ایرنا نوشت: گروهی از طرفداران دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در انگلیس روز شنبه، سخنرانی «صادق خان» شهردار لندن را به دلیل اظهارات پیشین او علیه ترامپ برهم زده و خواستار بازداشت وی شدند.

اسکای نیوز گزارش داد: صادق خان در آستانه آغاز سخنرانی‌اش در نشست جامعه فابیان بود که گروهی از معترضین وابسته به جنبش دست راستی «پندراگون های سفید» با سردادن شعارهایی در حمایت از دونالد ترامپ و برگزیت، نظم جلسه را برهم زدند.
آن‌ها که پرچم ایالات‌متحده آمریکا را در دست داشتند، شعار 'او (صادق خان) را بازداشت کنید' سر می‌دادند.

یکی از معترضین با صدایی بلند فریاد زد: 'خانم‌ها و آقایان ما اینجا جمع شدیم تا بدون خشونت یک شهروند را در کمال آرامش بازداشت کنیم.'

مأموران پلیس بلافاصله وارد عمل شدند تا نظم جلسه را کنترل کنند، که در این میان یکی از معترضین فریاد زد: 'ما اینجا را ترک نمی‌کنیم، هزینه ورودی را پرداخت کرده‌ایم و در چارچوب قوانین مدنی در کنار یکدیگر ایستادگی می‌کنیم. اگر به ما دست بزنید مرتکب تجاوز خواهید شد. عقب بروید و به ما دست نزنید.'

بااین‌حال شرکت‌کنندگان با هو کردن و کف زدن، جو جلسه را دست گرفته و مأموران پلیس را در اخراج معترضین همراهی کردند.

این تحولات پس‌ازآن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که قرار بود فوریه آینده برای بازگشایی سفارتخانه جدید کشورش در لندن به انگلیس سفر کند، روز گذشته با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که از این سفر منصرف شده است.

صادق خان شهردار لندن در کنار اکثر سیاستمداران حزب کارگر انگلیس به رهبری جرمی کوربین، از مخالفان سرسخت دونالد ترامپ به شمار می‌رود که بارها در مناسبت‌های مختلف خواستار لغو سفر دونالد ترامپ به لندن شده بود.

او در پی عقب‌نشینی ترامپ از سفرش به لندن گفته بود: رئیس‌جمهوری آمریکا پیام روشن مردم لندن را دریافت کرد. او دریافت که اگر به این شهر سفر کند با تظاهرات گسترده مردم مواجه خواهد شد.

کارزار ائتلاف ضد جنگ که از سوی شماری از چهره‌های برجسته حزب کارگر انگلیس مدیریت می‌شود و از بزرگ‌ترین پویش‌های مردمی انگلیس در مخالفت باسیاست‌های مداخله جویانه این کشور به شمار می‌رود، چندین تظاهرات گسترده علیه سفر ترامپ به لندن به راه انداخته است.

در جریان این تظاهرات، سخنرانان تصریح کردند که در صورت سفر رئیس‌جمهوری آمریکا، خیابان‌های پایتخت را با حضور گسترده خود مسدود کرده و اجازه تردد به خودروی حامل وی را نخواهند داد.

بااین‌حال بوریس جانسون وزیر امور خارجه با انتشار پیام تندی در توییتر خود برای مخالفان ترامپ در کشورش خط ‌و نشان کشید و گفت: اجازه نخواهیم داد تا تعدادی افراد طوطی صفت رابطه میان دو کشور را به خطر بیندازند.

وی افزود: آمریکا بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار واحد در انگلیس است اما صادق خان (شهردار لندن) و جرمی کوربین (رهبر حزب کارگر) مصمم هستند که این رابطه حساس را به خطر بیندازند.

ترامپ در توییتر درباره لغو سفرش به لندن نوشته است: 'اعتقادی به تصمیم دولت اوباما برای فروش سفارتمان که دریکی از بهترین نقاط لندن واقع‌شده در ازای یک جای پرت به ارزش 1.2 میلیارد دلار ندارم. توافق بدی است. '

این در حالی است که بر اساس بیانیه سفارت آمریکا، تصمیم جابه‌جایی سفارتخانه این کشور پیش از دولت باراک اوباما، و در زمان دولت جورج بوش گرفته‌شده بود.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =