در تازه ترین خبرها از عفرین آمده است که با ورود ارتش آزاد به عفرین یک جنگ نظامی گسترده آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در تازه ترین تحولات عفرین خبرها حاکی از آن است که ارتش آزاد سوریه وارد معرکه عفرین شده است که بنا به گفته رسانه های ترک یک جنگ تمام عیار در حال وقوع است در همین حال وزیر خارجه ترکیه بدون اطلاع قبلی وارد بغداد شد که محور دیدار با همتای عراقی خود جنگ عفرین و بمباران شمال عراق است.

وزیر خارجه ترکیه امروز یکشنبه وارد بغداد شد. قرار است او در این سفر با مسئولان عالی رتبه عراقی درباره حضور نیروهای نظامی ترکیه در پادگان "بعشیقه"، حزب کارگران کردستان و پرونده‌های دیگری چون پرونده نفتی گفتگو کند.

به گزارش سایت النشرة، وزارت خارجه ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که این سفر با دعوت ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق انجام می‌شود.

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در این سفر مسایل مربوط به روابط فعلی میان ترکیه و عراق را با مسئولان عراقی بررسی می‌کند.

همچنین قرار است وی علاوه بر کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با ابراهیم جعفری، همتای عراقی‌اش با حیدر العبادی، نخست وزیر، سلیم الجبوری، رئیس پارلمان،‌ فواد معصوم، رئیس جمهور عراق و نیز رهبران احزاب ترکمان عراق دیدار و گفتگو کند.

پیش‌بینی می‌شود، موضوعاتی چون حضور نظامی ترکیه در بعشیقه در شمال موصل، پایگاه‌های حزب کارگران ترکیه در شمال عراق، صادرات نفت از بندر "جیهان" ترکیه و منابع آبی مشترک دو کشور در صدر گفتگوهای چاووش اوغلو در بغداد قرار داشته باشد.

پنتاگون: نگرانی‌های ترکیه درباره پ.ک.ک را درک می‌کنیم

در پی تشدید حملات ترکیه و ورود ارتش آزادی پنتاگون اعلام کرد: واشنگتن نگرانی‌های امنیتی ترکیه درباره پ.ک.ک را درک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آدریان رنکین گالووی، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا نگرانی‌های امنیتی ترکیه درباره پ.ک.ک را که واشنگتن آن را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده، درک می‌کند.

وی تاکید کرد، آمریکا هیچگونه حمایتی از پ.ک.ک نمی‌کند.

سخنگوی پنتاگون در ادامه از همه طرف‌ها خواست که از افزایش تنش خودداری کرده و بر مبارزه با داعش تمرکز کنند.

آنکارا یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه را شاخه سوری پ.ک.ک و یک گروه تروریستی می‌داند و مخالف همکاری آمریکا با این گروه در مبارزه با داعش است.

ترکیه از دور روز قبل عملیات نظامی خود را در عفرین با نام "شاخه زیتون" با هدف حذف نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه "پ.ک.ک" و یگان‌های مدافع خلق کرد در شمال سوریه آغاز کرده است.


کردهای سوریه برای حمایت از عفرین بسیج عمومی اعلام کردند

در همین حال با شدت گرفتن حملات، یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه اعلام کردند که حملات هوایی ترکیه به عفرین گزینه‌ای جز مقاومت را باقی نگذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یگان‌های مدافع خلق کرد در بیانیه‌ای از زنان و مردان در شمال سوریه خواستند برای حمایت از عفرین به آن‌ها بپیوندند.

در این بیانیه آمده است که نیروهای سوریه دموکراتیک همانطور که در برابر حملات قبلی ترکیه ایستادند در مقابل این حمله نیز خواهند ایستاد.

یگان‌های مدافع خلق کرد برای حمایت از عفرین اعلام بسیج عمومی کردند و از تمامی مردم خواستند مقابل ترکیه بایستند.

ترکیه روز شنبه با حمله به عفرین سوریه جبهه جدیدی را در جنگ سوریه گشود. این حمله احتمال افزایش تنش میان آنکارا و واشنگتن را قوی‌تر کرده است.

سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کرد در منطقه عفرین نیز اعلام کرد که حملات هوایی ترکیه به کشته شدن هفت غیرنظامی و سه نیرو منجر شده است.

این حملات همچنین به زخمی شدن ۱۳ غیرنظامی منجر شد.

سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کرد در عفرین اعلام کرد که در حال حاضر درگیری میان نیروهای ترکیه و این یگان‌ها وجود ندارد.


ترکیه درباره عملیات عفرین به کویت، عربستان و قطر گزارش می‌دهد

در همین حال بعد از توضیحات آنکارا به سفرای کشورهای عضو شورای امنیت و ایران؛ وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که امروز گزارشی در خصوص عملیات نظامی در شهر عفرین سوریه به عربستان، کویت و قطر هم ارائه خواهد داد.

به گزارش «اسپوتنیک»، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که امروز گزارشی در خصوص عملیات نظامی خود در عفرین سوریه به سفرای «قطر»، «کویت» و عربستان در ترکیه ارائه خواهد داد.

بر اساس این خبر وزارت خارجه ترکیه شنبه شب شماری از نمایندگان سفارت خانه های کشورهای عضو شورای امنیت و ایران را دعوت کرده و گزارشی از روند این عملیات به آنها داده است.

خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع آگاه گزارش داد که وزارت خارجه ترکیه سفرای بریتانیا، فرانسه و چین را به مقر وزارت خارجه در آنکارا فرا خوانده و گزارشی در خصوص عملیات خود در عفرین سوریه به آنها ارائه داده است.

علاوه بر آن نمایندگانی از سفارت ایران در ترکیه و سفارت روسیه در آنکارا نیز با مسئولان ترک در وزارت خارجه ترکیه دیدار داشته و در جریان این عملیات قرار گرفته اند. این عملیات که شاخه زیتون نام دارد با واکنش منفی کشورهای منطقه و با مخالفت سوریه مواجه شده است، در این عملیات گروه هایی از معارضان مسلح سوری با ارتش ترکیه همکاری می کنند.

پیشتر نیروهای مسلح ترکیه اعلام کرده بودند که در چارچوب این عملیات تا کنون مواضع وابسته به PKK، PYD، YPG  (یگان های مدافعع خلق، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و گرهک تروریستی حزب کارگران کردستان) و داعش در شهر عفرین مورد هدف قرار گرفته است. بر اساس این خبر ۷۲ جنگنده ترکیه در این عملیات مشارکت کرده و ۱۰۸ هدف را منهدم کرده اند.

سوریه اعلام کرده که دخالت نظامی ترکیه در امور داخلی سوریه، نقض حاکمیت این کشور است و ارتش سوریه با نیروهای ترکیه به عنوان نیروی متجاوز مقابله خواهد کرد.

 رییس ستاد کل ارتش ترکیه: در عملیات عفرین فقط تروریست ها را هدف قرار می دهیم



ارتشبد خلوصی آکار رییس ستاد کل ارتش ترکیه گفت: عملیات شاخه زیتون ارتش در عفرین آغاز شده و عوامل نظامی ترکیه فقط مواضع تروریست ها را هدف قرار می دهند و حساسیت ویژه ای برای آسیب ندیدن غیرنظامیان داریم.

به گزارش وبسایت خبری روزنامه سوزجو، آکار در جلسه با فرماندهان ارتش با تاکید بر ضرورت آسیب ندیدن غیرنظامیان در عملیات عفرین اظهار کرد: در جریان عملیات شاخه زیتون فقط تروریست‌ها و مواضع آنها از جمله ساختمان های اداری، پناهگاه ها، انبار مهمات، تجهیزات و جنگ افزارهای آنها هدف نیروهای ارتش ترکیه قرار گرفته و منهدم خواهد شد.

وی بیان کرد: عملیات شاخه زیتون با استناد به حق مشروع ترکیه برای دفاع از خود بر اساس قوانین بین المللی، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره مبارزه با تروریسم و ماده 51 منشور سازمان ملل متحد مبنی بر حق دفاع مشروع و همچنین در چارچوب احترام به تمامیت ارضی سوریه آغاز شده و همه تدابیر لازم به منظور آسیب نرسیدن به غیرنظامیان اتخاذ شده است.


 ستاد مشترک ارتش ترکیه عصر روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که عملیات نظامی این کشور در شهر عفرین سوریه تحت عنوان 'شاخه زیتون' عصر روز شنبه آغاز شد.

بر اساس این بیانیه، در عملیات نیروهای مسلح این کشور در عفرین تنها تروریستها هدف قرار می گیرند و تمام تدابیر لازم برای جلوگیری از آسیب ندیدن غیرنظامیان اتخاذ شده است.


بنا به اعلام ستاد مشترک ارتش ترکیه، عملیات 'شاخه زیتون' جهت تامین امنیت و ثبات مرزهای ترکیه و منطقه، نابودی تروریست های حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و داعش در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه و نجات مردم این مناطق از ظلم و فشار آغاز شده است.
بر اساس اطلاعیه دیگر، جنگنده های ارتش ترکیه مقر دیده‌بانی و بسیاری از مواضع متعلق به گروه های پ.ی.د و پ.ک.ک در اطراف عفرین و نیز در روستاهای جلمه، حمدیه، حج‌لار، فریره و تل سلور از توابع منطقه جندرس واقع در شمال سوریه را هدف قرار داده و بمباران کردند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز تصاویری از بمباران مناطق اطراف عفرین سوریه توسط جنگنده های ارتش ترکیه منتشر و اعلام کرد: مناطق بمباران شده از روستاهای مرزی ترکیه نیز قابل رویت است.

بنا به اعلام خبرگزاری آناتولی، مناطقی از شهر عفرین نیز توسط هواپیماهای ترکیه بمباران شد و عملیات هوایی ارتش ترکیه از موازات استان حاتای آغاز شده و تا استان کیلیس در جنوب ترکیه ادامه دارد.

این خبرگزاری همچنین اعلام کرد: نیروهای ترکیه در راستای افزایش تدابیر امنیتی از شهروندان خواسته اند تا از مناطق مرزی فاصله بگیرند.

بنا به اعلام آناتولی، در پی حملات امروز توپخانه ارتش ترکیه به مواضع گروه های تروریستی پ.ی.د و پ.ک.ک در عفرین، نیروهای ارتش آزاد سوریه نیز به این منطقه اعزام شدند.
بر اساس اعلام این رسانه، نیروهای ارتش آزاد سوریه با خودروهای زرهی و با پیشروی به سوی مرز کیلیس و حاتای، وارد برخی نقاط عفرین شده اند و تاکنون با مانع جدی در این منطقه مواجه نشده اند.


حمله هوایی ارتش به مواضع تروریست‌ها در عفرین

جنگنده های ارتش ترکیه در چارچوب عملیات شاخه زیتون علیه گروه تروریستی پ.ک.ک/ پ.ی.د مواضع این گروه در عفرین را هدف قرار دادند.

به گزارش آناتولی ارتش ترکیه به وقت محلی عملیات شاخه زیتون را به منظور نابودی تروریست‌های پ.ک.ک/ ک.ج.ک/ پ.ی.د- ی.پ.گ و داعش در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه و نجات مردم دوست و برادر این مناطق از ظلم و ستم تروریست‌ها آغاز کرده اند.

در ادامه این عملیات، امروز جنگنده های نیروی هوایی ارتش ترکیه مواضع گروه تروریستی پ.ک.ک/ پ.ی.د را هدف قرار دادند.

غرش این جنگنده‌ها صبح امروز در شهر مرزی ختای شنیده می شد. دود غلیظی از منطقه مرزی قابل مشاهده بود و صدای مهیب انفجار نیز به گوش رسید.


صدای انفجار در منطقه عملیات شاخه زیتون در عفرین

در همین رابطه آناتولی گزارش داد: به دنبال حملات یگان های ارتش آزاد سوریه در چارچوب عملیات شاخه زیتون علیه مواضع گروه های تروریستی در عفرین سوریه صدای شلیک توپ از منطقه مرزی در کیلیس ترکیه به گوش می‌رسد.

در پی آغاز حملات یگان های ارتش آزاد سوریه در چارچوب عملیات شاخه زیتون علیه مواضع گروه های تروریستی پ.ک.ک/ ک.ج.ک/ پ.ی.د- ی.پ.گ و داعش در عفرین، صدای شلیک توپ از آن سوی مرز در کیلیس ترکیه به گوش می رسد.

پیشروی ارتش آزاد سوریه در ادامه عملیات شاخه زیتون ارتش ترکیه به منظور نابودی تروریست های پ.ک.ک/ ک.ج.ک/ پ.ی.د- ی.پ.گ و داعش در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه و نجات مردم دوست و برادر این مناطق از ظلم و فشار تروریست‌ها از روز گذشته به سوی مواضع آن منطقه ادامه دارد.

یگان های نیروهای مسلح ترکیه مستقر در مرز مناطق تحت اشغال گروه تروریستی پ.ک.ک/ پ.ی.د را هدف حملات توپخانه خود قرار دادند. صدای شلیک توپ از برخی روستاهای مرزی در کیلیس و ختای ترکیه نیز شنیده می شود.


گلوله باران مواضع پ.ی.د/پ.ک.ک توسط توپخانه ارتش ترکیه


آتش سنگین هویتزرهای ارتش ترکیه علیه مواضع گروه تروریستی پ.ی.د/پ.ک.ک در عفرین سوریه ادامه دارد.

به گزارش آناتولی آتش سنگین توپ‌های خودکششی «فیرتینا» ارتش ترکیه علیه مواضع گروه تروریستی پ.ی.د/پ.ک.ک که عفرین سوریه را اشغال کرده است، ادامه دارد.

همچنین صدای انفجارها از روستاهای مرزی استان کیلیس ترکیه نیز شنیده می‌شود.

در همین حال روزنامه يني شفق چاپ ترکيه از ورود نيروهاي ويژه ارتش ترکيه به منطقه عفرين در شمال سوريه خبر داد.

 نيروهاي ويژه ارتش ترکيه ساعاتي پيش با عبور از مرز دو کشور وارد منطقه عفرين سوريه شدند.

ماموريت اين نيروها شناسايي تهديدهاي احتمالي در مسيرهاي عبور واحدهاي نيروي زميني ارتش ترکيه است.

بينالی يلديريم نخست وزير ترکيه از احتمال آغاز عمليات زميني ارتش ترکيه از امروز سخن گفته است.

خبر ديگر حاکيست شمار زيادي از تانک و خودروهاي زرهي ارتش ترکيه نيز با عبور از گذرگاه مرزي اونجو پينار استان هاتاي رهسپار منطقه اعزام شدند.
 
49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    12 8
    ارتش ترکیه تا حالا به جز توپ باران و بمباران هیچ کاری نتونسته بکنه و نمیتونه بکنه، مگه با تلفات بالا. این که میگن ما تروریستها و داعش رو در اونجا هدف میگیریم هم خیلی مسخرست. داعش رو خود کردها از اونجا بیرون کردن و همه شون هم به مرز ترکیه فرار کردن.
  • ساکار A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    13 10
    سلام گروههای نظامی ypd , ypj , pyd ,و ... این گروهها تروریست نیستن جای بسی تعجب است دفاع مشروع برای ترکیه مشروع اما برای کردهای سوریه نامشروع. این گروهها برآمده از دل مردم کرد سوریه است و مطمئن باشید عفرین گورستان اردوغان خواهد بود.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    11 6
    خدا لعنت کنه این تروریست ها را تا این ها هستند خاورمیانه روز خوشی را بر خود نخواهد دید این تجزیه طلب ها همواره بازیچه بودند تا منطقه را ناامن کنند