ایرنا نوشت: دادگاه عالی قانون اساسی مهمترین مرجع تفسیر قانون اساسی عراق روز یکشنبه به بحث و جدل ها پیرامون زمان انتخابات پایان داد و زمان تعیین شده برای انتخابات را غیر قابل تغییر دانست و به این ترتیب به نفع طرفداران برگزاری انتخابات رای داد.

 'ایاس الساموک' سخنگوی دادگاه عالی قانون اساسی عراق در بیانیه ای گفته است که دادگاه عالی قانون اساسی عراق به اتفاق آراء بر وجوب پایبندی به زمان تعیین شده برای برگزاری انتخابات پارلمانی عراق و عدم تغییر زمان آن رای داده است.

وی اضافه کرد که دادگاه قانون اساسی عراق در پاسخ به خواست مجلس نمایندگان عراق (پارلمان این کشور) در 21 ژانویه 2018 (یک بهمن ماه 96) در تفسیر بند دوم ماده 56 قانون اساسی عراق به اتفاق آراء بر وجوب پایبندی به زمان تعیین شده برای برگزاری انتخابات پارلمانی و عدم تغییر زمان آن نظر داده است.

با اعلام نظر دادگاه قانون اساسی عراق عملا پارلمان موظف به پایبندی به این حکم قضایی است و بایستی انتخابات در موعد مقرر یعنی 22 ماه می 2018 (22 اردیبهشت ماه 97) برگزار شود.

برخی از فراکسیون های پارلمان به ویژه از فراکسیون های اهل سنت و کرد در طول روزهای اخیر خواهان تاخیر انتخابات به مدت حداقل 5 تا 6 ماه بودند و بهانه انها عدم بازگشت آوارگان به شهر و دیارشان بوده است.

در رای دادگاه عالی قانون اساسی عراق فقط به پایبندی به زمان تعیین شده برای انتخابات پارلمانی اشاره شده و به انتخابات شوراها که کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در صدد برگزاری همزمان آن با انتخابات پارلمانی است، اشاره نکرده است.
یادآور می شود که پیشنهادی در پارلمان عراق روز گذشته (شنبه) برای برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر و تاخیر انتخابات شوراها مطرح شده است که این پیشنهاد با موافقانی همراه شده است.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =