حسرت خداحافظی نکردن با پیراهن استقلال را نمی خورم

سعید اکبری؛ با فریدون زندی در کافه خبر مرور کردیم چیزهایی را که در سر دارد. او نقشه راه خود را ترسیم کرد. از اینکه حالا کجاست و کجا خواهد رفت. چهره محبوب فوتبال ایران، بعد از آنکه دور از تیم محبوبش فوتبال را کنار گذاشت، سریعا استارت مربیگری را زد و این روزها سرمربی تیم جوانان باشگاه سنت پائولی است. سفر سه روزه او به ایران، با حضورش در کافه خبر همراه شد و در این باره حرف های تازه ای زد.

عکس ها: محمد محب زندی

روزهای دور از ایران چطور می گذرد؟ سرمربی تیم جوانان سنت پائولی هستی و به نظر می رسد همه چیز خوب پیش می رود.
بله، واقعا در باشگاه سنت پائولی راحت هستم. مدرک مربیگری B خود را در آلمان دریافت کردم و برای اینکه بتواند در کلاس های A شرکت کنم، باید یک سال در باشگاهی فعالیت کنم. این شانس را داشتم که بتوانم به سنت پائولی ملحق شوم. فعلا کنار این باشگاه هستم و پس از آن در کلاس های A شرکت می کنم.مرحله بعدی هم گرفتن مدرک پرولاینسس است که هرکسی شانس دریافت آن را دارد.


ولی یکی مثل وحید هاشمیان چنین مدرک معتبری را دریافت کرده است.
دقیقا. وحید هاشمیان خیلی تلاش کرد و توانست این مدرک را به دست بیاورد. قطعا من هم باید تلاش زیادی کنم. این بالاترین درجه مدرک مربیگری در آلمان است و به همین دلیل واقعا سخت می گیرند. مربیان برای نشستن روی نیمکت بوندسلیگا هم به پرولاینسس نیاز دارند.
ناگهان ایران را ترک کردی. چه شد تصمیم گرفتی بروی؟
وقتی نتوانستم در تیمی بازی کنم که البته فکر می کنم در نهایت به صلاحم شد، تصمیم گرفت تا به آلمان بروم و آموزش های مربیگری را در این کشور ببینم. همانطور که می دانید در آلمان سن مربیان پایین و پائین تر می آید. به مربیان جوان بهای زیادی می دهند. شما نگاه کنید مربی هوفنهایم یا شالکه چند ساله هستند. اولی 30 ساله است و دومی 32 ساله.
قبول داریم. ولی فکر می کنی مثلا مربی هوفنهایم می تواند در بایرن کار کند؟
در حال حاضر نه. احتمالش خیلی کم است. به هر حال در هوفنهایم یا شالکه بازیکنانی کار می کنند که در حد و اندازه های بایرن مونیخ نیستند. شما نمی توانی با 30 سال سن به بایرن بروی و به بازیکنان بزرگش دستور دهی. این کمی سخت است. ولی قطعا در آینده این مربیان موفق خواهند بود. در فوتبال آلمان مربیگری از بازیگری جدا شده است. یعنی اگر شما فوتبالیست باشی، حتما قرار نیست مربی باشی. بلکه مربیان از سنین پایین آموزش می بینند و جلو می روند؛ اتفاقی که دقیقا برای این مربیان افتاده است. شاید در آینده بیشتر و بیشتر شاهد این مسئله باشیم.
و در این فوتبال چقدر می توانیم خوشبین باشیم که چهره هایی مثل فریدون زندی بتوانند به بوندسلیگا برسند و روی نیمکت بنشینند؟
راستش من الان به این چیزها فکر نمی کنم. روزی که برگشتم آلمان هدفم این بود بتوانم با تجربه شوم و کار یاد بگیرم. این خیلی مهم است. در آلمان واقعا شرایط خوبی برای آموزش مربیان وجود دارد. همه امکانات لازم اینجا وجود دارد و خودتان باید تلاش و کوشش کنید.


آیا باشگاه سنت پائولی از شما نتیجه می خواهد؟
نه.
دقیقا برعکس چیزی که در ایران وجود دارد.
ببینید برنامه ما در سنت پائولی مشخص است. اول اینکه ما نمی توانیم از لیگ خودمان بالا بیائیم چون در لیگ بالاتر تیم داریم. دوم اینکه باشگاه به دنبال کشف استعداد است. سنی که ما با آنها کار می کنیم، دقیقا سنی هستند که می توانیم چیزهای لازم را به آنها آموزش بدهیم. تازه سن و سال بازیکنان من نسبت به اکثر تیم ها دو سال پائین است. سعی می کنیم به بازیکنان چیزهای مورد نظر را یاد بدهیم و این مهمتر از هر چیز دیگری است. از سویی بازیکنان به خاطر جوان بودن اشتباه می کنند تا با تجربه تر شوند.
شرایط کار در آلمان باعث شد تا به استقلال بازنگردی؟ شایعات زیادی درباره حضورت در کنار وینفرد شفر شنیده می شد.
راستش من در حال حاضر فقط و فقط به دنبال یادگیری هستم و به این فکر نمی کنم که بخواهم به ایران بیایم و مربی شوم. از جایی که هستم راضی هستم و در کارم استقلال دارم. در تیم جوانان سنت پائولی واقعا شرایط کار برایم مهیاست و حتی این شانس را دارم که به کادر بزرگسالان بروم. اینجا جای پیشرفت وجود دارد و شما هر چقدر خوب باشید به همان اندازه موقعیت در اختیارتان قرار می گیرد.
خیلی ها نگران شرایط استقلال هستند. فکر می کنی این باشگاه بتواند دوباره قدرت گذشته اش را به دست بیاورد؟
شما مطمئن باشید شرایط استقلال اینطور باقی نمی ماند. من زیاد در جریان اتفاقات باشگاه نیستم ولی می دانم همه تلاششان را می کنند تا تیم نتیجه بگیرد.آقای منصوریان هم در استقلال خیلی تلاش کرد. او از دوستان خیلی خوب من است و تصور می کنم اگر می ماند می شد موفق شود. منصوریان مربی خوبی است و قبلا این را نشان داده است. قطعا امسال مشکل شان در مسایل بدنی بود. وقتی تیمی شروع خوبی ندارد یعنی از نظر بدنی مشکل دارد. استقلال سال قبل هم این مشکل را داشت. پس شما باید مشکل استقلال را در فصل بدنسازی جستجو کنید.
سال گذشته با یکی از بازیکنان تیم ملی حرف می زدیم و می گفت فریدون همین حالا هم می تواند فوتبال بازی کند. فکر می کنی زود از دنیای بازیگری خداحافظی کردی؟
نه، من اتفاقا معتقدم در بهترین زمان ممکن فوتبال را کنار گذاشتم.


از تصمیم خود پشیمان نشدی؟
نه، بعدا اتفاقات طوری پیش رفت که دیدم چه خوب شد بازی نکردم. راستش دو فصل قبل می خواستم به استقلال برگردم ولی شرایط جور نشد. آن فصل شرایط استقلال هم خوب پیش نرفت. راستش دوست نداشتم درگیر مسایل حاشیه ای باشم و قطعا به صلاحم بود که فوتبال را کنار بگذارم و آن سال بازی نکنم.
با پیراهن تیم محبوبت هم خداحافظی نکردی. این اتفاق ناراحت نیستی؟
خب هر بازیکنی دوست دارد با پیراهن تیم محبوبش خداحافظی کند ولی شرایط جور نبود و من هم خارج از زمین از فوتبال خداحافظی کردم. برای خیلی از بازیکن ها این شرایط پیش می آید و برای من هم پیش آمد. حسرت نمی خورم و ناراحت نیستم. خیلی زود وارد دنیای مربیگری شدم و هر روز دوست دارم چیزهای زیادی یاد بگیرم.
فریدون تو در فوتبال آلمان بزرگ شدی و کسی بودی که بیشتر در خارج از ایران توپ زدی. فکر می کنی بازیکنان جوان ما باید چه تصمیماتی بگیرند؟ در ایران بهتر به آنها پول می دهند ولی قطعا پیشرفت در اروپاست.
بله، رفتن به اروپا بهترین راه برای پیشرفت بیشتر است. همانطور که می دانید در ایران به بازیکنان جوان نسبت به اروپا بهتر پول می دهند. بازیکنی که در فوتبال ما پدیده شده قرارداد بالا می بندد ولی اگر به اروپا بیاید، پول کمی دریافت می کند. شاید این مسئله باعث می شود که اکثر آنها تصمیم بگیرند در ایران بمانند ولی هر بازیکنی که به اروپا برود می تواند پیشرفت کند. بهترین تصمیم را سردار آزمون گرفت. الان شکاری هم به روسیه رفته است. وقتی بازیکن 17،18 ساله است باید به اروپا برود ولی اگر سن و سالش بالا برود دیگر برایش سخت است که ترانسفر شود چون در سن و سال کم بازیکن قدرت یادگیری دارد نه وقتی که 24 سالش شده است و سن سالش بالا رفته است.


252 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =