نماینده جنبش حماس در تهران درباره آغاز انتفاضه و تصمیم این جبنش در قبال اقدام سخیف آمریکا اعلام کرد که قدس شریف، شرقی و غربی ندارد و تنها پایتخت فلسطین به حساب می آید.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، یک هفته از تصمیم ترامپ درباره قدس شریف می گذرد و محکومیت ها و واکنش ها به این تصمیم سخیف و ضد حقوق بشری و حقوق بین المللی ادامه دارد. جهان اسلام در واکنش به این تصمیم جلسه فوری در سازمان همکاری اسلامی با ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را برگزار کرد و در همین حال اتحادیه عرب هم تشکیل جلسه داد. اما در نشست سازمان همکاری های اسلامی تصمیم های جدی گرفته شد و طی یک بیانیه رئیسان جمهور کشورهای عضو این سازمان آمریکا را تهدید به قطع روابط کردند. در همین حال هفته گذشته همزمان با اغاز نشست اعراب و کشورهای اسلامی، جنبش حماس آغاز انتفاضه سوم را تایید کرد که برخی معتقدند این آخرین انتفاضه است و رژیم صهیونیستی با شکست مواجه خواهد شد. پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر در همین رابطه با خالد قدومی نماینده حماس در تهران گفتگو کرده است که در ادامه می آید:

نگاه شما به انتفاضه سوم چیست؟ حماس طی بیانیه ای که درخصوص اغاز انتفاضه ای که صادر کرده است ، چه برنامه هایی در نظر دارد و ایا فکر میکنید این انتفاضه به کجا منتهی شود؟

آنگاه که حماس از انتفاضه سخن گفت در واقع این سخن را در چارچوب ودر راستای پاسخ طبیعی به جنایاتی که رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین مرتکب می شود ودر پاسخ به تصمیم جائرانه ای که دولت آمریکا به پشتیبانی از رژیم صهیونیستی وبر ضد ملت فلسطین اتخاذ کرد، بیان وعنوان کرده است.
انتفاضه یکی از سازوکارهای است که درسهای فراموش نشدنی به دشمن صهیونیستی داد و به رغم بضاعت اندکی که داشت ، در عرصه عمل ثابت قدم ماند چرا که بر حق است واز آرمان عادلانه واز حقوق حقه ومشروع دفاع وپاسداری می کند.
در مورد جنگ باید گفت که جنگ اصلی وراستین همان اشغالگری است که بر مردم فلسطین سایه انداخته ومسلط شده است والباقی مسایل عکس العمل مقاومتی در برابر اشغالگری ستمگرانه ای که ۷۰ سال است سایه شوم خود را بر مردم ما انداخته است.
این مقاومت شرافتمندانه در واقع حرکت طبیعی بسمت بازستانی حقوق حقه ملت فلسطین است.
واما جنگ وجنگ طلبی، این رویه همیشگی دشمن صهیونیستی است. دشمن باید بداند که قوت وقدرت مردم فلسطین به عده اش نیست، اگر چه خداوند سبحان ما را مکلف کرده است که بنا به استطاعت خود به تجهیز عده وعدد بپردازیم، بلکه نقطه قوت ملت فلسطین در عدالت وحقانیت آرمانش هست.
مردم ما به رغم همه مشکلات وسختی ها همچنان به سرزمین خویش چنگ می زند و با تمام توان از آن دفاع وحراست خواهد کرد، چون به نصرت الهی ایمان راسخ دارد.

واکنش مجامع حقوق بشری، را چه طور ارزیابی می کنید؟ چرا که این مساله نقض صریح حقوق بشر و حقوق بین الملل است.

بی شک این تصمیم نقض آشکار قوانین بین المللی بشمار می رود که قدس را از سال 1948، شهری اشغال شده می داند. بنابر این دولت آمریکا تصمیمی را اتخاذ کرده که با مقررات وقوانین بین المللی مغایرت دارد و ما انزوای این تصمیم دولت آمریکا را در شورای امنیت به معنی واقعی کلمه شاهد بودیم. این از یکسو و از سوی دیگر این تصمیم از نظر مردم فلسطین هیچگونه مشروعیتی ندارد واین مردم فلسطین هستند که به عنوان ودر مقام صاحب حق به هر تصمیمی مشروعیت می بخشند.
ملت ما قدس را پایتخت فلسطین می داند و بس و هیچ نوع تقسیمی را برسمیت نمی شناسد ، از این رو آری باید گفت که قدس شهری یکپارچه و پایتخت فلسطین است و این تصمیم نقض قوانین ومقررات بین المللی بشمار می رود.

واما در مورد نقش نهادها و سازمانها بایستی با تاسف شدید عنوان کنم که نقش درخور و شایسته ای از خود نشان نداده اند. من معتقدم که شهر قدس استحقاق بیش از اینها را دارد که باید همه برایش تلاش کنند. بنده بر این باورم که نقش سازمان های حقوق بشری باید بیش از این باشد. تا بدین لحظه عکس العمل ها در سطوح مردمی ورسمی وسیاسی خوب بوده اما در حد سقف مطلوب نبوده و هم افزایی بیشتری را طلب می کند تا بتوان عملا فشارهایی را وارد آورد و جلوی اجرایی شدنش را بگیرد و ان را محکوم کند.

تحلیل و ارزیابی شما از واکنش جهان اسلام به این مساله چیست؟

موضعگیری اجلاس فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول ترکیه که به دعوت رئیس جمهور اردوغان و با حضور رهبران و روسای جمهور کشورها از جمله رئیس جمهوری ایران برگزار شد، پیگیری کردیم و سخنرانی ها در حد بسیار خوبی بودند. در حقیقت من فقط یک تذکری دارم و آن اینکه قدس نه شرقی دارد ونه غربی. برای ما قابل درک است که برخی از موضع گیری های سیاسی ممکن است با سازوکارهای بین المللی همسویی وهمراهی داشته باشد اما بسیار مهم است که متوجه باشیم مساله به این مربوط نمی شود که بعضی ها آن را قدس شریف بنامند ودر قاب مسجد خلاصه کنند مساله به شهر قدس به عنوان نمادی از نمادهای انسانیت وتسامح بستگی دارد که از آن مسلمانان ومسیحیان است. این شهر یکپارچه است ودر نتیجه باید متوجه ساختار مفاهیم باشیم البته با در نظر گرفتن ودرک این مساله که سقف های سیاسی مشخصی وجود دارد واین به هر یک از کشورها وارزیابی هایشان بر می گردد.

از نظر جنبش حماس چیزی بنام قدس شرقی وقدس غربی وجود ندارد، قدس پایتخت فلسطین است.
واما عکس العمل جهان اسلام باید چگونه باشد ، باید پای کار باشد وهمیشه پویا وفعال در صحنه حاضر باشد تا جلوی این تصمیم گرفته ومحکوم شود وحقوق حقه باز ستانده شود.


آیا غیر از انتفاضه حماس برای جلوگیری از این تصمیم برنامه دیگری هم دارد؟ چه راهبردی را در نظر دارید؟
بالطبع حماس راهبرد مقاومتی دارد وانتفاضه بخشی از مقاومت است واقدامات دیپلماتیک وسیاسی ونیز فعالیت های مردمی وبرقراری گفت وگو با همه مسولان، همه وهمه راهبردی برای فشار بر جامعه بین الملل بشمار می آید تا متوجه ومتنبه شود ، پیامی که با سکوت خود در برابر جنایات اشغالگر مخابره کرد وبواسطه خاموشی اش در برابر تصمیم دولت آمریکا که در صلح بین المللی تشنج ایجاد کرده و امنیت جهانی را به خطر انداخته است، در واقع طرف دشمن صهیونیستی را گرفته است.
مردم ما این پیام ها را منفی تلقی می کند و از اینرو نگاهش به مقاومت یک نگاه فراگیری است که به مقطع زمانی خاصی مربوط ومحدود نمی شود بلکه به حضور اشغالگر بستگی دارد و تا زمانیکه اشغالگر حضور داشته باشد، مقاومت پابرجاست و همانگونه که گفته شد مقاومت تنها در مبارزات مسلحانه خلاصه نمی شود اگر چه عملیات مسلحانه در رویاروئی با رژیم صهیونیستی عمده تر، مناسب تر وکار آمد تر است. اما در عین حال نباید از اقدامات سیاسی ودیپلماتیک غافل ماند ودر همین راستا آقای اسماعیل هنیه با رهبران وسران کشورهای عربی واسلامی تماس گرفتند وپیام فرستادند ونیز به اجلاس های عربی ، اسلامی وبین المللی یاداشت هایی را ارسال کردند. ایشان با دوستان وهمچنین با آزادگان جهان در مورد این تصمیم جائرانه گفت وگو کردند.
از خداوند منان می خواهیم این تلاش های خوبی که ملت ها ودولت ها به عمل می آورند و جانبداری خودشان را از حقانیت فلسطین ابراز می دارند به ثمر برسد وبسود ملت فلسطین منتهی شود.


برخی مطبوعات عربی در چند روز گذشته خبرهایی را مخابره کرده اند مبنی بر اینکه محمدبن سلمان توصیه ها و زد مذاکراتی با محمود عباس بر سر مساله قدس داشته است، ارزیابی شما چیست؟
در مورد این سوال باید عرض کنم که در مورد گزارش های برخی روزنامه ها اظهار نظر نمی کنم و نهایتا باید بگویم در این خصوص اطلاعی ندارم.

در نهایت به طور کلی تحلیل شما از تبعات تصمیم ترامپ درباره قدس اشغالی چیست؟
واما در مورد تبعات این تصمیم باید بگویم که ما فلسطینیان آن را برسمیت نمی شناسیم ومعتقدیم،‌ چنین تصمیمی به هیچ وجه نمی تواند به رژیم صهیونیستی مشروعیتی ببخشد. این تصمیم به رژیم صهیونیستی گستاخی زاید الوصفی داد تا دست به اقدامات جنایتکارانه تازه ای بزند؛ ورود مخرب شهرک نشینان به مسجد الاقصی وتصویب طرح ساخت ۱۴۰۰ واحد مسکونی توسط نتانیاهو از جمله این اقدامات گستاخانه است که به بهانه ودست آویز دفاع از حق کذایی صورت گرفت.
این تصمیم حاوی پیام منفی دیگری علیه مردم فلسطین بود ، چرا که موجب شد حرف به مرحله عمل در آید وتبدیل به برنامه های عملی وجانبداری آشکارانه وهمدستی کامل با رژیم صهیونیستی گردد.
این تصمیم به همه کسانی که سر ما را به دوستی و وفاداری به آمریکا به درد آورده بودند، به آنها می گوئیم اوهام وخیال بس است.
ما در جبهه مقاومت به روند سازش موجود اعتقادی نداریم ولی به آنان که در این مسیر گام نهادند وپیوستند می گوئیم، بیهودگی وعبث بس است ومرحوم ابو عمار یاسر عرفات را بیاد آورید که شریک در فرآیند صلح می خواندنش، چگونه کشتند وامروز نیز ترامپ با این تصمیم خود این جسد بی جان سازش را مثله مثله کرده است.

وظیفه ومسولیت ها در قبال این تصمیم چیست ؟
اولا: ما فلسطینیان مسولیت هایمان به سه قسم تقسیم می شود.


بخش اول: ملت قهرمان ما برای عمل به وظیفه خود هیچگاه به فرمان ودستوری نیازی نداشته وندارد و خودجوش به صحنه می آیند وبرای مقابله مستقیم و رودر رو با اشغالگر جان بر کفند. بنابر این بر ماست که برای قدس عزیز انتفاضه را در جای جای فلسطین را تداوم ببخشیم.


بخش دوم: ما امروز بیش از هر زمان دیگری بر وحدت ملی تاکید داریم وبیش از پیش بر آن مصمم هستیم وبایستی بر برنامه واحدی که همان مقاومت ورویارویی با اشغالگر است را به پیش ببریم. در همین راستا جنبش های حماس و فتح جلسه شش ساعته ای را منعقد کردند که تصمیمات آن، گسترش تلاش های مردمی و فعال سازی انتفاضه سرافرازانه بود.


بخش سوم: تحرکات دیپلماتیک است که این مهم را رهبران مقاومت با ارسال نامه و پیام به سران و روسای کشورهای عربی، اسلامی وبین المللی انجام دادند تا حساسیت اوضاع وخطرات ناشی از این تصمیم ترامپ بر امنیت جهانی را تشریح کرده و به آنان یاد آور شوندکه ملت فلسطین چاره ای جز انسجام واتحاد در برابر اشغالگر ندارند و همچنین مسولیت هایشان را در قبال این شهر مقدس که سمبل تسامح است و برای مسلمانان ومسیحیان مشرق زمین از جایگاه ومنزلت خاصی برخوردار است، گوشزد کردند.


ثانیا: به ملت های عربی واسلامی ونیز به مردم دوستدار صلح در جهان که با قدس اعلام بستگی کردند ، درود بی پایان می فرستیم وبه آنان یاد آور می شویم که قدس از شما انتظار بیش از این دارد . آنچه مهم است اینکه هدف از فعالیت ها باید اعمال فشارهای سیاسی ودیپلماتیک باشد تا از این رهگذر موضع عملی خود را برای مردود دانستن این تصمیم ونیز تاکید بر هویت عربی واسلامی شهر قدس به عنوان پایتخت یکپارچه ولا یتجزا وابدی فلسطین به منصه ظهور برسانیم.

ثالثا:

در سطح دولتی وارتباطات رسمی واقعا که این یک نقص واشکال است که روند عبث وبیهوده سازش ادامه یابد ونیز آنچه مهم است اینکه موضع گیریهای دولت ها با حرکت واقدام پیشرو مردم همسوئی داشته باشد.

جا دارد از وزیران خارجه کشورهای عربی واسلامی واز نشست اضطراری سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی در استانبول که مخالفت خود را با این تصمیم ابراز داشتند ، تشکر وقدر دانی کنیم ودر عین حال از این عزیزان انتظار می رود ، کسی که این تصمیم را گرفت به لحاظ سیاسی ودیپلماتیک مجازات شود ودست کم سفرا فراخوانده شوند ویا تهدید به قطع روابط شود.

دست آخر اینکه این خنجر ودشنه ای که در کمر ملت فلسطین نشسته وعادی سازی روابط نامیده می شود،از پیکر این ملت خارج گردد.
قدر مسلم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانتی است به قدس وبه خون شهدا.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =