برگزاری سوگواره ی منطقه ای " چمرگه " در خرم آباد

در آستانه ی سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) ، شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا (ع) و به مناسبت اربعین حسینی ، سوگواره ی منطقه ای "چمرگه" به یاد قربانیان حادثه ی زلزله ی استان کرمانشاه با حضور هنرمندان مناطق زاگرس نشین در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم آباد برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، در این مراسم که با حضور معاون سیاسی انتظامی استانداری لرستان ، مدیر کل امور اجتماعی استانداری ، مدیر کل آموزش و پرورش و استقبال گسترده ی عموم مردم برگزار شد ، هنرمندان در بخش های مختلف اجرایی به اجرای مقام های سوگ پرداختند.

چمری، سحری، شیونی، پاکتلی، رارا، هوره، مور، مویه، ساری خوانی و... بخش های مختلفی بود که هنرمندان شرکت کننده سوگ سرای لرستان به اجرای آن ها پرداختند.

در این سوگواره دکتر حمیدرضا حنان ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان ، استاد محمدرضا درویشی پژوهشگر نامدار موسیقی ایران و استاد ایرج رحمانپور ، شاعر پژوهشگر و خواننده ی شهیر لرستانی به ایراد سخنرانی پرداختند.
دکتر سید سیامک موسوی نیز به عنوان مجری کارشناس، اجرای برنامه را بر عهده داشت.

در بخش آغازین این سوگواره ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضمن تسلیت مناسبت های ماه محرم و صفر و درگذشت عده ای از هموطنان در حادثه ی زلزله ی استان کرمانشاه ،گفت : همانگونه که در سوره زلزال آمده است در زمان فرارسیدن زلزله ی تمام کنده ، آنچه که می تواند موجب سعادت و سربلندی بندگان شود نیکی است و بهترین راه برای این کار تمسک جستن به سیره ی پیامبر اکرم (ص) و ائمه ی معصومین (ع) است.

وی افزود : بهترین معرف ویژگی های پیامبر اکرم (ص) قرآن کریم است که می فرماید پیامبری از جنس مردم ، در میان مردم و با مردم را به نزد شما می فرستم.

حنان خاطر نشان ساخت : بنا بر این تعریف باید گفت که کاملترین شکل دموکراسی در طول تاریخ ، رسالت انبیاء خدا و به خصوص رسول اکرم (ص) است.

وی در پایان ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این سوگواره ، گفت : در این سوگواره شاهد اجرای برنامه توسط هنرمندان برجسته ی استان خواهیم بود و این رویداد فرصتی مغتنم برای عرض ارادت به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

در بخش دیگری از این مراسم استاد محمد رضا درویشی با اشاره به ظرفیت غنی مقام های مختلف موسیقی در لرستان ، ابراز داشت: بهتر است اجرای اینگونه برنامه ها در راستای پاسداشت مقام شامخ هنرمندان بزرگ و زنده نگه داشتن مقام های مختلف موسیقی به خصوص سوگ و چمر به صورت مداوم و سالانه باشد و جنبه ی پژوهشی و علمی آن نیز پربار تر گردد.

استاد ایرج رحمانپور نیز در این سوگواره به معرفی آیین چمر در مناطق زاگرس نشین پرداخت و گفت : چمر همان چنبر فارسی و به معنای پیچ ، خم و دایره است و در کلام به کسی که در کلافی از سردرگمی گرفتار شده گفته می شود.

وی تصریح کرد: چپی نیز همین معنی چمر را می دهد و گاهی مجموعه ی موسیقی سوگ را چپی نیز می نامند و این با آنچه در رقص کردی آمده متفاوت است و به این دلیل که سماع ها و رقص های شادیانه از راست به چپ است ، در زمان سوگ همه چیز وارونه می شد و سماع های سوگ از چپ به راست صورت می گرفت و به همین دلیل به آن چپی می گویند.

 

 

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =