۰ نفر
۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۱
اختلال استرس پس از سانحه

واحد دست موزه*

اختلال روانی است که پس از تجربه عوامل استرس زاشدید در انسان ها مشاهده میشود.تجربه های نزدیک به مرگ (تصادف،زلزله،تجاوز،جنگ،و...)می تواند از جمله عوامل استرس زای قدرتمندی باشد که اثر خود را در قالب اختلال استرس پس از سانحه بر زندگی افراد باقی گذارد. این اختلال در اصطلاح، زمانی به وجود می آید که حادثه ای شدید آسیب زا مانند زلزله اتفاق افتاده باشد و پس از آن حادثه زندگی فرد تحت تاثیر قرار گیرد. فرد از لحاظ اجتماعی و عاطفی دچار افت شدید میشود.
البته الزاما همه کسانی که فشارهای روانی شدید را تجربه می کنند گرفتار این نوع اختلال نمی شوند .اما باتوجه به حجم وسیع زلزله کرمانشاه و خسارات فراوان جانی و مالی در این زلزله، اختلال استرس پس از سانحه شایع ترین اختلال روانی است که در کمین مردمان این دیار می باشد. لذا چاره اندیشی و اسیب شناسی روانی در زمینه روحی و روانی در این منطقه در اولویت مسولین و تیم های درمانی باید قرار گیرد.
از علایم و نشانه های اختلال استرس پس از سانحه ۱_کابوس ۲_ترس از سرو صدا۳_زود رنج بودن افراد۴_در حالت گارد به سر بردن,یعنی همیشه در حالت آماده باش می باشند۵_افسردگی.
درمان اختلال استرس پس از سانحه:
درمان این اختلال هم به صورت دارودرمانی و هم مشاوره و رواندرمانی، می باشد. در مشاوره دادن به این افرادنباید بر روی گذشته فرد تمرکز کرد. فرد نمی تواند آنچه را تفاق افتاده است تغییر دهد و یا فراموش کند. اما می تواند طور دیگری درباره آن سانحه، درباره جهان و درباره زندگی فکر کند.
فرد باید قادر باشد آنچه را که اتفاق افتاده است تا آنجایی که ممکن است بدون اینکه دچار اضطراب و وحشت شود به خاطر آورد و حوادث ناگواری را که اتفاق افتاده است به زبان آورد.

باتوجه به اینکه این اختلال به زودی سراغ بخشی از مردم زلزله زده کرمانشاه خواهد رفت لذا تیم های مشاوره و روانشناسی باید با حضور خود در این مناطق حمایت های خود را از این مردم مصیبت زده دریغ نکنندو مسولین هم بادرک حجم مصیبت،شرایط و حمایت خود را از حضور تیم های روانشانسی در این منطقه مهیا کند.
 *کارشناس ارشد مشاوره در سقز



46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =