ایسنا نوشت: وزیر دفاع آلمان در دومین روز سفر خود به اردن، این کشور را «لنگر ثبات» در خاورمیانه توصیف کرد.

 اورسلا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان در دیدار با مقامات اردن در شهر امان گفت که آلمان و اروپا علاقه زیادی به ثبات اردن دارند.

وزیر دفاع آلمان کشور اردن را در منطقه‌ای درگیر جنگ و تروریسم، به منزله صدای مصالحه و تعقل خواند. او حمایت‌های اردن در راستای پناه دادن به آوارگان سوری را مثال‌زدنی توصیف کرده و اضافه کرد: ما می‌دانیم که این منطقه برای مدت طولانی روی آرامش را به خود نخواهد دید. برای همین نیز ایجاد روابط قابل‌اطمینان میان یکدیگر اهمیتی دو چندان دارد.

فون درلاین در ادامه سخنانش تأکید کرد که آلمان خواهان گسترش روابط خود با اردن و حمایت دائمی از این کشور در مبارزه علیه تروریسم است.

آلمان در دو سال گذشته در چارچوب کمک‌های توسعه‌دهنده و انسان‌دوستانه مجموعا بیش از یک میلیارد یورو در اختیار اردن گذاشته است.

دولت آلمان همچنین در قالب پروژه‌ای مشترک میان وزارت دفاع و وزارت امور خارجه در راستای مبارزه با تروریسم، در سال گذشته مبلغ ۱۳۰ میلیون یورو به تسلیحات نظامی، سلاح و ساخت زیرساخت‌های مورد نیاز اختصاص داد. هدف این پروژه کمک به کشورهای قابل‌اعتماد در مناطق بحران‌زده برای تأمین امنیت و ثبات‌خود است.

در سال ۲۰۱۸ نیز به گفته مسئولان قرار است مبلغی مشابه سال گذشته به این پروژه اختصاص یابد. آلمان کشور اردن را به عنوان یکی از باثبات‌ترین کشورهای منطقه ارزیابی می‌کند و در سال ۲۰۱۶، پنجاه تانک زره‌پوش به اردن تحویل داد. عراق، تونس، مالی، نیجریه و نیجر از جمله کشورهای دیگری هستند که از این پروژه سهم می‌برند.

وزیر دفاع آلمان در قالب پروژه یادشده ۷۰ دستگاه کامیون و ۵۶ دستگاه مینی‌بوس به ارزش ۱۳ میلیون یورو و همچنین دو فروند هواپیمای آموزشی به ارزش حدود پنج میلیون یورو به اردن تحویل داد.

بر اساس گزارش دویچه وله، فون درلاین یک روز پیش از آن در بازدید از پایگاه نظامی ازرق با ۲۶۰ سرباز آلمانی مستقر در این پایگاه دیدار کرد. نیروهای آلمانی در چارچوب همکاری با پیمان ناتو و ائتلاف بین‌المللی ضدتروریستی برای مقابله با داعش، در عملیات تجسسی و سوخت‌رسانی به جنگنده‌های نیروهای ائتلاف مشارکت دارند. آلمان با هواپیماهای تجسسی تورنادو و هواپیماهای سوخت‌رسان در عملیات علیه داعش شرکت می‌کند.

پایگاه نظامی ازرق در اردن در قیاس با پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه بسیار کوچک است. تابستان گذشته پس از آنکه دولت ترکیه برای چندمین بار مانع بازدید نمایندگان پارلمان آلمان از سربازان آلمانی مستقر در پایگاه اینجرلیک شد، فون درلاین دستور داد تا سربازان این کشور از اینجرلیک به اردن منتقل شوند.

از ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ چهار فروند هواپیمای تجسسی آلمانی "تورنادو" از پایگاه ازرق عازم مأموریت می‌شوند. این هواپیماها با ثبت عکس‌های هوایی باکیفیت بالا از سوریه و عراق به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش کمک‌ می‌رسانند.

طبق گفته ارتش آلمان جت‌های تورنادو از زمان آغاز مأموریت‌شان در دسامبر سال ۲۰۱۵ تا کنون بیش از ۱۱۰۰ پرواز تجسسی انجام داده‌اند که ۱۵۰ عدد از این پروازها از خاک اردن صورت گرفته است.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =