روزنامه همدلی نوشت: دو سه روزی است کلیپی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که حکایت‌ از دغدغه‌های اجتماعی یک استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران دارد. در آن کلیپ که بخشی از نشستی درباره ازدواج سفید در کانون اندیشه جوان است، خط قرمزی (البته نمی‌دانیم، شاید به زعم ما در دنیای روزنامه‌نگاری خط قرمز باشند) نمی‌ماند که ابراهیم فیاض از آن عبور نکرده باشد.

او چند سال پیش هم درباره انقلاب جنسی در ایران صحبت‌هایی داشت که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت. ابراهیم فیاض را در دسته‌بندی‌های مرسوم، اهل سیاست امروز، اصولگرا می‌دانند و برخی معتقدند که با توجه به پشتوانه‌های سیاسی که دارد، می‌تواند همه آنچه را در دل و ذهنش می‌گذرد، مطرح کند. اما هرچه باشد، حرف‌های این استاد دانشگاه تهران شنیدنی است و حالا ما تلاش کردیم خواندنی‌اش هم بکنیم.

فیاض در این جلسه گفته است:

الان این ازدواج سفید بحرانی است که قشر متوسط دارد ایجاد می‌کند، بعد از آن ازدواج‌های ساندویچی است، یعنی رابطه جنسی ساندویچی. در ازدواج سفید طرفین چندمدت با هم هستند اما اگر قرار شد رابطه ... سر خیابان انجام شود، چه کسی می‌خواهد آن‌ها را بگیرد؟ چند نفر را می‌خواهند بگیرند؟ چند نفر را می‌خواهند اعدام کنند؟

حالا دیگر خانواده گران شده است چون سرمایه‌داری همه این‌ها را گران می‌کند، فقط اشراف می‌توانند در دوره سرمایه‌داری ازدواج کنند.
هنوز هم شما ببینید که در محور قدرت چه خبر است، بحث‌های آقایان در محور قدرت چیست و بحث‌های مردم چیست؟

من دقیقاً یادم است. شاه، زمانی بدبخت شد که آمد تلویزیون و گفت دقیقاً 100 سال از غرب عقب هستیم و باید در 10 سال جبرانش کنیم و شعار دروازه بزرگ تمدن را داد و یکهو، کله شد. آنقدر سرعت مدرنیسم را بالا آورد که خودش هم در آن نابود شد.

موقعی که مبنا این شد که با سرعت تمام جلو برویم، جامعه را جای خانواده می‌نشانید. موقعی که قرار شد جامعه را جای خانواده بگذارید تا پیشرفت را ایجاد کنید، اقتصاد موتور محرکه جامعه می‌شود.

جامعه‌شناسی باید خفه شود، علوم اجتماعی باید خفه شود، که خفه‌اش هم کردند، جای ما روان‌شناسی نشاندند با عرفان هم قاطی‌اش کردند. الآن نتیجه‌اش چه شد؟ الآن شده یک محافظه‌کاری اجتماعی و کسی بحث اجتماعی نمی‌کند.

کو عدالت؟ سخنرانانی همه در بحث انقلاب مانند شریعتی و بقیه، همه‌اش بحث عدالت بود و چه شد یکهو تبدیل شد به رستگاری شخص و همه‌اش در خواب و در بیداری و کی خواب دیده است کاکو؟ مملکت همه‌اش شد عرفان، هیچ‌کس روی زمین نبود، همه در آسمان‌ها رفتند.

با این روان‌شناسی به اضافه عرفان یک اشرافیتی شکل گرفت. علوم انسانی که مبنایش بر عقلانیت و دین عقلانی بود را گذاشتند کنار، یک حرکتی شروع شد و قشر متوسط حرکتی را شروع کرد. یعنی در نتیجه اقتصادی بازسازی آقایان، قشر متوسط شروع کرد به اعتراض جمعی‌اش، اما قشر پایین چه؟ با تجاوز، آتنا، اهورا و مرتب دارد می‌آید دیگر و می‌بینید که چه خبر است، یعنی ناامنی اجتماعی تا کجا آمده است.

اگر محور اقتصاد باشد، بدون جامعه، نتیجه‌اش این می‌شود. اگر نتوانیم پارادایم عقلانیت و عدالت را در جامعه با هم قاطی کنیم، جامعه ما حتماً با بحران روبه‌رو خواهد شد، آثارش هم آشکار شده است و مقدمه‌اش این تجاوزهای قشر پایین است.

ما در حال حاضر نظام آموزشی با این تکنولوژی فعلی نداریم که بچه‌ها یاد بگیرند چه کار کنند. یعنی نظام آموزشی ما یا سانسور می‌کند یا می‌گوید از آن بگذر.

آموزش اصل کار است. آموزش همگانی می‌خواهیم و آموزش تخصصی. آموزش همگانی که امروز در صداوسیما وجود ندارد، وزارت ارشادش ندارد، وزارت مخابراتش ندارد... هیچ‌کدامشان ندارند. آموزش تخصصی‌اش هم که در دانشگاه است اجازه نمی‌دهند. بگذارند کار کنیم همه این‌ها درست می‌شود. اگر راست می‌گوییم و می‌خواهیم از جهل نجات پیدا کنیم، باید مردم را از جهل نجات داد، همه مسائل با آموزش حل می‌شود؛ آموزش، فلسفه می‌خواهد، علوم انسانی می‌خواهد، که این‌ها هم خبری ازشان نیست.

47235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    84 4
    كو گوش شنوا
    • سمانه A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
      من به عنوان یه دختر از ازدواج سفید حمایت می‌کنم....به نظرم باید ما دخترها آزادی بیشتری داشته باشیم و راحت بتونیم با اونی که دوسش داریم زندگی کنیم... حتی باید قانونی وضع بشه که پسرها با گذشته‌ی ما دخترها و کارهایی که قبلا انجام دادیم کاری نداشته باشن....گذشته‌ی هر دختری به خودش مربوطه
    • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
      92 1
      این ازدواج ساندویچی یعنی چه؟
    • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
      77 62
      من به هیچ عنوان از ازدواج سفید در ایران حمایت نمی کنم زیرا در مملکت ما با وجود قوانین مربوط به ازدواج، هیچ حق و حقوقی برای زنان در نظر گرفته نشده و در پایان یک رابطه زناشوئی تقریبا بازنده همه چیز ، خانمها هستند حالا چه رسد به ازدواج سفید که طرفین از ابتدا هیچ حقی برای هم و به ویژه زنان که آسیب پذیرترند، قائل نمی شوند.
    • سیاوش A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
      کلا دخترهایی که میگن گذشته آدم به خودش مربوطه و یا گذشته مهم نیست مطمئن باشید که گذشته داغونی داشتن... اینجور دخترها تو دوره مجردی هزار جور رابطه رو تجربه کردن اونوقت با این حرفها خودشون رو تبرئه می‎‌کنن
    • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
      121 8
      مسئله اینجاست بیشتر مردم ما محرم و نامحرم رو که جزوی از دین اسلامه رعایت نمی‌کنن و اعتقادی بهش ندارن اما ماه محرم و شب احیا که میشه همین‌ها سیاه می‌پوشن و نذری میدن و میشن مسلمون و معتقد و دنبال بخشش گناهانشون هستن...کلا معلوم نیست این ملت با خودشون چند چندن...هرجا به نفعشون باشه میشن روشنفکر و امروزی و هرجا به ضررشون باشه میشن مسلمون و معتقد
    • خطاب به سمانه A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
      69 7
      مشخصه که شما دختر نیستید چون حتی موافقان ازدواج سفید دلایل شما رو ندارند
    • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
      53 2
      ازدواج ساندویچی یعنی رابطه ساندویچی؟ الان مثلا ساندویچ رو تعریف کرد یا ازدواج رو؟ یه تیتر زدید ... فکر کنم غیر از خود استاد اعظم کس دیگه ای منظورشو نفهمید
    • امید A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
      64 64
      اینم تازگی بین دخترها مد شده که تو دوران مجردی هزارتا کار میکنن آخرش میگن گذشته هر کس به خودش مربوطه. دخترها با این حرف راحت خودشونو لو میدن
    • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
      26 2
      بی نام 12:50 فک کنم منظورش روم به دیوار تری سامه
    • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
      48 8
      گذشته هر دختر و پسری آینده خوب یا بد هر خانواده ای را می سازد. کسی کاری ندارد. این خود گذشته است که آینده خانواده را می سازد. در پاسخ به اظهار نظر اول...
    • بردیا A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
      44 1
      در این صحبت ها حتی یک راه حل پیشنهاد نشده، فقط میگه اوضاع خرابه، آیا اصلا این افراد راه حلی دارند؟ غربیها حداقل راه حل پیشنهاد میدن چ درست چ نادرست. ما فقط میگیم در روش ما راه حل زیاده ولی دریغ از یک پیشنهاد.
    • محمد A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
      3 1
      در پاسخ به خانوم سمانه باید بگم این ویژگیایی که شما میگین مال دختراییه که اسم دارن
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    131 1
    این کارشناسا یادشون میره که اصل مشکل کجاست
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    60 7
    آقا لطفا ترجمه بشه که ما هم بفهمیم
  • ناشناس A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    نکته جالب اینکه تمام کسانی که به همه چیز اعتراض دارند اصولگرا هستند 8 سال قبل مملکت هیچ مشکلی نداشت حالا اگر دوباره مملکت دست اینها بیفتاد یک شبه تمام مشکلات حل می شود اینها بیشترین خیانت را به دین ، مللکت و انقلاب میکنند .
    • آرمان IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
      كلا بيكاري . آخه برادر من اين بنده خدا داره از علوم اجتماعي و روانشاسي صحبت مي كنه چرا سريع ربطش مي دي به سياست و اين حزب و اون حزب . واقعا عجب با هوش هايي توي اين مملكت زندگي مي كنن.
  • میثم A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    30 4
    احسنت واقعا همینه....
  • علی A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    21 3
    احسنت و باریکلااا خود خودشه
  • بی نام DE ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    54 27
    ازدواج معنای حقوقی روشنی دارد و اگر قرار است جامعه شناسانی مانند فیاض پدیده ای که در جامعه شناسی غرب واژه ای دقیق یعنی «همباشی» برای آن درست شده تا اعتبار و بار معنایی واژه ای مانند ازدواج دچار اختلاط نامربوط تشود؛ براحتی ازدواج سفید خطاب کنند و شأن معنایی کلمات را با ساده انگاری پایین بیاورند همان بهتر که جامعه شناسی و علوم اجتماعی در ایران خفه بمانند. وقتی مدعیان تخصص در علوم اجتماعی در واژه گزینی برای توصیف بحران های اجتماعی این قدر ولنگار هستند خیلی زود حتی می توان به رابطه نامشروع و تجاوز هم ازدواج گفت. برای هم پدیده ای اول باید عنوان دقیق و درست انتخاب کرد تا مرز بین آن با دیگر پدیده های مشابه روشن شود بعد به فکر چاره جویی افتاد. با این روند از فردا به هر رابطه جنسی می توان گفت ازدواج
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    67 10
    همین جوری حرف میزنید هیچکس هیچ نمیفهمه...ازدواج سفید و ساندویچی و آتنا و اهورا و قشر متوسط و عرفان و ابتدای انقلاب و روانشناسی و جامعه شناسی و ...در کل چه برداشتی باید از این متن کرد؟
  • س IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    90 27
    نمردیم یک نفر اونم اصول گرا حرف دل مردم رو زد. ازدواج کردن تو این شرایط اقتصادی اشتباه هست. اگر فقط مشکل غریزه جنسی هست راحت میشه برطرفش کرد دیگه دلیلی نداره تو این شرایط یکنفر دیگه رو هم بدبخت کنیم. اون خونه باباش منم خونه بابام. هزینه کم ولی شرایط مثل زن و شوهر. خوبه دیگه چی میخایم؟؟
    • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
      96 13
      بیچاره باباهاتون تا چند صد سالگی هم باید جور شما گنده ها رو بکشن ...خجالت داره
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    36 2
    این هشدارها را تا دیر نشده باید باید باید جدی گرفت.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
      28 1
      دیر شده دیگه
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    43 0
    کاملا درست است. جای خالی آموزش اجتماعی و رفتاری صحیح در سطح کلان برای عموم عامل وضعیت امروز هست. از نحوه تکنیکی و رفتاری در رانندگی مردم تا معاشرت و کار و ازدواج. به فنا رفتیم.
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    ازدواج سفید و ساندویچی و ... فتنه هایی است که استکبار جهانی برای رسوخ به امت اسلامی تدارک دیده تا همه را سرگرم لذایذ شهوانی نموده و در غفلت مسلمانان به چپاولگری بپردازد.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
      12 30
      بله صحیح است
  • ایرانی DE ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    120 9
    لطفا اگه از منظور شاه چیزی نمیدونی الکی حرف نزن
  • ایرانی A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    39 2
    اینهایی که گفتن اسمش ازدواج نیست. ازدواج بستر درست میخواد، آدم زندگی میخواد. ازدواج ساندویچی دیگه چیه؟ مگه میشه برای نیم ساعت با هم بودن کلمه ازدواج رو به کار برد؟ توی غربش هم که ما فقط ازشون این کارها رو یاد گرفتیم، برای اینطور با هم بودن نمیگن ازدواج. ازدواج تعهد و مسئولیت میاره. ضمنا اگر دو طرف اهل زندگی باشن لازم نیست فقط اشراف ازدواج کنن.
  • امیر A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    44 2
    من فکر میکنم ازدواج ساندویچی منظورشون ازدواج ساعتیه
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    35 1
    بخشي از مشكلات ازدواج پاي دولتمردانه و مربوط ميشه به وضعيت اشتغال و اقتصادي اين درست ولي نقش خود ما چيه در مراسم ازدواج؟ با اين همه تجملات و زرق و برق و رسوم جديدي كه سال به سال داريم زيادترش مي كنيم. به نظر من بخشي از مشكلات رو هم خودمون به وجود مياريم.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    11 3
    خلایق هر چه لایق
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    44 4
    ازدواج ساندویچی یعنی فست فود. یعنی رابطه های یک ساعته برای رفع حاجت. یعنی دیگه حتی هزینه ی زندگی ازدواج سفید هم نداره و راحت تره
    • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
      31 3
      این فاجعه ست که