‌وگوهاي سازنده اهميت دوچندان پيدا كرده است. شناخت اینجانب از حضرتعالي در چند نوبت گفت‌وگو و ديدار بسيار مهم و سازنده‌اي که در ايران و ميانمار داشته‌ايم من را به استمرار این گفت‌وگوها تشویق می‌كند.

عاليجناب دكتر آشين نيانيسارا؛ مستحضريد جهان پرآشوب كنوني از بحران افراط‌گرايي به‌ نام دين و یا نژاد، بسيار در رنج و عذاب است و هر روز شاهد كشتار انسان‌هاي بي‌گناه و تخريب شهرها و عبادتگاه‌ها از سوي گروه‌هايي ‌هستيم كه صرفاً خود را مؤمن دانسته و ديگران را متهم كرده و جواز قتل و غارت آنها را صادر مي‌كنند. حال آنكه حضرتعالي به خوبي واقفيد كه نظر و خواست واقعي همه اديان و آيين‌ها بر صلح و دوستي و زندگي مسالمت‌آميز بنا شده‌است و هيچ دين و آييني نمي‌پذيرد كه انساني به صرف بودايي بودن يا مسلمان و يا وابسته به این قوم و آن قوم بودن از حق حيات محروم شود و جان و مال او مورد تعرض قرار گيرد.

عاليجناب؛ مدت مديدي است كه اخبار و مستندات متعددي از رفتار خشونت‌آميز ميان برخي از اهالي كشور ميانمار از مسلمان و بودايي در رسانه‌ها منتشر مي‌شود كه قلب هر انساني را فارغ از دين و آيين خاص به درد مي‌آورد و اين در حالي است كه تصویر رایج از پیروان آیین بودا، همواره تصویری توأم با دوستی و مودت و مدارا در کنار برادران مسلمانشان بوده ‌است. بی‌شک؛ حضور شخصيت‌هاي فرهيخته و متنفذي چون حضرتعالي كه داعي صلح و دوستي بين انسان‌ها دارند و اتخاذ مواضع اصولی در مخاصمات، به برقراری صلح در آن كشور کمک خواهد کرد. جنابعالی بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که ریشه خصومت‌ها در آن منطقه چه دینی باشد و چه قومی، راه‌حلی جز گفت‌وگو ندارد.

با عنايت به اين جايگاه خطير و مؤثر حضرتعالي است كه اينجانب به عنوان دوست و آشناي ديرين كه از نزديك با خصوصيات اخلاقي و تأثيرگذارتان در جامعه بوداييان آشنا هستم، از حضور محترم جنابعالي صميمانه درخواست دارم كه به عنوان عالي‌ترين رهبر بوداييان ميانمار، براي رفع عاجل اين خشونت‌ها و تحقق صلح و زندگي محبت‌آميز در بين اقشار مختلف جامعه ميانمار، دستورات و تدابير لازم را ابلاغ فرماييد و فضاي دلهره و غم‌انگيز موجود بين مسلمانان و بوداييان را در جامعه ميانمار به فضاي پايدار صلح و دوستي و مدارا تغيير دهيد. اينجانب آمادگي دارم در صورتي كه صلاح مي‌دانيد و در چارچوب ديدارها و گفت‌وگوهاي سازنده‌اي كه با يكديگر داشته‌ايم، در اين مسير انسان‌دوستانه و در كنار شما، براي رفع اين بحران انساني همكاري كنم.

فرصت را مغتنم شمرده، ضمن تجديد احترامات فائقه، سلامت و سعادت حضرتعالي و همه انسان‌هايي كه براي تحقق صلح و دوستي و حيات مسالمت‌آميز جامعه بشري تلاش مي‌كند را از خداوند متعال مسألت ‌نمايم و بسيار اميدوارم كه با تدابير ارزشمند حضرتعالي، به زودي شاهد اخبار خوش پايان يافتن خشونت‌ها و درگيري‌ها و برقراري فضاي دوستي و محبت در بين همه آحاد جامعه ميانمار باشيم.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =