ابتکار بانوی لرستانی و دانشجویانش/"اسپی‌کو"خودرویی که با انرژی خورشید و باد کار می کند

مهر نوشت: خودروهای هیبریدی به آن دسته خودروهایی گفته می‌شود که از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کنند و «اسپی کو» خودرو تولیدشده در خرم‌آباد است که با بهره‌گیری از دو انرژی باد و خورشید قادر به حرکت است.

هاجر باقری طولابی سازنده خودروی هیبرید خورشید و باد می‌گوید: اسم خودروی خود را «اسپی کو» (سفیدکوه) گذاشته تا نمادی از تلاش و کوشش جوانان خرم‌آباد باشد، نمادی باشد برای اینکه بگوییم مثل کوه ایستاده‌ایم.

دکتر طولابی می‌گوید: کاری که ظرف دو سال و با بهره‌گیری از 30 نفر نیروی انسانی باید انجام می‌شد، طی 5 ماه و با مشارکت 3 نفر انجام شد.

سازنده خودرو هیبرید خورشید و باد «اسپی کو» مزیت اصلی خودروی خود را عدم استفاده از سوخت فسیلی و نداشتن آلودگی زیست‌محیطی می‌داند و ادامه می‌دهد: برخلاف خودروهای خورشیدی که در شب امکان شارژ ندارند، «اسپی کو» در شب نیز می‌تواند با استفاده از توربین بادی خود انرژی باد را دریافت و ذخیره کند، درنتیجه در هر ساعت از شبانه‌روز امکان حرکت و استفاده از خودرو وجود دارد.

دکتر طولابی می‌افزاید: خودرو اسپی کو بدون گیربکس 80 کیلومتر در ساعت را می‌پیماید و با نصب گیربکس سرعت آن به 120 تا 130 کیلومتر در ساعت می‌رسد؛ «اسپی کو» با 20 کیلو وزن، توان تحمل 150 کیلو بار را نیز دارد.

وی بابیان اینکه خودروهایی مشابه در دانشگاه‌های تهران و قزوین با هزینه دومیلیاردی و به‌کارگیری تیم‌های 25 نفره از فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری ساخته شدند، این در حالی است که خودرو «اسپی کو» با هزینه 25 میلیونی که یک‌سوم آن از محل پژوهانه دانشگاه و دوسوم آن هزینه شخصی بوده ساخته شد، می‌افزاید: توانمان را بالفعل کرده‌ایم و حالا تنها حمایت مسئولان را می‌خواهیم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =