براساس گزارش رسانه‌های محلی، تانک‌ها و پرسنل نظامی ترکیه به همراه نیروهای ارتش آزاد سوریه وارد خاک سوریه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آخرین خبرها از تحولات عفرین حاکی از آن است که ارتش زمینی ترکیه وارد خاک سوریه شده است اما در خبری دیگری از سوی کردهای سوریه تکذیب شد، اما بین ییلدریم نخست وزیر ترکیه دقایقی پیش در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران درباره جنگ عفرین اعلام کرد که نیروهای زمینی ترکیه رسما وارد خاک سوریه شده اند و روسیه هم از این موضوع مطلع و هماهنگ است.


در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از رسانه‌های محلی ترکیه در گزارشی اعلام کردند که در راستای انجام مقدمات برای برگزاری عملیات زمینی در منطقه عفرین سوریه توسط نیروهای مسلح ترکیه، تانک‌ها و پرسنل نظامی این کشور وارد خاک سوریه شدند.

 شبکه ان تی وی به نقل از یک منبع نظامی ترکیه اعلام کرد که تانک‌های این کشور در راستای حمایت از عملیات "ارتش آزاد سوریه"(مخالفان سوری مورد حمایت آنکارا) وارد منطقه عفرین شدند. گفته می‌شود این پیشروی در برخی مناطق تا عمق ۵ کیلومتری خاک سوریه بوده است. شهر عفرین نزدیک به ۳۰ کیلومتر با مرز ترکیه فاصله دارد.

ارتش ترکیه اعلام کرد، مجموع اهدافی که متعلق به کردها بوده و نابود شده تاکنون به ۱۵۳ هدف می‌رسد.

در بیانیه ارتش ترکیه آمده است، اهداف منهدم شده مقرها، مخفیگاه‌ها و زرادخانه‌های تسلیحاتی آنها هستند و حملات توپخانه‌ای ادامه دارد.

بینالی یلدیریم ، نخست وزیر ترکیه نیز امروز در سخنانی با اعلام ورود نیروهای کشورش به منطقه عفرین تاکید کرد که این عملیات در چهار مرحله انجام می‌شود و شامل ایجاد منطقه حائل به عمق ۳۰ کیلومتری خواهد بود.

یلدیریم افزود: هرگونه اقدامی از سوی هر طرفی در جهت حمایت از تروریست‌ها در این عملیات مورد هدف قرار خواهد گرفت. ما در این عملیات نظامی به سوی مردم مظلوم دست صلح دراز می‌کنیم.

وی در ادامه اظهاراتش اعلام کرد:
ما فکر می‌کنیم حدود ۸ تا ۱۰ هزار عنصر تروریستی در منطقه هستند. ما به پاکسازی عوامل تروریستی ادامه خواهیم داد و در این باره نگرانی‌های ایران را نیز مدنظر قرار خواهیم داد.

نخست وزیر ترکیه در ادامه با اشاره به ورود تانک‌ها و پرسنل نظامی به خاک سوریه گفت: این تجهیزات و نیروهای مسلح ترکیه از مرز هاتای وارد عفرین شدند. او تاکید کرد تمامی مراحل عملیات در عفرین با روسیه مطرح شده و مورد توافق دوطرف قرار گرفته است.

این در حالی است که سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کرد در گفت‌وگو با ادعاها درباره ورود ارتش ترکیه به منطقه را تکذیب کرد و گفت: نیروهای ترکیه و هم‌پیمانانش تلاش کردند از مرزها عبور کرده و به عفرین بروند اما بعد از درگیری‌های شدید شکست خوردند.

خبرگزاری آناتولی امروز اعلام کرد، نیروهای ارتش آزاد سوریه وارد شهر عفرین شدند و عملیات نظامی گسترده‌ای را شروع کرده‌اند.

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که امروز در عراق است، اعلام کرد، نظیر آنچه در پاکسازی عفرین از تروریست‌ها شروع کردیم باید بقیه مناطق سوریه، عراق و کوه‌های ترکیه را هم از لوث وجود آنها پاک کنیم.

دولت سوریه قبلا گفته بود عملیات ارتش ترکیه با دمشق هماهنگ نشده و با ارتش ترکیه همانند نیروی اشغالگر تعامل خواهد کرد. سوریه تاکید کرد هر جنگنده ترکیه که وارد حریم هوایی این کشور شود را هدف می‌گیرد. ظاهرا هماهنگی با روسیه باعث شده دولت دمشق از مواضع خود کوتاه بیاید.

پیشتر نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده بود که عملیات زمینی این کشور در عفرین روز یکشنبه آغاز می‌شود.

این عملیات تحت عنوان "شاخه زیتون" برای مقابله با نیروهای یگان‌های مدافع خلق کرد (مورد حمایت آمریکا) در شمال سوریه انجام می‌گیرد.

با انجام حملات هوایی ترکیه مقامات محلی عفرین در گفت‌وگو با اسپوتنیک اعلام کردند که دست‌کم ۱۰ نفر از ساکنان این منطقه مجروح شده‌اند.

این در حالی است که خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه اعلام کرده بود، ترکیه تمام تدابیر لازم را برای جلوگیری از وارد آمدن هرگونه ضرر به غیرنظامیان لحاظ کرده است.

همچنین در پی حملات هوایی، کمپ پناهجویان "روبار" که برای آوارگان استان حلب استفاده می‌شد، تخریب شد.

همچنین جنگنده‌های ترکیه یک پایگاه هوایی محلی را که توسط نیروهای آمریکایی برای انتقال تسلیحات به کردهای سوریه استفاده می‌شد، مورد هدف قرار دادند.


کردهای سوریه: با پیشنهاد روسیه مخالفیم/ عفرین را واگذار نمی‌کنیم


در همین حال یک مسئول عالی رتبه کرد اعلام کرد، کردهای عفرین پیشنهاد روسیه را که هدفش جلوگیری از دخالت ترکیه در منطقه است نمی‌پذیرند و بر عزم خود برای ناکام گذاشتن "طرح ترکیه" و دفاع از عفرین تاکید دارند.

ایسنا به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، گزارش داد:  آلدار خلیل، یکی از رهبران "جنبش جامعه دموکراتیک" کرد در گفتگویی تلویزیونی اظهار داشت: روسیه از ما خواسته مناطق خود را به دولت سوریه واگذار کنیم، ما این پیشنهاد را نمی‌پذیریم و هرگز اراضی خود را واگذار نخواهیم کرد، ما از تمامی مناطق‌مان دفاع خواهیم کرد.

یگان‌های مدافع خلق کرد در بیانیه‌ای روسیه را مسئول تمامی بمباران‌ها و حملاتی که توسط ترکیه علیه منطقه عفرین می‌شود، دانسته و اعلام کردند: به خوبی می‌دانیم که ارتش ترکیه بدون موافقت قدرت‌های جهانی و در راس آنها روسیه که نیروهایش را در عفرین مستقر کرده، این حمله را انجام نمی‌داد، در نتیجه ما به همان اندازه که دولت "اشغالگر" ترکیه را مسئول این حملات می‌دانیم، روسیه را نیز مسئول این عملیات و پشتیبان هر کشتاری که در حق غیرنظامیان می‌شود، می‌دانیم.

در ادامه این بیانیه آمده است، هدف ارتش ترکیه از بمباران‌ها تخلیه عفرین، اجبار غیرنظامیان به ترک آنجا و سپس استقرار "مزدوران" خود در این منطقه است.

یگان‌های مدافع خلق کرد در ادامه تاکید کردند، هرگز در برابر بازی‌ها و نقشه‌های شکست خورده ترکیه ساکت نخواهیم ماند و ما بر عزم خود برای دفاع از عفرین و ساکنان آن دوباره تاکید می‌کنیم، ما مردم را به آماده‌باش و حضور در جبهه‌های دفاع از عفرین دعوت می‌کنیم.

شورای ملی کردهای سوریه ضمن محکوم کردن دخالت ترکیه در عفرین، از جامعه جهانی خواست مسئولیت‌های خود را در این زمینه پذیرفته، به تنش‌های به وجود آمده پایان داده و از مناطق کردنشین حمایت کند.


باغچلی: عفرین را "تابوت" و منبج را "گورستان" یگان‌های مدافع خلق می‌کنیم

در همین حال رهبر حزب "جنبش ملی‌گرای" ترکیه در اظهاراتی با اشاره به عملیات "شاخه زیتون"در شمال سوریه گفت، عفرین به تابوت یگان‌های مدافع خلق و منبج به قبرستانی برای آنها تبدیل خواهد شد.

به گزارش آناتولی، دولت باغچلی، رهبر حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه گفت: تلاش می‌شد در نزدیکی مرزهای کشورمان یک کریدور تروریستی ایجاد شود. آمریکا مسبب اصلی مشکلات در سوریه است.

وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه گفت: از یک سو دوست بودن و از سوی دیگر دشمنی کردن در کجای دموکراسی می‌گنجد. در حال حاضر ترکیه با تهدید بزرگی روبرو شده است. عفرین به تهدیدی علیه آنکارا تبدیل شده و منبج به یک کریدور تروریستی.

باغچلی اضافه کرد: برهمین اساس برای حفظ امنیت خود در مرزمان با عفرین پاکسازی تروریست‌ها را آغاز کردیم. اگر یگان‌های مدافع خلق وابسته به پ.ک.ک از منبج اخراج شوند دیگر جایی برای پناه گرفتن نخواهند داشت. برای یگان‌های مدافع خلق عفرین تابوت خواهد شد و منبج به قبرستانی برای آنها تبدیل خواهد شد.


فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا: ترکیه درباره عملیات عفرین به ما اطلاع داده بود

در همین رابطه ژنرال جوزف ووتل، فرمانده واحد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفت ترکیه پیش از این ائتلاف مبارزه با داعش را در جریان عملیاتی که در منطقه عفرین انجام می‌دهد،‌ گذاشته بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرمانده واحد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (CENTCOM) گفت: ائتلاف تحت رهبری آمریکا منطقه عفرین را به عنوان یک منطقه عملیاتی به رسمیت نمی‌شناسد.

ژنرال ووتل به خبرنگاران همراه با خود در یک سفر هوایی در خاورمیانه گفت: ما به لحاظ منابع نظامی خود به این منطقه توجه ویژه‌ای نداریم.

این اظهارات ژنرال ووتل بعد از آن مطرح شد که ترکیه عملیاتی را به نام عملیات "شاخه زیتون" در منطقه عفرین سوریه با هدف ایجاد امنیت و ثبات در مرزهای ترکیه به اجرا گذاشت.

ووتل با اشاره به اینکه جنگ علیه داعش در سوریه همچنان ادامه دارد، مدعی شد: عملیات ترکیه در منطقه عفرین توجه را از این بابت منحرف می‌کند.

با این حال ووتل گفت: با وجود آنکه ترکیه عملیات عفرین را به ائتلاف اطلاع داد اما اطلاعی درباره عملیات احتمالی خود در منبج نداده است.


پیشروی نیروهای ترکیه به همراه ارتش آزاد سوریه در عفرین

همین طور تا به این لحظه در آخرین تحولات خبرگزاری وابسته به دولت حزب حاکم ترکیه گزارش داد: نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد سوریه حدود 5 کیلومتر در مناطق تحت اشغال تروریست‌های پ.ک.ک/ پ.ی.د در عفرین پیشروی کردند.

به گزارش خبرنگار میدانی آناتولی از عفرین، نیروهای ویژه و پیاده نظام ترکیه با خودروهای زرهی همراه با ارتش آزاد سوریه در چارچوب عملیات شاخه زیتون حدود 5 کیلومتر در مناطقق تحت اشغال پ.ک.ک/ پ.ی.د پیشروی کردند.

نیروهای مذکور در جریان این پیشروی با موانع جدی مواجه نشدند. ستاد کل ارتش ترکیه روز گذشته نیز از انهدام 153 موضع پ.ک.ک/ پ.ی.د در هفت منطقه عفرین خبر داده بود.

بنا به اعلام ستاد کل ارتش ترکیه، عملیات شاخه زیتون براساس حق دفاع مشروع بین المللی، قطعنامه‌های مبارزه با ترورریسم 1624 ( 2005)، 2170 ( 2014) و 2178 ( 2014) شورای امنیت و ماده 51 منشور سازمان ملل با احترام به حفظ تمامیت ارضی سوریه انجام و هرگونه تدابیر و حساسیت لازم جهت نرسیدن آسیب به غیرنظامیان اتخاذ شده است.

در همین حال  رئيس دفتر رسانه اي نيروهاي سوريه دموکراتيک در عين العرب، پيش بيني کرد عمليات ارتش ترکيه در شهر عفرين بي نتيجه باشد. به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، مصطفي بالي در مصاحبه با اين شبکه گفت: عمليات ارتش ترکيه در شهر عفرين به نتيجه نخواهد نرسيد و نيروهاي سوريه دموکراتيک در برابر آن خواهند ايستاد. طرف هاي بين المللي بايد موضع قاطعانه اي در برابر اين عمليات اتخاذ کنند.


از سوی دیگر شماري از غيرنظاميان از شهر عفرين سوريه به مناطق در کنترل ارتش اين کشور منتقل شدند.
به گزارش شبکه تلويزيوني الميادين، در پي آغاز عمليات ارتش ترکيه در شهر عفرين سوريه، دهها دستگاه اتوبوس، غيرنظاميان را از اين شهر به طرف مناطق در کنترل ارتش سوريه منتقل کردند.
شهر عفرين در کنترل يگان هاي کرد قرار دارد.

به گفته کردها، در حملات هوایی ترکیه که عصر روز شنبه با مشارکت ۷۲ جنگنده آغاز شد، دستکم ۱۰۰ نقطه از جمله برخی مناطق مسکونی و پایگاه‌های یگان‌های مدافع خلق کرد در شهر عفرین و حومه آن هدف قرار گرفتند.

در این حملات هوایی دستکم ۱۳ غیرنظامی زخمی و شش غیرنظامی و سه نیروی کرد کشته شدند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    7 2
    سوریه قطعا جدیتی در مقابله با ترکیه و تهدید علیه کردها نداره. برای همین تحویل نمیدن. ترکیه هم هدفهش همینه که کردها از همه چیز عقب نشینی کنن.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    12 23
    عفرین واسه ترکیه به ویتنام تبدیل خواهد شد
    • محسن IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      5 4
      منظورت همون رفراندوم قلابی و فرار بارزانی و پان کردها از کرکوک هستخخ
  • بی نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    5 6
    روسیه به کردها خیانت کرد و در مقابلش چیزی گرفته است. چشم عاشقان سینه چاک پوتین روشن
  • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    6 5
    کردهای سوریه نباید برای اسرائیل و امریکا مزدوری می کردند ائتلاف با اینها ائتلاف با شیطان است. شیطان در مواقع سخت پشت انسان را خالی می کند.
    • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      6 5
      برو بابا جمع کن. آره باید وایمیسادن داعش همه چی رو غارت کنه.
  • بی نام IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    7 5
    این مناطق متعلق به ترکمن ها و عرب ها بوده که کردها از فرصت استفاده کرده و با حمایت امریکا آنها را اشغال کردند
    • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      3 5
      آره مریخ هم متعلق به ترکمنهاست. خخخخ